شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۷۳۶۳
plusresetminus
بعد از افزایش بی رویه اجاره بها که رمق مستاجران را گرفته، دولت تصمیم گرفت برای رفع این مشکل راه حلی پیدا کند.
«تخلیه مستاجر» تضمینی!
بعد از افزایش بی رویه اجاره بها که رمق مستاجران را گرفته، دولت تصمیم گرفت برای رفع این مشکل راه حلی پیدا کند، در اواخر اردیبهشت دولت برای افزایش اجاره بها سقف 25 درصدی تعیین کرد اما برخی مستاجران از تمدید نشدن قراردادهای شان خبر دادند و همین موضوع باعث شد راه حل دیگری هم برای رفع این مشکل مستاجران در نظر گرفته شود تا این که در اواخر خرداد وزیر راه و شهرسازی از تمدید خودکار قراردادهای اجاره خبر داد و اعلام کرد که لازم نیست هیچ مستأجری واحد مسکونی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخلیه کند. اما همین اقدام هم انگار مشکل جدیدی را برای مستاجران به وجود آورده و باعث به وجود آمدن شغل کاذبی به نام «تخلیه مستاجر» شده که آگهی های آن در خیابان های تهران به چشم می خورد. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند طرح تمدید خودکار قرارداد اجاره بها باعث شده تا این شغل جدید شکل بگیرد.
شیوه کار شغل «تخلیه مستاجر»
هرچند تلاش ما برای صحبت با صاحبان شماره هایی که از تبلیغات این شغل به دست آورده بودیم بی نتیجه بود اما در این میان برخی گمانه زنی ها را درباره شیوه کار آن ها به دست آوردیم. برخی بر این باورند این افراد از استثنائاتی که برای تمدید خودکار اجاره نامه لحاظ شده استفاده می کنند. به طور مثال برخی فروش صوری ملک، دریافت پروانه تعمیرات، نیاز مالک به ملک برای سکونت خود یا یکی از فرزندان  و... را مطرح کرده اند. با این حال برخی هم معتقدند که این افراد مانند شرخرها و چک نقد کن ها اقدام و با ایجاد مزاحمت برای مستاجر کاری می کنند که مستاجر عاصی شود و آن خانه را تخلیه کند. اقدامی که نه تنها غیر قانونی است بلکه جرم هم به حساب می آید.
معضلات قانون تمدید خودکار اجاره‌نامه
هرچند مسئولان در قوه مجریه و مقننه به دنبال راهی برای کنترل بازار اجاره بها بوده اند اما باید به این مسئله توجه داشت که اقدام دستوری معمولا برای بازار جواب گو نیست و عمدتا بازار برای دور زدن قانون راهی را پیدا خواهد کرد و بالا رفتن قیمت اجاره هم از این قاعده مستثنا نیست. با این حال بد نیست مسئولان برای این عارضه قانون جدید هم فکری بیندیشند. البته این نکته هم ضروری است که در کنار قانون تمدید خودکار اجاره نامه باید عرضه ملک هم با ساخت و خانه های خالی موجود افزایش پیدا می کرد تا عرضه بیشتر از تقاضا شود و قیمت ها کمی افت کند اما نه مسکنی برای عرضه ساخته شده نه قانون مالیات بر خانه های خالی به درستی اجرا شده است چون بر اساس گزارش نود اقتصادی متاسفانه در سه ماه اول امسال تنها 2 میلیون و 300 هزار تومان مالیات بر خانه‌های خالی دریافت شده است.
https://sobhshod.ir/vdca.in0k49nee5k14.html
منبع : خراسان
نظرات منتشر شده : ۳  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ایرانی
کسی که میره شغل بیرون انداختن مستاجر را انتخاب میکنه 100% رابطه داره
علی مظفری
مراکزی جهت اخذ استعلام جهت احراز سوابق و عدم سازش موجر و مستجر در محاکم قضای باعث رایت طرفین و رفع مراجعات مکرر به دادگاه میشود
علی مظفری
اخذ استعلام از سوابق مالک مستجر در عدم سازش مکرر و مراجعات به دادگاه باعث جلو گیری از تخلفات مکرر موجر و مستجر میگردد