گروه صنعتی ایران خودرو ظهر روز یکشنبه5 تیر، از اولین کراس اوور ملی خود با نام «ری را» رونمایی کرد. ری را بر اساس پلتفرم IKP 1 توسعه پیدا کرده است.
گروه صنعتی ایران خودرو ظهر روز یکشنبه5 تیر، از اولین کراس اوور ملی خود با نام «ری را» رونمایی کرد. ری را بر اساس پلتفرم IKP 1 توسعه پیدا کرده است. ری را در زبان مازندرانی به معنی باران بوده و اصالت این نام به شمال کشور بر میگردد. همچنین قرار است تا اولین کراس اوور ایران خودرو در کارخانه مازندران این خودروساز مونتاژ شود. طبق اعلام قبلی مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کراس اوور ملی ریرا قیمتی در حدود 600 میلیون تومان است. آن گونه که ایران خودرو اعلام کرده است این خودرو قادر به عبور از تمامی استانداردهای85گانه بوده و در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابر پیاده قابل مقایسه با محصولات خودروسازان مطرح دنیاست. اما در حالی ایران خودرو از ریرا رونمایی و آن را محصولی ایرانی معرفی کرده است که این خودرو کپیای از خودروی لاماری چینی است. آنقدر ری را به لاماری شباهت دارد که حتی زحمت اینکه در رنگ خودرو تغییری ایجاد کنند را هم به خودشان ندادند و عینا لاماری را با نام ری را به مردم معرفی کردند. با یک سرچ ساده میتوان به شباهت بیحد ری را به لاماری پی برد. از سوی دیگر ایران خودرو مدعی شده است که این کراساوور ملی از قابلیت و ایمنی بالایی برخوردار است و قادر به عبور از تمامی استانداردهای 85گانه است. این در حالی است که بارها شهروندان و پلیس، علی رغم قیمت گزاف خودرو از کیفیت پایین آنها تا جایی که مردم را به کام مرگ میکشاند گله کردهاند. آپشنهای نداشتهشان که دیگر جای خود دارد. بنابراین به نظر میرسد ریرا هم، مانند دیگر خودروهای دو غول خودروسازی کشور باشد همانقدر بیکیفیت اما گران. نکته دیگری که وجود دارد نحوه رونمایی از این خودروست. در جریان رونمایی فقط چند عکس ناواضح از ریرا منتشر شده است یعنی فقط جلوی ماشین به تصویر کشیده شدن است این یعنی آنکه هنوز ریرا برای رونمایی هم آماده نبوده است. > واکنش کاربران اکنون این کراس اوور مثلا ملیمان مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته و واکنشهای آنها را در پی داشته است. بیشتریها به کپی بودن آن اشاره داشتند. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این همون لاماری چینیه فقط اسمش رو عوض کردن». کاربر دیگری گفته است: «کپی ناشیانه 2008 با تغییر لیفت جلو با کپی از x22 واقعا شرم آوره با این همه خرج و مخارج از جیب ملت خروجی افتضاح». دیگری نوشت: «بدنه متفاوت با موتور سمند یا پیکان برای نمایش تولید ملی و اخذ و بالا کشیدن چند میلیارد وام!» کاربر دیگری گفته است: «قطعا این شکلی تولید نمیشه و صددرصد این آپشن هارو نخواهد داشت، کاش حداقل سیستم پایداری داشته باشه و امیدوارم بدنهی محکمی داشته باشه، خدارحم کنه، وقتی ایران خودرو میگه ششصد قیمتشه، حتما به صورت آزاد یک میلیارد میخوان به مردم بدن». کاربران دیگر نوشته اند: «امیدوارم نکات ایمنی، فنی و قیمتی به نحوی در این محصول دیده شده باشد که قابلیت استفاده برای مردم وجود داشته باشد»، «خودرو ملی رو خوب اومدی. بزک دوزک پژو 2008 میشه خودرو ملی. حیف اسم ریرا»، «ایران خودرو لاماری چینی رو رنگ هم نکرده و به عنوان خودروی جدیدش با نام ریرا معرفی کرده»، «ایرانخودرو از اولین کراس اوورش رونمایی کرده بعد هیچ عکسی از نمای پشت خودرو وجود نداره گمونم هنوز تکمیل نشده پشتش.»، «شباهت زیاد خودروی جدید ریرا ولاماری نشان میدهد که ایرانخودرو قصد عبور از سیاست استعماری خود را ندارد چون تجربه زیستهاش میگوید که فقط با تغییر زه بغل میتوان خودرو را به دهها درصد قیمت بالاتر فروخت و همچنان انحصارطلب باقی ماند!»، «مدیریت از جنس ایرانی ماشین ریرا ایرانخودرو امروز رونمایی شده ولی تست جادهای شهریور ماه انجام میشه و اگر پاسخ مثبت بود از سال آینده تولید انبوه میشه!»، «دنیا لامبورگینی و پورشه و بنز و... میسازه. ما برای کوئیک و تیبا2 خوشحالیم. اینم شادی بسیار بزرگمون از ساختن این ماشین کپی»، «کپیهای ناشیانه از مدلهای روز دنیا. تا به بازار بیاد چند ده برابر با ترفند قرعه کشیعدم رقابت وعدم ارائه آنالیز قیمت تمام شده و درصد سود و دست آخر هم با قیمتی بیشتر از محصولات روز دنیا با ترفندهای نخ نما با فروش اجباری بدست مردم میرسد و در تراز مالی سالیانه شرکتهای خودروسازی هم شرکت ضرر ده و در حال ورشکستگی میباشد. و به اسم اشتغال باعث کشته شدن هر روز بیشتر از یک جنگ واقعی جوانان و خانوادههای ایرانی میگردد»، «این که لاماری چینی هست فقط مارکش عوض شده بازم اگه لاماری بود یک چیزی معلوم نیست این قوطی کبریت چقدر پولش باشه بعد تا به یک جدول بخورد از کاپوت تا صندوق مثل دستمال کاغذی له میشه بعد آقایون میگن آخی ماشین به اون نقطهای نخورده که ایربگش باز بشه».