کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای فروش سؤالات آزمون سراسری

9 تير 1401 ساعت 0:37

با مطرح شدن ماجرای فروش سؤالات آزمون سراسری، پلیس فتا تأکید کرد پرونده‌ای مبنی بر فروش سؤالات کنکور نداشته است


کنکور سراسری با برگزاری آزمون گروه هنر در روز گذشته کلید خورد؛ این پنجاه‌و‌دومین آزمون سراسری برگزار شده در کشور است. امروز و فردا هم داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی، انسانی حوزه‌های انتخابی حاضر می‌شوند و نوبت داوطلبان گروه زبان‌های خارجی، صبح شنبه (۱۱تیر) است. در کنکور امسال، یک‌میلیون‌و۴۸۹هزارو۲۲۰داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند، اما یک‌میلیون‌و۵۰هزار نفر کارت خود را دریافت و در گروه‌های مختلف آزمایشی با هم رقابت‌ می‌کنند که ۶۱درصد آنها را زنان و ۳۹درصدشان را مردان تشکیل می‌دهند. نتایج اولیه هم براساس اعلام سازمان سنجش، اواسط مردادماه و نتایج نهایی هم نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.
حالا با آغاز برگزاری این آزمون، مانند هر سال دیگر، ماجرای فروش سؤالات کنکور آن‌هم به فاصله چند ساعت مانده به برگزاری آزمون‌ها، دوباره داغ شده است. مدعیان فروش سؤالات، دوباره دست به‌کار شده‌اند و با قیمت‌های چند 10میلیون تومانی، بساط کاسبی‌شان را پهن کرده‌اند. همه اینها در شرایطی است که به‌گفته مسئولان، جز کنکور سال83، تاکنون هیچ ادعای ثابت ‌شده‌ای مبنی بر لورفتن و دسترسی به سؤالات پیش از برگزاری این آزمون وجود ندارد. رامین پاشایی، معاون فرهنگی - اجتماعی پلیس فتا به فارس گفت: «براساس تجزیه و تحلیل تمام پرونده‌های قضایی تشکیل شده در این حوزه طی 6سال اخیر تا امروز، هیچ پرونده‌ای مبنی بر فروش سؤالات کنکور وجود نداشته و مدرکی مبنی بر دسترسی به سؤالات به‌دست نیامده است.» عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم دیروز با تأکید بر شناسایی متخلفان گفت: «ما داوطلب واقعی را می‌شناسیم. بعضا افرادی که دقیقه ۹۰ وارد حوزه امتحانی می‌شوند قصد و غرضی دارند، اما به‌طور یقین امنیت آزمون امسال بالاست و پاسخنامه سفید در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم.»

هویت طراحان کنکور فاش نمی‌شود
تبلیغات فروش سؤالات کنکور، کاملا کلاهبرداری است؛ این نکته‌ای است که پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا به آن اشاره کرد: «برخی کلاهبرداران با انتساب خود به اشخاص معروف در سازمان سنجش یا مؤسسات مطرح و به نام کنکور، درصدد این هستند که خود را فردی مطلع از سؤالات امتحانی معرفی کنند و مدعی‌ هستند که به منابع آزمون دسترسی دارند. برخی دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور هم با توجه به استرسی که دارند در این دام می‌افتند، اما تبلیغات فروش سؤالات امتحانی و کنکور دروغ است.» براساس اعلام او، برای برگزاری کنکور و تنظیم سؤالات، مراحل خاص و پیچیده‌ای درنظر گرفته شده و دست‌اندرکاران، چند ماه در قرنطینه حضور دارند. اینطور نیست کسی که در مراحل مختلف انتخاب، تنظیم و انتشار سؤالات آزمون سراسری نقش داشته، قبل از برگزاری آزمون به فضای مجازی دسترسی داشته و اقدام به عرضه و فروش سؤالات کند. آنها به هیچ عنوان هویت کاربری خودشان را در اختیار مؤسسات آموزشی غیرمجاز قرار نمی‌دهند تا مورد سوءاستفاده‌ قرار نگیرند. از سوی دیگر تمام سؤالات هم تا ساعت و دقیقه نهایی برگزاری این آزمون در قرنطینه هستند و پلمب می‌شوند.»

احتمال لورفتن پاسخ سؤالات بیشتر است
در کنکور 3سال پیش و سال گذشته، 2گزارش مبنی بر دسترسی تعداد بسیار اندکی به سؤالات کنکور مطرح شد، اما هیچ‌یک از این دو گزارش تأیید نشد. تنها مورد تأیید شده در این‌باره مربوط به کنکور سال83 است و پس از آن هیچ مستنداتی در این‌باره وجود ندارد. این نکته‌ای است که هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت به آن اشاره می‌کند به همشهری می‌گوید: «دسترسی به سؤالات کنکور تقریبا امکان‌پذیر نیست و ادعای افراد مبنی بر در اختیار داشتن سؤالات کلاهبرداری است.» به‌گفته سبطی، کسانی که ادعا می‌کنند به سؤالات کنکور دسترسی دارند، عمدتا چند ساعت قبل از برگزاری آزمون کانال ارتباطی خود را با این داوطلبان یا خانواده‌های آنها قطع می‌کنند: «این قراردادها عمدتا هزینه‌های چند 10میلیون تومانی برای کسانی دارد که به این افراد اعتماد می‌کنند، اما نتیجه چنین اعتمادی، تنها یکسری مالباخته‌اند که غالبا شکایت هم نمی‌کنند؛ چراکه تصور می‌کنند اقدام مجرمانه‌ای مرتکب شده‌اند. اما اینگونه نیست و سیستم قضایی با کسی که مال خود را از این طریق باخته، کاری ندارد؛ حتی اگر درخواست و عمل مجرمانه انجام داده باشد. این افراد می‌توانند با سیستم قضایی همکاری داشته باشند تا مانع از وارد شدن چنین آسیب‌هایی به دیگران شوند.» او در پاسخ به این سؤال که این افراد در چه بازه زمانی وعده تحویل سؤالات کنکور را به داوطلبان می‌دهند، هم توضیح می‌دهد: «تأکید می‌کنم که دسترسی به سؤال کنکور پیش از برگزاری آزمون تنها به‌صورت دستبرد فیزیکی به ماشین‌های حمل سؤالات امکان‌پذیر خواهد بود. البته شرایط انتقال سؤالات به حوزه‌های امتحانی، از امنیت بالایی برخوردار است و نیروی انتظامی هم نظارت مستقیمی بر این شرایط دارد. حتی ممکن است در زمانی که سؤالات به حوزه‌ها می‌رسد و قرار است در اختیار داوطلبان قرار بگیرد، چنین شرایطی فراهم باشد، اما با وجود چند لایه امنیتی، امکان‌پذیر نخواهد بود.» دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، احتمال لورفتن پاسخ سؤالات را محتمل‌تر می‌داند و می‌گوید: «سال گذشته با همکاری دانش‌آموزان با کارگروه دیده‌بان تعداد زیادی از این افراد معرفی شدند یا حین ارتکاب جرم حین جلسه از سوی حراست سازمان سنجش و نیروهای حفاظتی و حراستی آزمون دستگیر شدند، اما باز هم تعداد اینها بسیار کمتر از چیزی است که دانش‌آموزان فکر می‌کنند.»
 او درباره روند فعالیت غیرقانونی این افراد هم می‌گوید: «این سودجویان در ابتدا مدعی می‌شوند که قبولی داوطلب در یک رشته یا دانشگاه را تضمین‌ می‌کنند. حتی برای جلب اعتماد یک‌دوم یا یک‌چهارم مبلغ قرارداد را دریافت می‌کنند که البته خود آن هم هزینه هنگفتی است. حتی در برخی موارد عنوان می‌کنند که سؤالات کنکور را به آنها می‌دهند، اما در نهایت وعده‌هایشان را به دادن پاسخ در جلسه آزمون تغییر و جاسوس‌افزارهایی برای دادن پاسخ‌ها سر جلسه آزمون در اختیارشان قرار می‌دهند.» او از افزایش امنیت در کنکور امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: «این جاسوس‌افزارها تنها به وسیله ابزارهای معاینه گوش قابل شناسایی هستند، اما امسال در بسیاری از حوزه‌ها وسایلی وجود دارد که از طریق ایجاد نویز این دستگاه‌ها را شناسایی می‌کنند. این در حالی است که این اقدام هم در نهایت منجر به مشکل برای خود داوطلبان می‌شود؛ چراکه سؤالات کنکور سخت و تحلیلی است و آنها از عهده پاسخ به سؤالات برنمی‌آیند. البته اغلب کسانی که با این وعده از خانواده‌ها پول می‌گیرند، چند ساعت مانده به کنکور ارتباط خودشان را با فرد فریب‌خورده قطع می‌کنند و اثری از آنها دیده نمی‌شود.» به‌گفته سبطی، احتمال کلاهبردار بودن کسانی که وعده در اختیار داشتن سؤالات کنکور یا ارائه پاسخ سؤالات را می‌دهند، آنقدر زیاد است که به هیچ عنوان نباید به آنها اعتماد کرد: «سؤالات کنکور قابل لورفتن نیست و کسانی که در آزمون تقلب می‌کنند، مرتکب دزدی می‌شوند، اما این افراد شاه‌دزد چنین حوزه‌هایی لقب دارند.»


کد مطلب: 7354

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7354/ماجرای-فروش-سؤالات-آزمون-سراسری

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir