چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۴۳
کد مطلب : ۷۳۱۷
plusresetminus
متأسفانـــه در سال‌های اخیر هم که آفت‌های زیادی گرفتار شده، مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند.
جزئیات اختلاس در بانک دی
«متأسفانـــه در سال‌های اخیر هم که آفت‌های زیادی گرفتار شده، مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند، هنوز ما حجم خساراتی که وارد شده و اختلاس‌هایی که اتفاق افتاده را نمی‌دانیم.»؛ این بخشی از گفته‌های رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با اختلاس‌های مالی است. البته پیش از این نیز در این بنیاد اختلاس‌های مالی نیز صورت گرفته بود. در یکی از مشهورترین آنها که در سال 92، خبرساز شد، انتصاب یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت، به عنوان ریاست این سازمان، باعث شدت گرفتن برخی نارضایتی‌ها شد.

تا جايـــي که درنهايــت مجلس، خـــرداد ماه همان سال طرح تحقيق و تفحص از اين بنياد را به تصويب رساند. نتايج اين تحقيق و تفحص چنان غيرقابل باور بود که غلامعلي جعفر‌زاده‌ايمن‌آبادي، عضو هيات تحقيق و تفحص، پيش‌تر در گفت‌وگو با خانه ملت، ارگان خبري روابط عمومي مجلس، تنها با اشاره به گوشه‌هايي از اين نتايج خبر داد که تاکنون تنها 80 مورد تخلف محرز از اين بنياد ثبت شده است. حالا نيز سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، باور دارد که برخي از مشکلات و اختلاس‌هاي مالي در اين بنياد رخ داده است. ‎آن‌طور که رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در گفت‌وگويي تاکيد کرده: «روزهاي گذشته مديرعامل فعلي بانک دي، پيش من بود و گزارش مي‌داد، فقط يکي از شرکت‌ها حدود 5هزار ميليارد تومان اختلاس انجام داده... حالا همين مسائل در مجموعه کوثر يا در مجموعه صندوق ذخيره شاهد و جاهاي مختلفي که اخبارش هر از چند گاهي به گوش مي‌رسد، هم تا حدي وجود دارد.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که در دوران دولت‌هاي نهم و دهم، بانک دي، مشکلات مالي فراواني داشت تا جايي که عباس فلاحيان نماينده مجلس نهم، اختلاس در بانک دي و عدم پرداخت مطالبات جانبازان را از دلايل مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: «مشکلات بانک دي، رها کردن مساله اشتغال جانبازان و مشکلات درماني آنان و همچنين مشکل آسايشگاه بقيه‌ا… از عواملي بود که درنهايت منجر شد تا طرح تحقيق و تفحص از بنياد شهيد امور ايثارگران رأي بياورد.» در آن زمان، رئيس وقت هيات تحقيق و تفحص از بنياد شهيد در مجلس به ايسنا از ابعاد جديد اين اختلاس‌ها خبرداد و گفت: «برخي همکاران رسانه‌اي شما گاهي بدون اطلاع مي‌روند و مثلا با برخي بانک‌ها قراردادهايي مي‌بندند و خبرهاي غلط منتشر مي‌کنند. وقتي سرنخ‌ها را دنبال مي‌کنيد، مي‌بينيد به يکجا وصل مي‌شوند.» انگار تاريخ در حال تکرار شدن است و روايت قاضي‌زاده هاشمي از آن اختلاس‌ها که هنوز جزئيات بيشتري از آن منتشر نشده است؛ «مشکلات بنياد را هم خبر داشتم، يعني از نزديک کار کرده بودم، بي‌ارتباط نبودم، در اين سال‌ها به‌هرحال در مجلس بودم، اشکالات، اختلالات رفتاري، نوع سازماندهي، نوع روابط غلطي را که بين برخي ـ شايد دو، سه درصد ـ از جامعه ايثار و شهادت با بنياد که در اين سال‌ها شکل گرفته بود، انحرافات سياسي را شاهد بوده‌ام.»

‎پاي چند چهره تاثيرگذار در ميان است

‎وي در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد: «متأسفانه بنياد شهيد و امور ايثارگران به‌خصوص آن سال‌هاي ابتدايي تأسيس، گرفتار مسائلي ايــن‌چنيني شده‌ بود. بدنه‌اي از انسان‌هاي خدوم داخل بنياد هستند که تعدادشان هم زياد است؛ منتهي با يک ملاحظات خاصي برخي افراد ديگر هم آمده بودند؛ شما اگر نگاه کنيد در سابقه بنياد شهيد تعداد زيادي از مديران بنياد شهيد، بعدها وزراي دولت اصلاحات شدند، يعني چنين سازماني بوده‌ و با چنين نگرشي اداره مي‌شده است. يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري همين دوره، سال‌ها مدير بخش اقتصادي بنياد شهيد بوده است که در انتخابات اين دوره رياست‌جمهوري هم به‌نمايندگي از جريان اصلاحات حضور پيدا کرد.» سازمان اقتصادي کوثر از سازمان‌هاي مهم اقتصادي است که داراي بزرگترين کارخانه خوراک دام و طيور، دامداري، مزرعه و باغ‌هاي فراواني است و زير نظر بنياد شهيد کار مي‌کند.

‎هنوز از اختلاس‌ها خبري در دست نيست

‎اين‌گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که در طي سال‌هاي اخير يک گروه عمده‌اي از مديران بانک دي دستگير شدند و در زندان هستند. آن‌طور که قاضي زاده گفته است؛ « هنوز از حجم خسارت و اختلاس‌ها خبري منتشر نشده و اين فقط يک نمونه از بانک دي بود، حالا همين مسائل در مجموعه کوثر يا در مجموعه صندوق ذخيره شاهد و جاهاي مختلفي که اخبارش هر از چند گاهي به گوش مي‌رسد، هم تا حدي وجود دارد، در حالي که اين مجموعه انقلابي، مقدس و وابسته به شهدا، بايد پاک‌ترين و تميزترين سازمان باشد.»

 
https://sobhshod.ir/vdcj.veafuqetasfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما