چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۳۹
کد مطلب : ۷۳۱۵
plusresetminus
طبق گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، دولت بسیاری از تکالیف قانونی خود در حوزه سلامت را انجام نداده و این تعلل منجر به مشکلاتی همچون رسیدن سهم پرداختی از جیب مردم به 60 درصد شده است. کمیسیون به وزارت بهداشت و سازمان های مرتبط یک ماه مهلت داد تا اقدامات خود برای رفع مشکلات را گزارش کنند
ضرب الاجل 30 روزه بهارستان به عین اللهی
 بهارستان دیروز محل بیان مشکلات و گلایه‌های بیماران از زبان نمایندگان مجلس بود و گزارش کمیسیون بهداشت از عملکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوط درباره قوانین مصوب در بودجه 1401 بررسی شد. نمایندگان مجلس از کم‌کاری دولت در انجام تکالیف قانونی گلایه کردند و به وزیر بهداشت و همکارانش حداکثر یک ماه مهلت دادند تا گزارش اقدامات جدید خود را ارائه کنند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، سرفصل‌های گزارش کمیسیون بهداشت و صحبت‌های نمایندگان مجلس است که خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده است:
1 - بیمه همگانی؛ هم تقدیر، هم درخواست
طبق قانون برنامه ششم، باید تا پایان سال 1400 ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور به عدد 100 درصد می‌رسید که هم‌اکنون بالای 90 درصد است و  کشور ما جزو کشورهای موفق در این حوزه است. رئیس مجلس هم از دولت به خاطر اجرای قانون بیمه همگانی در سال جدید تقدیر و اعلام کرد: بر اساس گزارش‌ها،5 میلیون و 397 هزار نفر شناسایی شدند که باید بیمه شوند و من از وزارت رفاه و بیمه سلامت به خاطر این که این کار و در زمان خودش پیش رفته، تشکر می‌کنم. البته 302 هزار نفر از افراد شناسایی شده، وضعیت بلاتکلیف دارند و بخشی از این 3 دهک اول جامعه نیز معترض هستند که حتما وزارت رفاه باید به این دو موضوع رسیدگی کند.
تصمیم کمیسیون: مهلت یک ماهه به وزارت رفاه و سازمان بیمه سلامت، برای تعیین‌تکلیف افراد فاقد بیمه و معترضان
2 -  پرداخت از جیب مردم؛ 60 درصد به جای 25 درصد
 قرار بود تا پایان سال اجرای برنامه ششم (سال 1400)، سهم پرداختی مردم به 25درصد و سهم دولت و بیمه‌ها به 75درصد برسد. سهم پرداختی مردم طی 17 سال (از سال 80 تا 97)، با 17.7 درصد کاهش به 40 درصد رسید اما با توجه به تورم چند سال اخیر و خودداری بیمه‌ها از پوشش مابه‌التفاوت هزینه‌های ایجاد شده، به 60 درصد رسیده است.
تصمیم کمیسیون: مکلف کردن سازمان‌های بیمه‌گر به اصلاح فرانشیزها و پوشش حداکثری اقلام تغییر قیمت یافته / مهلت یک ماهه به بیمه سلامت و تأمین اجتماعی برای ارائه گزارش اقدامات در زمینه کاهش سهم پرداختی مردم
3 -  نبود ساز و کار جبران حذف ارز ترجیحی در حوزه پزشکی
دولت مکلف بوده در صورت حذف ارز ترجیحی دو اقدام انجام دهد: اول جبران مابه‌التفاوت قیمت‌ها در حوزه پزشکی از طریق بیمه‌ها ، و دوم جلوگیری از ضرر به رفاه شهروندان از طریق ارائه کالاها و خدمات به نرخ شهریور 1400.  طبق بررسی کمیسیون بهداشت، برای تکلیف قانونی اول، تاکنون ساز و کار دقیقی مشخص نشده و در مورد تکلیف دوم نیز اقدامی نشده است.
تصمیم کمیسیون: مهلت به سازمان‌های برنامه و بودجه و بیمه سلامت تا 15تیر، برای ارائه گزارش اقدامات
۴ - تاخیر در ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب العلاج
با گذشت سه ماه از ابلاغ قانون بودجه، هنوز اساسنامه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در هیئت وزیران به تصویب نرسیده و به تبع آن، ساز و کار بهره‌مندی این بیماران مشخص نشده است.
تصمیم کمیسیون: مهلت یک ماهه به بیمه سلامت برای اقدام لازم جهت بهره‌مندی کلیه بیماران مشمول از ابتدای سال 1401
۵  - ضرورت تجدید نظر در ساز و کار خدمت به بیماران صعب العلاج و نادر
یکی دیگر از موضوعات این گزارش کمیسیون بهداشت، مربوط به ایرادات ساختارها و دستورالعمل‌های موجود در حوزه خدمت به بیماران صعب‌العلاج و نادر بود.
تصمیم کمیسیون: یک ماه مهلت به وزارت بهداشت برای اعلام موانع ارائه این خدمت، یک ماه مهلت به بیمه سلامت برای گزارش نحوه هزینه‌کرد اعتبارات ویژه این بیماران، یک ماه مهلت به وزارت بهداشت برای گزارش وضعیت تحت پوشش بیمه بودن اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی این بیماران
 
ناکارآمدی نظام سلامت در کاهش هزینه های پرداخت مردم
جمع بندی گزارش قرائت شده کمیسیون بهداشت هم بیانگر یک مشکل بسیار مهم بود. طبق این گزارش،  نظام سلامت کشور طی چندسال اخیر در تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت ناکارآمد بوده و منابعی هم که دولت اختصاص داده، منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نشده است. اتفاق تلخی که حالا بهارستانی‌ها تصمیم دارند برای حل آن، نظارت جدی‌تری بر عملکرد دولت داشته باشند.
 
تخلف وزارت اقتصاد
در جلسه علنی دیروز، علاوه بر رئیس مجلس، اعضای کمیسیون بهداشت و برخی دیگر از نمایندگان نیز نکاتی را درباره عملکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان مطرح کردند:
محمدباقر قالیباف: برای بیماران صعب‌العلاج، امسال در قانون صندوقی پیش‌بینی شد که باید 5 هزار میلیارد تومان از ردیف 18 تبصره 14 و 2 هزار میلیارد تومان از تسهیلات تبصره 16  به آن واریز شود. این صندوق نیاز به آیین‌نامه دارد اما متاسفانه پس از گذشت 3 ماه از سال، این آیین‌نامه به تصویب هیئت دولت نرسیده است.
* از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد متعلق به حوزه درمان است که باید  ۱۵ هر ماه به وزارت بهداشت داده شود. ما در نامه‌ای به وزارت اقتصاد و خزانه اعلام کردیم  واریز نشدن این یک درصد، خلاف قانون است.
آشفتگی در حوزه دارو مورد قبول نیست
امروز بحث دارو، کمبود و افزایش قیمت آن و از سوی دیگر بحث حذف ارز ترجیحی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو موضوع حیاتی است که با جان مردم ارتباط دارد، باید این کار با دقت انجام شود... اگر با آشفتگی در حوزه دارو مواجه شویم، این مسئله مورد قبول مجلس، مردم و دولت نیست. از وزیر بهداشت درخواست داریم ارز ترجیحی مورد نیاز واردات مواد اولیه داروها، پایدار باشد.
گرفتاری مردم با عملیاتی نشدن ارز دارو
حسینعلی شهریاری: وضعیت درمان بعد از انقلاب نسبت به پیش از آن، بسیار متفاوت شده و امروز بیماران از خارج از کشور به داخل برای درمان مراجعه می‌کنند اما مشکلاتی هم داریم. در خصوص وضعیت ارز دارو، برنامه عملیاتی دولت اجرا نشد و گرفتاری‌ها برای مردم باقی ماند. زیرساخت‌ها آماده نیست و ارز قابل توجهی نیز برای تأمین دارو تخصیص داده نشد.
زیرساخت های درمانی  فاجعه است
سیدجلیل میرمحمدی میبدی: زیرساخت‌های درمانی در کلان‌شهرها فاجعه بوده و درصد پوشش خدمات درمانی زیر 60 درصد است. پس نمی‌توان انتظاری از شهرهای محروم داشت.
روح الامینی: قرار ما از ابتدای انقلاب این نبود، در واقع یا نباید کاری را پذیرفت یا اگر پذیرفتید با تمام قوا وارد میدان شوید و از مشورت و برنامه‌ریزی افراد و عقلا استفاده کنید و دست رد به مشورت خیرخواهان نزنید. پزشکی را از آن طرف دنیا نیاورید در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول و متولی دارو کنید و در ادامه توجهی به مشورت خیرخواهان نداشته باشید.
مسعود پزشکیان: تا زمانی که در کشور برای پزشکانی که به مناطق محروم می‌روند، درآمد 10 تا 15 میلیون تومانی درنظر بگیریم و از آن‌ها بخواهیم که در این مناطق بمانند اما در سیستم‌های خصوصی به گونه‌ای دیگر عمل کنیم، مشکلات حل نمی‌شود.
عرضه داروهای استراتژیک، در بازار آزاد
فاطمه محمدبیگی: برخی از بیماری‌های خاص مانند ام‌اس با رشد نرخ ابتلا و افزایش هزینه‌ها همراه است اما این بیماران در لیست بیماران خاص قرار ندارند... حمایت بودجه‌ای برای احقاق حقوق مدافعان سلامت از طریق استخدام نیروها و تبدیل وضعیت آن‌ها لازم است.
