شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۷۳۳۰
plusresetminus
حسین طائب پس از ۱۳ سال از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (ساس) برکنار شد. تغییری که مانند یک زلزله سیاسی در رأس اخبار خودنمایی کرد، آن‌هم زمانی که چند روزی بود برخی رسانه‌های خارجی از قریب‌الوقوع‌بودن این تغییر، خبر داده بودند و رسانه‌های داخلی مانند یک شایعه نه‌چندان قابل اعتنا به آن نگریسته بودند.
دلایل احتمالی جابه‌جایی در بالاترین مقام «اطلاعاتی سپاه»
حسین طائب پس از ۱۳ سال از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (ساس) برکنار شد. تغییری که مانند یک زلزله سیاسی در رأس اخبار خودنمایی کرد، آن‌هم زمانی که چند روزی بود برخی رسانه‌های خارجی از قریب‌الوقوع‌بودن این تغییر، خبر داده بودند و رسانه‌های داخلی مانند یک شایعه نه‌چندان قابل اعتنا به آن نگریسته بودند. با انتشار خبر برکناری طائب گمانه‌زنی‌ها از دلایل این تغییر به سمت‌وسویی رفت که تأیید و تکذیب آن به توضیحات رسمی نیاز دارد و نمی‌توان به‌صرف شرایط خاص امنیتی چند ماه اخیر سخنی موثق بیان کرد. کنارگذاشتن یکی قدرتمندترین مقام‌های اطلاعاتی کشور را برخی به نفوذ و خرابکاری‌های اسرائیل نسبت می‌دهند و برخی به جنگ قدرت. عده‌ای نیز ادعا می‌کنند طائب در مقام مشاور فرمانده سپاه در یک «مأموریت مهم‌تر» قرار گرفته است. اینکه برکناری این چهره مهم امنیتی به کدام گزاره نزدیک است، احتمالا در هفته پیش‌رو مشخص شود که در اصل ماجرا یعنی رفتن ‌طائب از قدرت تأثیری ندارد، هرچند افکار عمومی با مهدی، برادر حسین، به دلیل سخنانی جنجالی که گاهی بر زبان می‌راند، بیشتر آشنا بود و هست و شاید اگر در وضعیت مهدی طائب تغییری با این شدت و حدت رخ داده بود، حداقل فضای مجازی چند روزی پیگیر این تغییر می‌شد، اما همان‌گونه که انتشار خبر مانند یک شوک خبری دهان به دهان شد، با سرعت هم فروکش کرد. اما این را که چرا بسیاری تهدیدهای امنیتی این روزها را به عملکرد طائب ربط داده‌اند و دلیل برکناری او را نقش اسرائیل در ترورها و حملات به مراکز هسته‌ای می‌دانند، باید در اخبار چند ماه اخیرجست‌وجو کرد. اخباری که نشان می‌دهند نیازمند تقویت امنیت کشور برای عبور از تهدید‌های رو به افزایش در منطقه هستیم. رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران، روز پنجشنبه، تأیید کرد که محمد کاظمی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات سپاه و جانشین حسین طائب منصوب شده است. جایگزینی که گفته می‌شود تجارب فراوانی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد و در این بزنگاه تاریخی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مقابله با تهدیدهای امنیتی داشته باشد. تهدید‌های امنیتی‌ای که بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌عنوان راهبرد شهریور 1400 به بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ارائه داد «مقابله با ایران از طریق ترکیب اقدامات کوچک بسیار در جبهه‌های متعدد نظامی و دیپلماتیک» بود که راهبرد «مرگ با ضربات متعدد چاقو» نام‌گذاری شد و آن را جایگزینی برای «حمله شدید به ایران» دانستند. روشی که به نظر می‌رسد از گذشته نه‌چندان دور تاکنون با ترور شهید فخری‌زاده و شهید صیاد‌خدایی، خراب‌کاری در سایت‌های هسته‌ای پارچین و کرج و ایجاد آتش‌سوزی در سایت، انفجار پهپاد، حمله سایبری و هک‌کردن سایت‌های شهرداری و برخی سایت‌های اقتصادی و... با استفاده از آن در حال اجرای راهبرد خود در میدان‌های مختلف و آسیب‌رسانی‌های متعدد هستند.

‌البته این پایان تلاش و تهدیدات «بنت» برای تنش‌زایی علیه ایران نبود و همین ماه گذشته (9 خرداد) سایت شفقنا به نقل از رویترز نوشت نفتالی بنت در جدیدترین صحبت‌های خود علیه ایران گفته است: «ایران برای تحریک حملات از طریق نیروهای نیابتی خود بی‌مجازات نخواهد ماند». او تأکید کرد: «برای دهه‌ها، ایران از طریق نیابتی‌ها، فرستادگان، تروریسم علیه اسرائیل و منطقه انجام داده است؛ اما ایران از مصونیت برخوردار است». این گزارش در ادامه به نقل از «بنت» آورده است: «همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، دوران مصونیت ایران به پایان رسیده است. کسانی که از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کنند، آنهایی که تروریست‌ها را تسلیح می‌کنند و تروریست‌ها را می‌فرستند، تاوان کامل را خواهند پرداخت».  این سخنان در حالی بیان می‌شود که ماه پیش سرهنگ پاسدار حسن صیاد‌خدایی در تهران ترور شد. اگرچه اسرائیل رسما مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفت، اما انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی است؛ چرا‌که همواره سعی دارد در امور داخلی ایران سنگ‌اندازی و مشکل‌آفرینی کند. علاوه‌بر‌این هفته پیش (20 خرداد) باز هم نفتالی بنت در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست گفت اسرائیل در حال اجرای «دکترین اختاپوس» علیه ایران است.

اسرائیل دنبال اجرای راهبرد «ضربات متعدد چاقو» بر پیکر ایران است

از‌این‌رو نظر محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم را درباره لازمه تغییر و تحول در حوزه امنیتی کشور جویا شدیم. جمالی‌نوبندگانی در‌این‌باره به «شرق» گفت: «بخش امنیت کشور و زندگی مردم بحث بسیار گسترده و مهمی است. امنیت میدانی، شغلی، اقتصادی، مرزها و... گستره وسیعی را در بر می‌گیرد که نمی‌توان به آنها به صورت مجزا نگاه کرد».

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: «همه کشورها در بحث امنیت بسیار جدی هستند و جمهوری اسلامی هم از این قاعده مستثنا نیست. در بحث امنیت داخلی و امنیت خارجی و امنیت مرزها باید هماهنگی وجود داشته باشد و در ایران شورای عالی امنیت ملی نقش هماهنگ‌کننده این نیروهای امنیتی از‌جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه را بر عهده دارد». جمالی‌نوبندگانی توضیح داد: «در بحث امنیت، فضایی شبیه به جنگ متصور است. هم بحث دفاعی امنیت مطرح است و هم بحث تهاجمی امنیت. به‌ویژه آنکه به‌تازگی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم طرحی را معرفی کرد و گفت می‌خواهیم مثل ضربات متعدد پاقو بر بدن انسان با ایران برخورد کنیم و بعد از این سخنان بود که با افزایش ترورها با اشکال مختلف در کشور مواجه شدیم».

او اضافه کرد: «از ترور فردی درباره اشخاصی مثل شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان و ترور صیادخدایی گرفته تا حمله به مراکز هسته‌ای در کرج یا پارچین که به‌تازگی اتفاق افتاد. حتی ترورهای بیولوژیک را شاهد بودیم و در بحث‌های سایبری هم پمپ‌بنزین‌ها و سایت شهرداری و برخی مراکز اقتصادی را هک کردند. اقداماتی که البته بی‌پاسخ نماند، اما نشان‌دهنده افزایش درگیری‌های امنیتی و البته کنترل‌شده در دو طرف بوده است».

نیازمند تغییر تاکتیک و  روش‌های نوین امنیتی هستیم

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم به جابه‌جایی و تغییر رئیس اطلاعات سپاه نیز اشاره کرد و گفت: «آقای طائب رئیس اطلاعات سپاه بود که سابقه بسیار زیادی دراین‌باره داشت و دلیل این جابه‌جایی شاید این باشد که مسئولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که نیازمند تغییر تاکتیک‌ها واستفاده از روش‌های نوین دیگری برای مقابله با استراتژی زخمی‌کردن امنیت ایران از سوی رژیم صهیونیستی هستیم». او ادامه داد: «البته به دلیل طولانی‌بودن زمان خدمت ایشان در این پست، این تغییر و جابه‌جایی قابل پیش‌بینی بود، اما از طرفی رفتارهای طرف مقابل (دشمن) تهدید‌کننده بود و مسئولان مربوطه تصمیم به این تغییر گرفتند». این سیاست‌مدار درباره رئیس جدید اطلاعات سپاه نیز گفت: «فردی که جایگزین ایشان در اطلاعات سپاه شده است، قبلا در این سیستم کار کرده و با بحث اطلاعات سپاه آشنایی دارد. بالاخره به نظر می‌رسد مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که بازنگری در این فرمول‌ها، سیاست‌ها و کنش و واکنش‌ها داشته باشند تا ضریب امنیتی کشور هم بالاتر برود». عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پاسخ به اینکه «آیا این تغییر برای اسرائیل هم می‌تواند مفهومی داشته باشد؟» اظهار کرد: «قطعا وقتی تغییری در این سطح امنیتی ایجاد می‌شود، علاوه بر داخل و سازمانی که در آن تغییر صورت گرفته است، بازخوردی هم برای کشورهای همسایه، منطقه و بین‌المللی می‌تواند داشته باشد؛ چرا‌که مباحث امنیتی صرفا منوط به مرزها نیست و امروزه امنیت داخل و خارج در دنیا با هم گره خورده است. بنابراین دلیل این تغییرات را به منظور افزایش امنیت کشور می‌دانم».‌اگرچه خبر تغییر این چهره مهم امنیتی چند روز پیش به صورت غیر‌رسمی در فضای مجازی دست به دست شد، اما بالاخره دوم تیر سخنگوی اطلاعات سپاه خبر فوق را اعلام رسمی کرد و بدون نام‌بردن از دلایل این تغییر گفت در حکمی سردار سلامی، رئیس سابق اطلاعات سپاه، به‌عنوان مشاور رئیس جدید اطلاعات سپاه منصوب شده است. خبری که در فضای مجازی خصوصا توییتر واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. با شدت‌گرفتن تهدیدات رژیم صهیونیستی و اقدامات خرابکارانه داخلی و همچنین مباحث امنیتی داخلی به نظر می‌رسد همان‌طور که جمالی‌نوبندگانی گفت، حاکمیت سعی دارد از روش‌های نوین امنیتی و تغییر تاکتیک برای مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان بهره بگیرد؛ چرا‌که بحث امنیتی شوخی‌بردار نیست.
https://sobhshod.ir/vdce.x8fbjh8x79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما