سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۷۲۹۹
plusresetminus
13مورد ابتلای قطعی و 56مورد مشکوک به وبا در عراق گزارش شده است.
وبا بیخ گوش ایران
13 مورد ابتلا به وبا در کشور عراق تأیید شده است. حالا مقامات بهداشتی این کشور نسبت به شیوع این بیماری خطرناک و مسری هشدار می‌دهند؛ هشدارهایی که زنگ خطر را در ایران به صدا درآورده است؛ چرا که به‌دلیل آمار بالای تردد زائران عتبات‌عالیات در مرزهای غربی کشور، درصورت ابتلا و بازگشت آنها، احتمال انتقال آلودگی وجود دارد.
در این میان روز دوشنبه هم برخی رسانه‌ها از ثبت مواردی از ابتلا به وبا در استان اصفهان خبر دادند؛ هر چند که دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، این خبر را تأیید نکرد. پژمان عقدک، سخنگوی این دانشگاه توضیح داده بود: «چیزی به نام وبا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان وجود ندارد. شست‌وشوی نامناسب میوه و سبزی و مختصری مسمومیت غذایی ازجمله علل شایع بیماری‌های گوارشی ازجمله اسهال و استفراغ است. شهروندان در این زمینه نگران نباشند و تنها با مراقبت‌های بهداشتی سلامت خود را تضمین کنند.» وبا یک بیماری جدی باکتریایی است که حدود 5، 6سال پیش هم در استان‌های جنوبی کشور به‌دلیل ورود این بیماری از پاکستان و افغانستان همه‌گیر شد.
سازمان جهانی بهداشت (WHO)پیش از این اعلام کرده بود سالانه بین 1.3 تا 4میلیون مورد ابتلا و ۲۱ تا ۱۴۳هزار مرگ ناشی از این بیماری ثبت می‌شود؛ بیماری‌ای‌ که از طریق آب آلوده به بدن انسان منتقل و منجر به اسهال شدید و کم‌آبی در بدن می‌شود. در موارد شدید، درمان فوری ضروری است؛ زیرا ممکن است مرگ طی چند ساعت اتفاق بیفتد. شست‌وشوی مرتب دست‌ها، خودداری از مصرف غذای خام و میوه و سبزیجات خوب شسته‌نشده راهکارهای ابتدایی جلوگیری از انتقال این آلودگی عنوان می‌شود.

همسایه‌های شرق و غرب درگیر وبا
براساس اعلام وزارت بهداشت کشورمان،  عراق تا ظهر دیروز 56مورد مشکوک به وبا ثبت کرد و از این تعداد 13مورد تأیید شد؛ 10مورد از موارد ابتلا در سلیمانیه عراق و 3مورد هم در مثنی و کرکوک تأیید شده و موارد دیگر هم در دست بررسی است. به‌گفته آنها، وبا بیماری‌ای خطرناک اما قابل درمان است و شرط عبور از آن، پایبندی شهروندان به مقررات بهداشتی است. در این شرایط، نگرانی مسئولان بهداشت از همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان در مورد شیوع بیماری‌های عفونی ازجمله وبا (کلرا) نیز افزایش یافته است. براساس اعلام سازمان حج و زیارت، روزانه 2500نفر می‌توانند از طریق مرزهای زمینی عازم عراق شوند.
این سازمان همچنین از افزایش پذیرش ۱۵هزار زائر در روز هم خبر داده است؛ سفرهایی که با وجود شیوع وبا در عراق، اگر با نظارت و رصد دقیق بیماران احتمالی هنگام ورود به کشور همراه نشود، می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. این مسئله را افشین منیری، دبیر کنترل عفونت بیمارستان مسیح‌دانشوری اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: «زائرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند، ناگزیر به مصرف مواد‌ غذایی یا آبی هستند که ممکن است آلوده باشد؛ به همین دلیل احتمال شیوع بیماری در تعداد زیادی از زائران هم وجود دارد. این افراد اگر در دوره پنهان بیماری به کشور وارد شوند، می‌توانند بیماری را انتقال دهند.»‌ او درباره علائم وبا هم می‌گوید: «علائم اولیه وبا، مثل اسهال در چند ساعت اول بروز می‌کند و این افراد باید در بازگشت از سفر رهگیری و قرنطینه شوند.» این پزشک درباره راه‌های انتقال این بیماری هم توضیح می‌دهد: «وبا، یک بیماری باکتریایی به‌شدت مسری است که در خاورمیانه و جهان سوم شایع است. این بیماری روده کوچک را درگیر می‌کند و باعث اسهال می‌شود. خروج شدید مایعات از بدن فرد، اگر کنترل نشود می‌تواند باعث مرگ بیماران شود. راه انتقال وبا از طریق آب آلوده، مواد غذایی خام یا نیم‌پخته و حتی سبزیجات آبیاری شده با آب‌های آلوده است. در بستنی‌های سنتی هم اگر شیر به‌صورت کامل جوشانده نشود، احتمال انتقال باکتری به بدن انسان وجود دارد.»
او درباره اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع وبا هم می‌گوید: «اهمیت این مسئله به‌گونه‌ای است که اگر مرکز مدیریت بیماری‌ها، نخستین مورد بیماری را در منطقه‌ای مشاهده کند باید بلافاصله نسبت به اقدامات اپیدمیولوژی عمل کند تا مانع گسترش بیماری شود. اگر در کنترل بیماری، کوتاهی صورت بگیرد و آب منطقه آلوده شده باشد، منجر به ابتلای بخش قابل‌توجهی از یک جمعیت به‌ویژه کودکان خواهد شد. » او درباره اینکه آیا در استان‌های مرزی خطرات بیشتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد یا خیر هم می‌گوید: «زمانی که کم‌آبی ایجاد می‌شود، احتمال آلوده شدن منابع آب و انتقال بیماری بیشتر است. در همسایه‌های شرقی و کشور عراق با توجه به شیوع بیماری، منابع آبی محدود و این مسئله هم در انتقال بیشتر بیماری مؤثرتر است.»

شیوع وبا هنوز به وزارت بهداشت اعلام نشده است
با وجود تأیید 13مورد ابتلای قطعی و 56مورد مشکوک به وبا، اما شیوع این بیماری هنوز به‌صورت رسمی از سوی کشور عراق به وزارت بهداشت ایران اعلام نشده است. این مطلبی است که مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت آن را اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: «ماجرا را پیگیری می‌کنیم و اگر تأیید شود، با توجه به شرایط منطقه و افراد در معرض خطر اقدامات لازم انجام خواهد شد.»
او در پاسخ به این سؤال که چه میزان خطر شیوع این بیماری در شهرهای مرزی کشور وجود دارد، می‌گوید: «این مسئله بستگی به رعایت نشدن موارد بهداشتی در منطقه دارد. همچنین مصرف آب و غذای آلوده هم مهم است و اگر وجود داشته باشد، خطر گسترش بیماری در هر منطقه‌ای وجود خواهد داشت.»
https://sobhshod.ir/vdci.3ayct1ar3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما