کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیسی مدعی امربه‌معروف شد/ فراموشی وعده گشت ارشاد مسئولان

9 مرداد 1401 ساعت 8:40

 سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته وعده‌های مختلفی به مردم داد.


 سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته وعده‌های مختلفی به مردم داد. ولی تاکنون او نه‌تنها مسیر تحقق وعده‌هایش را در پیش نگرفته بلکه به‌گونه‌ای پیش رفته که گویا از اول چنین وعده‌ای نداده بوده است. از جمله این موضوع مسئله آزادی‌های اجتماعی و فردی بود. رقبای رئیسی در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته همواره هشدار می‌دادند که او و نزدیکانش نگاه بسته‌ای به مسائل اجتماعی دارند و در صورت پیروزی در انتخابات حتماً مسیر جدیدی را در عرصه اجتماعی ایران طی می‌کنند. رئیسی اما در آن ایام به این انتقادات با تندی پاسخ می‌داد و تأکید می‌کرد که او نه‌تنها بیش از باقی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به آزادی‌های فردی و اجتماعی ایمان دارد بلکه اگر بقیه دراین‌باره شعار می‌دهند او مجری این وعده‌ها بوده است. از جمله آن‌که رئیسی در یکی از مناظره‌های انتخابات گذشته گفت: «در دور قبل در همین سالن بارها به من اهانت شد و من از هیچ‌کسی شکایت نکردم اما رقیب ما که آقایان (همتی) کارمندان آن‌ها حساب می‌شوند، ۲۰۰شکایت از دانشجو، پژوهشگر، رسانه‌ای و … در دادسرا طرح کردند. من قاضی هستم و آقایان ادعای آزادی دارند. چرا این‌جور با مردم حرف می‌زنید و در عمل درست عمل نمی‌کنید؟ جمهور یعنی حقوق همه مردم در هر جایگاه و هر شهر و روستایی تضمین شود. امروز ما معتقد هستیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولت است. ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم. آقایان وعده می‌دهند و ما در عمل اجرا کردیم و مردم این عملکرد را دیده‌اند. در دادگستری مردم دارند قاضی و کارمند را قضاوت و ارزیابی می‌کنند و به آن نمره می‌دهند، سؤال و تشکر می‌کنند.»
اینجا بود که رئیسی وعده‌ای تازه داد. او در همین جلسه اظهار کرد: «۳۵سامانه تاکنون فعال‌شده و تا آخر سال ۴۰سامانه دیگر فعال می‌شود. ما در این کرونا، کاری کردیم که برای دنیا الگو شد. ۱۲۰هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. ما داریم به نام نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کنیم. کارهای افتخارآمیزی در حال انجام است. الناس علی دین ملوکهم. ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم گذاشت. اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم خوب عمل خواهند کرد.» بعدازاین بود که گشت ارشاد مسئولان به‌عنوان یکی از وعده‌های رئیسی مطرح شد؛ وعده‌ای که تاکنون به سرنوشت سایر شعارهای رئیس‌جمهور دچار شده است. 
حالا بعد از گذشت حدود یک سال از وعده رئیسی خبری از گشت ارشاد مقامات نیست و تنها این مردم هستند که موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرند. دیروز رئیسی در جلسه با ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر به‌طورجدی از نقش و وظیفه دولت دراین‌باره صحبت کرد بدون آنکه نامی از گشت ارشاد مسئولان ببرد. 
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز شنبه در دیدار اعضای ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، با اشاره به هم‌زمانی برگزاری این نشست با آغاز ایام سوگواری محرم، امام حسین (ع) را پرچم‌دار این فریضه مهم دینی خواند و گفت: «پرداختن به امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همه آحاد امت اسلامی است. جامعه‌ای که نسبت به این فریضه بسیار مهم دینی حساس نباشد، جامعه زنده‌ای نیست. برای داشتن جامعه تراز انقلاب اسلامی نباید امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه سست شود.»
رئیسی با اشاره به وظیفه قانونی دولت و دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون امربه‌معروف و نهی از منکر، گفت: «همه دولتمردان و دستگاه‌ها در این رابطه مسئولیت دارند و باید با دقت و جدیت وظایف خود را انجام دهند.» رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم بی‌توجهی به فضاسازی‌های باطل در مسیر امربه‌معروف و نهی از منکر افزود: «متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد تحت تأثیر جوسازی‌ها، از وظایف قطعی و قانونی خود سر باز می‌زنند که این امری خطرناک است چرا که دشمن از همین اهرم استفاده کرده و برای عقیم ماندن بسیاری از مسائل مهم کشور، با ایجاد جوسازی برخی مدیران را منفعل می‌کند.»
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کار تبیینی و تنویر افکار عمومی در زمینه معروف‌ها و منکرات تأکید کرد و از صاحبان نفوذ کلام خواست تا برای مردم تمایز میان حق شخصی با حقوق جامعه را به‌روشنی تبیین کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر امنیت اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی در جامعه نباشد، همه ضرر می‌کنند، افزود: «باید همه در مسیر تأمین امنیت اقتصادی و اخلاقی باشند تا جامعه از ناهنجاری‌ها دور باشد.» رئیسی با بیان اینکه دولت مصمم به امربه‌معروف و نهی از منکرات به‌ویژه در مسائل اقتصادی و اجتماعی است، افزود: «در این زمینه وظیفه دولت از همه نهادها بیشتر است و قدردان ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر هستیم که در راستای اجرای این فریضه مهم دینی به دولت کمک می‌کند.»
این در حالی است که در روزهای اخیر انتقادات نسبت به نحوه رفتار با مردم افزایش پیداکرده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که اما مسئولان خیلی توجهی به انتقادات مردمی از دولت ندارند و در عوض تنها مسئولان هستند که انتظارات خود را از مردم طرح می‌کنند. دیروز در همان جلسه حجت‌الاسلام کاظم صدیقی رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور در رابطه با وضعیت حجاب در دانشگاه‌های کشور و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن گفت: «من به ملت و دانشگاه‌هایمان اعتماد دارم. من در خطبه نماز جمعه هم گفته‌ام که قاطبه مردم ما با هنجارشکنی و کشف حجاب مخالف هستند و مخالفتی جدی هم دارند.»
صدیقی با بیان اینکه جوانان ایرانی، آبروی انقلاب هستند، اظهار کرد: «هویت ایرانی، هویت پوشش، متانت و وقار است و انتظار داریم دانشگاه‌های ما ازاین‌جهت پیشگام باشند و عقب نیفتند و به حول و قوه خداوند خواهیم دید همان‌طور که دانشجویان ما در مسائل اعتکاف، عزاداری امام حسین (ع)، کارهای جهادی و… بحمدالله آبروی ما هستند، در این مسئله نیز در همین راستا شکوفا خواهند شد.»
بااین‌حال این صدیقی بود که دیروز از گشت ارشاد مسئولان صحبت کرد. او رسماً اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر در این سطح و رصد اقدامات آن‌ها که خواست مردمی است نیز خاطرنشان کرد: «تشکیل شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر در تمام وزارتخانه‌ها حتی خود ریاست جمهوری و ارگان‌ها و نهادهای دیگر نشانه عزم جدی است که از دولت شروع می‌شود. ما امیدوار هستیم که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شود.» اما به‌هرحال سخنان او هم موید این نکته است که دولت برخلاف آنچه در انتخابات وعده داده مسیر دیگری را پیموده است. 


کد مطلب: 7455

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7455/رئیسی-مدعی-امربه-معروف-فراموشی-وعده-گشت-ارشاد-مسئولان

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir