چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب : ۷۳۱۹
plusresetminus
روایت رئیسی از سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خشم جامعه پزشکی را برانگیخت.
خشم جامعه پزشکی از سخنان رئیسی
 اگر برخی خطاهای کلامی و مواضع رئیس دولت تا دیروز در شبکه‌های اجتماعی دستمایه شوخی و طنز قرار می‌گرفت، سخنان اخیر او با خشم بخشی از مردم و خشم کادر خسته اما پرکار دو سال گذشته در حوزه بهداشت و درمان همراه شد. بازگویی سخنان نسنجیده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان توسط ابراهیم رئیسی در شرایطی که آمارها از گرایش بیشتر جامعه پزشکی به مهاجرت خبر می‌دهد و طب سنتی مطرح‌شده توسط افراد منتسب به حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته زیر سؤال رفته، می‌تواند تبعات خطرناکی برای جامعه و دولت داشته باشد. کانون‌های صنفی پزشکان و پرستاران با واکنش‌های تندی خواستار عذرخواهی رئیس‌جمهور شده‌اند.
  طلبه‌ها چه چیزی به کادر درمان یاد دادند؟
ابراهیم رئیسی، روز ۲۸خرداد در سخنانی که فایل صوتی آن منتشرشده، به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته است: «در کرونا، چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی به بیمارستان‌ها رفتند و به پزشکان و پرستان یاد دادند که چگونه برای مردم کار کنند. دل خانواده‌ها را طلاب آرام کردند.» او البته پیش‌ازاین بارها فروکش کردن موج مرگ‌ومیر کرونا در کشور را معجزه واکسیناسیونی خوانده بود که آن را به‌حساب دولت خود گذاشته است. این اظهارات در شرایطی از زبان رئیس دولت سیزدهم مطرح‌شده است که قم در زمان واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا، واکسن‌گریزترین استان کشور بود. با شیوع ویروس کرونا نیز بازار داغ طب سنتی و اسلامی در قم داغ شد. معروف‌ترین آن‌ها حسین تبریزیان بود که با آتش زدن نمادین کتاب «اصول طب هاریسون» کتاب مرجع رشته پزشکی، مقابله و مخالفت خود را با پزشکی علمی نشان داد.
  واکنش رئیس نظام پزشکی تهران به رئیسی
سخنان ابراهیم رئیسی اکنون اعتراض مجامع علمی و صنفی کادر درمان را برانگیخته است. سیدموید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ در یادداشتی خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری خواستار عذرخواهی او از کادر درمان به دلیل اظهارات اخیرش در گیلان شد. او نوشت: «همکاران عزیز، سخنان اخیر ریاست محترم جمهور و فراموشی ایشان در اشاره به اصلی‌ترین حماسه‌آفرینان روزهای تلخ بحران – که مورد تائید و اشاره مقام معظم رهبری و تمامی آحاد حاکمیتی و عمومی و داخل و خارج مرزها قرارگرفته- مرا یاد این انداخت که ریشه کلمه انسان از نسیان یعنی فراموشی می‌آید و ‌چه زود این بشر فراموش کرد مرگ پرستاران و پزشکان و دستیاران فعال در عرصه خدمت‌رسانی به جامعه را. از یاد نبرده‌ایم که زمانی برخی از همین مسئولان قرنطینه را قرون‌وسطایی خواندند درحالی‌که رهبر عزیز انقلاب خود پایبند به اصول بهداشتی بود و مراسم عزاداری‌ها و شب‌های احیا را تک‌نفره اجرا می‌نمودند، اما همان زمان بودند کسانی که به نام دین مردم را به تجمع دعوت می‌کردند و از واکسن زدن منع می‌کردند. بودند کسانی که ترویج به رفتارهای غلط و غیرعلمی می‌کردند و با دستاوردهای علمی و نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد مخالفت می‌کردند.»
 هیچ توجیهی کادر درمان را آرام نمی‌کند
او در ادامه نوشته: «آقای رئیس‌جمهور، قطعاً توضیحاتی برای بیانات خود دارید و قاعدتاً چون حاضران اصلی در سخنرانی شما طلاب و معممین بوده‌اند خواسته‌اید از زحمات احتمالی آنان تجلیل کنید، اما هیچ توضیح و توجیهی نمی‌تواند مردان و زنانی را که بیش از دو سال خود و خانواده‌هایشان را در خطر قرار دادند تا دیگران در خطر نباشد آرام کند.  اگرچه مردم شریف و قدردان کشورمان جان‌فشانی‌ها و ایثار کادر درمان را از یاد نبرده‌اند و قدردان تمام آن حماسه‌ها هستند، اما شما در مقام عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قبال گفته‌ها و عملکرد خود مسئول هستید. پیشنهاد می‌کنم هر چه زودتر از جامعه پزشکی و کادر درمان دلجویی و عذرخواهی کنید تا در دل آن‌ها جای بگیرید و بدانید که اگر این اشتباه را اصلاح نکنید ادبیات شما در تاریخ ثبت خواهد شد.»
  وهن جامعه پزشکی است
محمدرضا ظفرقندی، رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی نیز در توییتی نوشت: «در بحران کرونا، مانند جنگ تحمیلی جامعه پزشکی ‌و پرستاری با جان‌فشانی و تقدیم شهدای بسیار به وظیفه خود عمل‌ کردند. رئیس دانشگاه‌ علوم‌پزشکی ‌گیلان با بی‌احترامی شأن و زحمات این جامعه خدوم را ضایع کرد و متأسفانه رئیس‌جمهور هم با اشتیاق و قدرناشناسانه این موضع را تأیید کردند. وااسفا!» همچنین علی نوبخت، دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی و نماینده پیشین مجلس، خطاب به رئیس علوم پزشکی گیلان نوشت: «مطالبی که آقای رئیس‌جمهور از قول جنابعالی گفتند متأسفانه باعث وهن جامعه پزشکی و قدرناشناسی جنابعالی نسبت به همکاران جان‌برکف بهداشت و درمان و بزرگ کردن افراد غیرمسئول در امور تخصصی است.»
  رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است
محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری در بیانه‌ای با عنوان «جناب آقای رئیس‌جمهور؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است» به سخنان حجت‌الاسلام رئیسی واکنش نشان داد و خواستار دلجویی رئیسی از مدافعان سلامت شد. در این بیانیه آمده: «در روزگاری که کرونای منحوس همه کشور را تیره‌وتار کرده بود. همه مشاغل وادارات و بازار و کسبه و مدارس؛ دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و…تعطیل و همه نیروهای انسانی کشور را دورکار کرده بود؛ اما این مدافعین سلامت یعنی پرستاران؛ پزشکان و پیراپزشکان بودند که با ترک خودخواسته خانه و کاشانه خود و استقرار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی با تقدیم بالغ بر سیصد شهید (۱۵۹شهید پرستار) که از جمله بیشترین شهدای مدافع سلامت از استان گیلان می‌باشد - و با تقدیم ده‌ها هزار جانباز کرونایی؛ بعد از دو سال و صد روز جهاد شبانه‌روزی که اکثر ایام را بدون دارو؛ واکسن و ایمنی مناسب بودند؛ اما امنیت کامل را به حیات و سلامت مردم این مرزوبوم برگرداندند. لذا این حق مدافعین سلامت جهادی و جان‌برکف ما نبود که رئیس‌جمهور محترمشان، از قول یک رئیس دانشگاهی که در دوره کرونا معلوم نبود خودش کجاست؟ و اکنون هم بدترین شکل ممکن مدیریت را بر مجموعه خود دارد، این‌چنین خدمات و رشادت‌های مدافعین سلامت را کم انگاری و تحقیر کند.»
 منتظر دلجویی هستیم
میرزابیگی در ادامه بیانیه خود می‌نویسد: «جناب رئیس‌جمهور! رئیس دانشگاه گیلان باید به شما می‌گفت: شهید نرجس خانعلی زاده اولین و جوان‌ترین شهید پرستار ما؛ مانند تمام نیروهای طرحی بدون سهمیه و ٨٩روزه فعلی، هیچ رابطه استخدامی جذابی با نظام سلامت دولتی نداشت؛ لیکن در دفاع از سلامت مردم بی‌محابا جان خود را تقدیم کرد؛ اما رئیس همان دانشگاه با پست بالا و دریافتی‌های غیرقابل مقایسه و… اما حضوری تمام‌وقت تلفنی بر دانشگاه مذکور داشته و به خاطر همین نوع مدیریت و حضور تلفنی بوده که به حضرت‌عالی هم تحلیل تلفنی خود را درهمان سطح و میزان حضورش منتقل کرده‌اند.» در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «رئیس دانشگاه گیلان اگر حضوری واقعی و مؤثری در نظام سلامت استانشان داشته و دارد چرا هنوز خانواده‌های شهدای سلامت استان سرگردان‌اند؟ چرا تمام پرسنل دانشگاهشان ناراضی‌اند؟ ایشان باید به شما می‌گفت که خانواده شهیده باقری و امثال باقری‌ها هنوز چرا سرگردان رسیدن به حقوق اولیه‌شان در مسیر بروکراسی دانشگاه گیلان‌اند؟! و هنوز هیچ رسیدگی که نشده‌اند بماند، بلکه حتی حقوق بچه‌های کوچک بازمانده از شهیدشان به‌سرعت قطع‌شده و هنوز برقرار نشده ماجرای جالبی دارد که بد نیست علت‌یابی شود. منتظر دلجویی هستیم. تمامی مدافعین سلامت اعم از پرستاران؛ پزشکان و پیراپزشکان؛ متعهدترین نیروهای نظام؛ انقلاب و کشورند؛ و با تمام مشکلات و کمبودهای موجود هنوز کم نگذاشته‌اند و منتظر عکس‌العمل حضرت‌عالی هستند.»
 حرکت لنگان نظام سلامت
اظهارات نسنجیده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بازگویی واکنش برانگیز آن از سوی ابراهیم رئیسی در حالی انجام‌شده که آمارها حال خوش نظام سلامت را نشان نمی‌دهد. آماری که در روزهای گذشته نیز منتشر شد حاکی از درخواست مهاجرت چهار هزار نفر از جامعه پزشکی بوده است. آمار مهاجرت پرستاران نیز می‌تواند در آینده دولت و نظام سلامت را تخت تأثیر قرار دهد. شهریورماه سال گذشته مدیرکل خانه پرستار ایران از شش برابری شدن اقدام به مهاجرت پرستاران خبر داده بود. آماری او حاکی از رسیدن تعداد اقدام به مهاجرت از سوی پرستاران به 1500مورد بود؛ اما این مقام مسئول در بهمن‌ماه گذشته اعلام کرد که در مدت یک سال حدود دو هزار پرستار از این کشور مهاجرت کرده‌اند. در روزهای گذشته نیز رسانه‌ها از قطع همکاری با پنج هزار پرستار پس از فروکش کردن ویروس کرونا خبر دادند. همه این‌ها حاکی از حرکت لنگان نظام سلامت باوجود ضعف در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های کلان آن است و هر اظهارنظر نسنجیده‌ای از سوی رئیس دولت و یا زیردستانش در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند منجر به ایجاد بحران بزرگی در نظام سلامت شود.
https://sobhshod.ir/vdcb.8bzurhbf9iupr.html
نظرات منتشر شده : ۱  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

والا زمانی که ما در لباسهای بسیار گرم از جنس پلاستیک داشتیم از بیماران مراقبت میکردیم ...........