جواد نیک بین: تدبیری  برای انتقال یارانه دارو داشته باشید تا ظلمی رخ ندهد و داروها گران‌تر به دست مردم نرسد... چرا داروهای استراتژیک در بازار آزاد زیاد است، اما در داروخانه‌ها  نیست .
کمبود آمبولانس و مرگ یک کودک
علیرضا سلیمی: قیمت داروهای بیماران خاص به شدت افزایش یافته است و خانواده این بیماران توان پرداخت هزینه‌های این بخش را ندارند و این در حالی است که طبق قانون قرار بود قیمت این داروها برابر با شهریور 1400 عرضه شود.
حسین رئیسی: هفته گذشته یک کودک 11 ساله که حاصل تلاش دوقلوزایی بود، درپی عقرب‌زدگی جان خود را از دست داد و مردم میناب را عزادار کرد، تأمین آمبولانس و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی شرق هرمزگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا عقرب‌زدگی جان کسی را نگیرد.
دفاعیات وزیر بهداشت
البته دکتر بهرام عین‌اللهی هم که در این جلسه حضور داشت، در دفاع از خود و همکارانش نکاتی مطرح کرد و قول‌هایی داد:
* در دو سال اخیر، هر بیمار کرونایی بین 30 تا 40 میلیون تومان برای ما هزینه داشته و بسیاری از منابع صرف درمان این بیماران شد. از سوی دیگر، درآمد اختصاصی بیمارستانی به شدت کاهش یافت.
* مطالبات کنونی بیمه‌ها 12 هزار میلیارد تومان است. مقام معظم رهبری اجازه دادند بخشی از اعتبارات از سوی دولت تأمین شود اما مشکلات هنوز وجود دارد و امیدواریم با کمک مجلس و کمیسیون بهداشت این منابع امسال تأمین شود.
* 95 درصد مردم تحت پوشش بیمه هستند و آمادگی داریم  همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. گام بعدی نیز افزایش کیفیت خدمات بیمه است که به منابع و اعتبارات بازمی‌گردد.
 * پرداختی بیمه سلامت در3 دهک پایین جامعه برای بخش بستری 95 درصد و برای بخش سرپایی 80 درصد بوده، همچنین این میزان در افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به ترتیب به 100 درصد و 85 درصد ارتقا یافته است.
* در بیماران اوتیسم و معلولان بهزیستی، پیشنهاد پرداخت 70 درصد تعرفه خصوصی و توان‌بخشی را به شورای عالی بیمه داده‌ایم که اگر این موضوع در این شورا به تصویب برسد، از یکی از شهرستان‌های محروم به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد.
* پیشنهاد تعرفه خدمات خصوصی ناباروری 70 درصد را به هیئت دولت  داده‌ایم که بعد از تصویب در هیئت وزیران به اجرا درمی‌آید.
* در مورد مسائل حقوقی وزارت بهداشت را با 50 هزار میلیارد بدهی و 700 میلیون یورو تعهد تحویل گرفتیم، چرا که در سال‌های 1399 و 1400 هیچ بودجه‌ای برای کرونا درنظر گرفته نشده بود و از مبلغ یک میلیارد دلاری که با اذن رهبری از صندوق توسعه برداشت شده بود، 900 میلیون دلار آن هزینه شده بود و ما با همین وضعیت کرونا را مدیریت کردیم.
 *در سفرهای استانی رئیس‌جمهور 12 هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی اختصاص داده شد و ما اولین رتبه از نظر تخصیص منابع مالی را به دست آوردیم، ضمن این‌که 45 بیمارستان تجهیز کردیم و 55 مرکز درمانی غیربیمارستانی و 423 مرکز بهداشت ایجاد کردیم  و امسال امیدواریم با تخصیص به‌موقع بودجه 2007 پروژه بهداشتی و 253 بیمارستان در حال ساخت و افزایش 48 تخت بیمارستانی را به نتیجه برسانیم و در مورد کادر پرستاری نیز 12 هزار مجوز برای پرستاران و 10 هزار به ازای 30 هزار بازنشسته داشتیم، ضمن این‌که 22 هزار پرستار را با لحاظ امتیاز به فعالان داوطلب در بخش کرونا جذب خواهیم کرد.
 
 
رئیس کمیسیون بهداشت:
بعد از یک ماه، تکلیف را روشن می کنیم
دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، درباره مهلت داده شده به وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط می‌گوید: پس از اتمام این مهلت، مجددا  اقدامات را رصد خواهیم کرد تا ببینیم مصوبات و قوانین حوزه بهداشت و درمان چقدر اجرایی شده است.
 وی می‌افزاید: مصوبات مجلس در این حوزه کاملا شفاف است و باید اجرایی شود؛ به همین دلیل یک ماه دیگر، بعد از رصد اقدامات، با نظر مجلس، دولت و وزارت بهداشت، تکلیف را روشن خواهیم کرد.
 

 
https://sobhshod.ir/vdch.znqt23nxmftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما