يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۷۴۵۳
plusresetminus
  آمارهای وزارت بهداشت از قربانی شدن 254نفر در پی شیوع گونه جدیدی ویروس کرونا خبر می‌دهد.
بازگشت کرونا به مدار کشتار
  آمارهای وزارت بهداشت از قربانی شدن 254نفر در پی شیوع گونه جدیدی ویروس کرونا خبر می‌دهد. بااین‌حال آمار روزهای اخیر حاکی از رسیدن تعداد مرگ‌ومیرهای کرونا به 204نفر در طول یک هفته است. آن‌طور که متخصصان می‌گویند هنوز تا رسیدن این ویروس به قله موج جدید یکی دو هفته باقی‌مانده؛ هرچند گونه جدید کرونا خفیف‌تر گزارش‌شده اما احتمال شدت پیدا کردن آن همچنان وجود دارد.‌
 ابتلا به کرونا در یک ماه 14برابر شد
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد ۲۰۴ بیمار براثر کرونا در هفته اول مردادماه فوت کردند. با سرایت سویه B.A.5 ویروس کرونا به کشور و به راه افتادن موج هفتم کرونا، نقشه کرونایی کشور نشان که به دنبال واکسیناسیون عمومی در سه ماه گذشته در حال آبی شدن بود، حالا روزبه‌روز قرمزتر می‌شود. از مهرماه 1400 روند کاهشی مرگ‌ومیر کرونا در کشور آغاز شد و در خردادماه گذشته به کمترین میزان یعنی ۹۹نفر رسیده اما در تیرماه با افزایش ۲.۵برابری به ۲۵۴نفر رسیده است.اما فقط در یک هفته اول مردادماه تعداد قربانیان به ۲۰۴مورد در هفته اول مرداد رسید. آمار و ارقام ابتلا به این ویروس نیز در مدت اخیر نشان می‌دهد جمعیت مبتلایان به کووید در تیرماه نسبت به ماه قبل آن، 14برابر رشد داشته است به‌طوری‌که تعداد شهرهای قرمز با رسیدن به تعداد 120 شهر دو برابر و تعداد شهرهای آبی با رسیدن به 50شهر، نصف شده است.
 روزهای ناآرام کرونایی همچنان پیش رو هستند
بااین‌حال هنوز مانده تا به پیک موج هفتم کرونا برسیم. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش‌بینی می‌کند که زمان رسیدن به قله موج هفتم کرونا یکی دو هفته آینده خواهد بود. بر این اساس روزهای ناآرامی در پیش خواهد بود. این استاد دانشگاه معتقد است: برای اینکه موارد ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها افزایش نیابد، مهم‌ترین اقدام؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که شامل ماسک زدن، واکسیناسیون و قرنطینه افراد مبتلا است.
 با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی امکان شدت گرفتن بیماری وجود دارد
او در پاسخ به این سؤال که امکان شدت گرفتن بیماری در موج هفتم وجود دارد یا خیر، می‌گوید: بستگی دارد که چگونه رفتار کنیم؛ یعنی اگر نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌اعتنا باشیم، واکسن نزنیم و اینکه در تجمعات چگونه حاضر شویم، در شدت گرفتن موج بیماری اثرگذار است. این ویروس‌شناس تأکید کرد: تنها راه پیشگیری از شدت گرفتن موج هفتم، شناسایی بیماران و ایزوله کردن آن‌ها از افراد سالم است. او بر افزایش تعداد تست‌ها برای شناسایی افراد ناقل در جامعه تأکید کرد و گفت: افراد ناقل می‌بایست حداقل بین ۳ تا ۵روز در قرنطینه باشند تا منجر به شکستن زنجیره انتقال ویروس شود. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص ویژگی‌های زیرسویه جدید اومیکرون، افزود: خصوصیات زیرسویه اومیکرون در موج هفتم مثل موج‌های قبلی همچون دلتا نیست. به‌طوری‌که میزان و مدت‌زمان بستری شدن در این موج، کمتر است. همچنین، تعداد کمتری از افراد بستری به آی سی یو می‌روند.
 از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سویه جدید کرونا
محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم درباره سویه غالب کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: اختلال بویایی و چشایی مجدداً به مجموعه علائم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، درحالی‌که در سویه امیکرون این علائم وجود نداشت. وی با اشاره به خصوصیات این سویه جدید، توضیح داد: این سویه یک بیماری شبیه به آنفلوانزا را ایجاد می‌کند که دوره کمون سه تا پنج روز دارد. همچنین اختلال بویایی و چشایی مجدداً به مجموعه علائم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، درحالی‌که در سویه امیکرون این علائم وجود نداشت.
 تأکید بر سرایت‌پذیری سریع سویه جدید
سهرابی با بیان اینکه دوره بیماری پنج تا شش روز و گاهی به ۱۰روز نیز به طول می‌انجامد، یادآور شد: خوشبختانه شدت بیماری در این سویه نسبت به سویه‌های قبلی خفیف‌تر است، اما نکته مهم شدت سرایت این سویه است که نسبت به سویه‌های قبل قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. در امیکرون یک نفر می‌توانست تا ۱۰نفر، اما این سویه جدید یک نفر می‌تواند تا ۱۸نفر را مبتلا کند.
 سرعت انتشار BA ۵ و نگرانی از بروز جهشی دیگر
او این شدت سرایت را نگران‌کننده دانست و بیان کرد: وقتی گردش ویروس چنین سرعت بالایی دارد، مهم‌ترین نگرانی ما رخ دادن جهش دیگری است. او با تأکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون همه هم‌وطنان علیه کرونا، گفت: تا کنون ۵۰درصد مردم هنوز دز سوم را تزریق نکردند و کسانی که شش ماه از تزریق قبلی آن‌ها گذشته است، می‌توانند دز بعدی را تزریق کنند. شاید برخی از افراد با این ادعا که این سویه خفیف است، خود را توجیه کنند و واکسن تزریق نکنند؛ اما باید بدانیم، با سرعت بالای گردش ویروس امکان رخ دادن جهش دیگر و شروع مجدد مشکلات، وجود دارد.
 سویه‌های واکسن گریز امیکرون
این پزشک با اشاره به اینکه برخی از سویه‌های کرونا به‌خصوص BA ۴ و BA ۵ واکسن گریز هستند، توضیح داد: این سویه‌ها سیستم ایمنی بدن و اثر واکسن را دور می‌زنند، اما نکته مهم این است که واکسن‌ها شاید از ابتلا پیشگیری زیادی نکنند؛ یعنی به‌احتمال‌زیاد افراد مبتلا شوند، اما از بستری شدن و مرگ‌ومیر بیش از ۸۰درصد پیشگیری می‌کنند.
 اهمیت رعایت پروتکل‌ها و به‌ویژه پوشش ماسک
سهرابی با بیان اینکه همه مردم در کنار واکسیناسیون حتماً سایر پروتکل‌های بهداشتی همچون ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دستان و ... به‌خصوص در زمان شروع موج جدید باید رعایت کنند، یادآور شد: نباید منتظر نارنجی و قرمز شدن شهرها باشیم تا آنگاه پروتکل‌ها را رعایت کنیم. همه ما از الان باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا در آینده به وضعیت نارنجی و قرمز دچار نشویم و آن وضعیت بحرانی پیش نیاید؛ لذا از مردم خواهشمندیم در فضای عمومی و سربسته مانند مترو، اتوبوس‌ها، پاساژها، مکان‌های ارائه‌دهنده خدمت و ... حتماً ماسک بزنند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سویه جدید کرونا، بیماری در اطفال بیشتر مشاهده‌شده است، گفت: کودکان از اهمیت بالینی ویژه‌ای در این دوره برخوردارند. باوجوداینکه دو سال از کرونا گذشته است، اما همچنان اطلاعات کافی از آن نداریم که در آینده عوارض بیماری چه خواهد بود؛ بنابراین با پیشگیری از ابتلا به بیماری از عوارض بعدی آن پیشگیری خواهیم کرد.
 علائم سرماخوردگی، کرونا تلقی می‌شود
دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در شرایطی که اپیدمی کرونا وجود دارد، باید علائمی نظیر تب، آبریزش بینی و ... را مبنی بر آن گذاشت؛ مگر خلاف آن ثابت شود، گفت: در کرونا نیز به همگان ثابت شد افرادی که دارای علائم سرماخوردگی بودند عمدتاً کرونا داشتند. با توجه به اینکه افراد تا حد ممکن بهداشت فردی و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، در این مدت آمار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا به‌شدت کاهش‌یافته است؛ بنابراین با مشاهده علائم سرماخوردگی باید فرض را بر کرونا گذاشت و پنج تا هفت روز خود را قرنطینه کنند تا بهبودی حاصل شود. سهرابی همچنین تأکید کرد که همه در برابر سلامت یکدیگر مسئولیم و این عدم توجه به‌حق سایر شهروندان است که بیماری خود را سرماخوردگی دانسته، پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و دیگران را آلوده کنیم. البته اگر آن شخص آلوده‌شده از قبل بیماری زمینه‌ای نیز داشته باشد، موجب عوارض بدتر و شدیدتر کرونا در او خواهد شد.
https://sobhshod.ir/vdca.mn0k49nye5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما