شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۷۳۲۶
plusresetminus
سفر دو روزه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران با حاشیه‌های جدید همراه بود. این نخستین سفر وزیر خارجه روسیه به ایران در دولت سیزدهم است.
حاشیه‌های پوشش دیپلمات روسی در تهران
سفر دو روزه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران با حاشیه‌های جدید همراه بود. این نخستین سفر وزیر خارجه روسیه به ایران در دولت سیزدهم است. رایزنی پیرامون برجام، مقابله با تحریم‌ها و پیگیری توافق ۲۰ساله  از دستورکارهای لاوروف در دیدار با مقامات ایران بود. این سفر پس‌ازآن صورت می‌گیرد که لاوروف ۱۳خرداد در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی با ابراز خرسندی از سفر رسمی خود در آینده به ایران، مناسبات و همکاری‌‌های دو کشور را در همه ابعاد رو به گسترش خوانده بود. وزیر امور خارجه روسیه آخرین بار ۲۴فروردین‌‌ ۱۴۰۰ به تهران سفرکرده بود. یکی از حاشیه‌های این دیدار که رسانه‌های مختلف آن را منعکس کردند این بود که رئیسی برای رعایت پروتکل بهداشتی در دیدار با لاوروف ماسک زده بود اما وزیر خارجه روسیه بدون ماسک در جلسه حضور داشت. بر این اساس، در جریان دیدار وزیر خارجه روسیه با رئیس جمهور ایران مهمان خارجی بر خلاف رویه جاری و پروتکل‌های دیپلماتیک بدون ماسک با مقام بالاتر دیدار کرد. در دیدار سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با سید ابراهیم رئیسی درحالی‌که رئیسی برای رعایت پروتکل بهداشتی ماسک زده بود اما وزیر خارجه روسیه بدون ماسک در جلسه حضور داشت. این در حالی است که پروتکل‌های سخت‌گیرانه روس ها باعث شده بود که رئیس مجلس ایران در سفر به روسیه با پوتین دیدار نکند یا وزیر خارجه سابق ایران در سفر به روسیه تلفنی با ولادیمیر پوتین رایزنی کند.سایت مشرق در طنزی از بازتاب‌های منفی حاشیه‌های دیدار لاوروف و رئیسی انتقاد کرد. مشرق به نقل از کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: «یک بی‌احترامی دیگر از جانب روسیه. زاویه استاندارد بین‌المللی احترام دیپلماتیک،  ۴۵درجه است درحالی‌که سفیر روسیه در برابر رئیسی کمتر از ۲۰درجه خم‌شده! »از سوی دیگر، پوشش ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه که همراه وزیر خارجه روسیه به تهران سفرکرده، واکنش برخی رسانه‌های داخلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.


در نقطه مقابل، رسانه‌های نزدیک به دولت با انتشار صورت خانم زاخاروا پوشش روسری وی را برجسته کرده و درباره محجبه شدن او در تهران تیتر زده‌اند.ازجمله وب‌سایت روزنامه مردم‌سالاری، عکسی از او با عنوان استایل محجبه زاخارووا در تهران منتشر کرده و همشهری آنلاین نیز آن را پوشش جالب سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ایران، نامیده اما این رسانه‌ها از انتقاد از سخنگوی وزارت خارجه روسیه خودداری کرده‌اند. مجاز بودن حضور این دیپلمات روسی در حالی صورت می‌گیرد که حدود ۱۰روز پیش یک خبرنگار مرد در نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه ایران از برخورد با وی به خاطر پوشیدن پیراهن آستین کوتاه خبر داد.البته سخنان یکی دو روز قبل‌تر وزیر خارجه کشورمان و توصیفی که درباره «پوتین» به‌کاربرده بود هم به جنجال‌ها دامن زده، برخی کاربران از زاویه جناح‌بندی‌های مرسوم به ماجرا نگاه کرده‌اند و برخی هم نسبت به «روسیه» واکنش داشته‌اند.رحمت‌الله بیگدلی با اشاره به جنبه‌های مختلف این ماجرا، اشاره کرد: «ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در وزارت خارجه دولت انقلابی. اگر این صحنه در دولت ‎خاتمی یا ‎روحانی اتفاق می‌افتاد الان برخی حمام فحش راه انداخته بودند!» و بعد بیگدلی در تویی‌ای دیگر وضعیت پوشش ماریا را در ایران و عربستان مقایسه کرده و می‌نویسد: نحوه حضور ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در دو کشور اسلامی: سمت راست در تهران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، سمت چپ در ریاض پایتخت کشور عربستان سعودی. الآن برخی به ‎فحاشی و ‎هتاکی می‌کنند!»حضور ماریا البته جنبه‌های مختلفی داشته او از بدو ورود با انتشار عکسی از خودش و با عنوان سلام تهران روند سفرش را رسانه‌ای کرد و بعدتر و پس از فارغ شدن مراسمات دیپلماتیک عکسی از زنان ایرانی منتشر کرده، علیرضا مبارکی در این زمینه نوشت: «پست تلگرام ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: زنان زیبای ایرانی در پشت صحنه هستند، اما لیاقت حضور در کادر را ندارند. این جمله را اگر یک خانم ایرانی و اروپایی بیان کند، مدت‌ها باید از کیهان، ۲۰:۳۰ و برخی رفقا فحش بخورد. ولی جلوی ایشان در سکوت هستند!»
https://sobhshod.ir/vdcj.8eafuqetmsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما