شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۷۳۶۰
plusresetminus
درحالی‌که مسئولان برگزاری آزمون کنکور سراسری از نصب دستگاه‌های آشکارساز در حوزه‌ها خبر می‌دهند، در مناطق اطراف حوزه‌های کنکور، اینترنت موبایل توسط اپراتورها قطع شد.
وزارت ارتباطات و یک بدعت جدید کنکوری!
 با وجود تأکید همیشگی روی مفاهیم و اصطلاحاتی مثل اقتصاد دیجیتال، اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری هنوز هم برخورد با اینترنت کشور مثل یک ابزار تفننی است. درحالی که زندگی مردم و بسیاری از کسب‌وکارها اکنون وابسته به اینترنت شده است، وزارت ارتباطات به‌صورت رسمی اعلام کرده که به درخواست «وزارت علوم و تأیید مراجع ذیر‌بط» در محدوده‌های حوزه‌های کنکور، طی 3 روز اینترنت مختل یا به‌صورت دقیق‌تر قطع شده است. علت این مسئله هم جلوگیری از تقلب عنوان می‌شود. این در حالی است که مسئولان سازمان سنجش پیش از این از نصب دستگاه‌های آشکارساز در همه حوزه‌های امتحانی که ابزارهای الکترونیکی را ردیابی می‌کند، خبر داده بودند. اعتراض گسترده کاربران و البته ارائه بعضی از راهکارهای کم‌هزینه‌تر به جای قطع اینترنت از سوی آنها هم این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا یک برنامه‌ریزی مشخص و کم‌هزینه برای این مسئله طراحی نشده است. همچنین یک کارزار اینترنتی با عنوان «درخواست برخورد قاطع با سازمان سنجش و وزارت علوم به‌خاطر قطع کردن اینترنت» خطاب به معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور شکل گرفت که در زمان نگارش این گزارش حدود 3300نفر آن را امضا کرده‌اند. طی سال‌های گذشته هم قطعی اینترنت در مناطق برگزاری کنکور اتفاق افتاده است. در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید جایی را پیدا کنید که برای برگزاری یک آزمون همه اپراتورهای کشور را موظف به قطع اینترنت کنند!

خسارت کسب‌وکارها
یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به‌احتمال قطعی اینترنت و ارتباطات موبایل در هر نقطه دنیا به دلایل امنیتی در یک ساختمان یا محدوده جغرافیایی می‌گوید: «هر سال حوزه‌های برگزاری کنکور از مدت‌ها قبل مشخص است و می‌توان با فکر برای قطع دسترسی به اینترنت در آن نقطه‌ها، طرح و برنامه داشت.» او در عین حال بر این نکته تأکید می‌کند که قطع کردن دسترسی به اینترنت از طریق بی‌تی‌اس‌های اپراتورهای تلفن همراه در چنین شرایطی، سهل‌انگارانه‌ترین کار ممکن به شمار می‌آید. این کارشناس یادآوری می‌کند که وقتی اینترنت از طریق اپراتورهای تلفن همراه در منطقه حوزه کنکور قطع می‌شود، علاوه بر محل برگزاری امتحان تمامی منطقه اطراف هم از دسترسی به اینترنت محروم می‌شوند و عملا دسترسی به شبکه جهانی از طریق ارتباطات سیار در وسعت آن منطقه غیرممکن است.
به این ترتیب او نتیجه می‌گیرد؛ «از آنجایی که تعداد حوزه‌های امتحانی، هم در شهرهای مختلف و هم در کلانشهرهایی مثل تهران کم نیستند؛ اختلال، محدودیت و قطعی اینترنت طی 2روز متوالی عملا زندگی و کسب‌وکار گروه زیادی را در مناطق اطراف این حوزه‌ها فلج می‌کند».

راه‌حل چیست؟
این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای رفع این مشکل در سال‌های آتی می‌توان اندیشید می‌گوید: «با کمک گرفتن از شرکت‌های متخصص و فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توان در حوزه‌های امتحانی از جمرها با تنظیمات مورد نیاز استفاده کرد تا فقط در همان حوزه امتحانی دسترسی به ارتباطات سیار قطع شود تا خانه‌ها و شرکت‌های اطراف با مشکل اختلال روبه‌رو نشوند.»
علاوه بر این دستگاه‌های آشکارساز و همچنین شناسایی موبایل سال‌هاست که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. او درباره خطرات امواج جمرها برای سلامت مردم می‌گوید: «از جمرها در حوزه‌ها به‌صورت محدود و تا پایان برگزاری امتحان استفاده می‌شود. علاوه بر این، امواج جمرها از جنس امواج موبایل اما با فرکانس‌های دیگری است که در فرکانس‌های ارتباطات سیار، اختلال ایجاد می‌کنند. این کارشناس با اشاره به اینکه همین حالا هم در بسیاری از مراکز کشور که ملاحظات امنیتی دارند در مواقع لزوم از جمرها استفاده می‌شود، یادآوری می‌کند که بیش از ۹۰درصد دسترسی مردم کشور ما به اینترنت، از طریق اینترنت موبایل است و قطع چندین ساعته اینترنت موبایل عملا یک مشکل بزرگ و تضییع حق‌الناس محسوب می‌شود.

نصب آشکارساز
محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری اما به اقدامات گسترده برای حفظ امنیت آزمون سراسری اشاره می‌کند و می‌گوید: همانگونه که قبلاً هم اعلام شده، همه حوزه‌های آزمون به «دستگاه آشکارساز ابزار الکترونیکی» مجهز شده‌اند و به همراه داشتن یا استفاده از ابزارهای الکترونیکی ارتباطی در داخل حوزه آزمون با هر مشخصاتی موجب محرومیت و پیگرد قانونی این افراد خواهد شد. او همچنین با اشاره به اینکه روز پنجشنبه مشکل خاصی ایجاد نشد، از محرومیت تعدادی از داوطلبان از آزمون به‌علت همراه داشتن موبایل خبر می‌دهد و می‌گوید: «ما از قبل اعلام کرده بودیم که دستگاه آشکارساز داریم.»
https://sobhshod.ir/vdch.-nqt23nxvftd2.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما