چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۷۵۰۶
plusresetminus
امیرعبداللهیان: واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به‎ویژه ازسوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق را هموار می‌کند.
جزئیات جدید از مذاکرات هسته‌ای
حدود 5 روز مذاکره در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درحالی به پایان رسید که به‎نظر می‎رسد طرف‎های مقابل قصد دارند این پیش‎نویس پیشنهادی را به‎عنوان «متن نهایی» القا کرده و به‎نوعی «سوت پایان مذاکرات» را به‎صدا درآورند؛ این درحالی است که آنگونه که از شواهد امر برمی‎آید، هنوز برای سخن گفتن از دستیابی به متن نهایی زود است.
به‎گزارش همشهری، طرح موضوع ارائه «متن نهایی» به طرف‎های مذاکره ازسوی هماهنگ‎کننده گفت‎وگوها در شرایطی انجام شده ‎است که بنا به اذعان منابع مطلع، هنوز مسائل باقی‌مانده، ازجمله موضوع‎های مطرح در آژانس، به‎طورکامل حل نشده و به‎نظر می‎رسد فضاسازی‎های سیاسی - رسانه‎ای درباره پایان مذاکرات بیشتر باهدف تحت فشار قرار دادن طرف ایرانی طرح می‌شود.
در شرایطی که مقام‌های غربی معتقدند رایزنی برسر مسائل فنی که در متن نهایی توزیع‌شده ازسوی جوزپ بورل باز بودند به پایان رسیده‎است، برخی منابع خبری مدعی شدند پیش‌نویس نهایی که روی میز قرار دارد، به مشخص کردن گام‌هایی می‌پردازد که ایران و آمریکا باید برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بردارند.
دراین میان اما به‎نظر می‎رسد اخباری که پس‎از پایان گفت‎وگوها در وین و ازسوی طرف‎های غربی منتشر می‌شود، به‎صورت ویژه‎ای بر «نهایی و غیرقابل مذاکره» بودن متن پیشنهادی اتحادیه اروپا تأکید دارد؛ خطی سیاسی - رسانه‎ای که می‎کوشد این ادعا که پیش‌نویس ارائه شده «مبنای تصمیم‌گیری» طرف‌های گفت‎وگوست را برجسته‎تر کند.
نکته اینجاست که آنچه به‎عنوان متن نهایی ازسوی طرف غربی در رسانه‌ها مطرح شده، چند پیشنهاد انریکه مورا، به‎عنوان هماهنگ‎کننده مذاکرات است که به طرف‌های حاضر در مذاکرات ارائه شده و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را متن نهایی و غیرقابل مذاکره تلقی کرد.

«توافق نهایی» از نگاه ایران
برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه کشورمان پس‎از پایان مذاکرات اخیر در وین، در گفت‎وگو با مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تأکید کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده‌ حقوق ایران باشد و رفع پایدار تحریم‌ها را تضمین‌ کند؛ موضوعی که نشان می‎دهد فضاسازی‎ها تأثیری بر اراده ایران برای دستیابی به توافقی مثبت و پایدار ندارد.
حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با بورل با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت، برای دستیابی به توافق در وین حضور یافت و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوع‎های باقی‌مانده ارائه داد، گفت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به‎ویژه ازسوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.
مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا نیز دراین گفت‎وگو ضمن ارائه ارزیابی مثبت از این مرحله از مذاکرات، گفت که معتقد است در دور اخیر مذاکرات وین، «پیشرفت نسبی» به‎دست آمده ‎است؛ «ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است. ما به‎عنوان هماهنگ‎کننده به تلاش‎های خود برای نزدیک‎تر کردن دیدگاه‎ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‎ها ادامه می‎دهیم».

واکنش چین و روسیه به فرافکنی‎ها
در چنین شرایطی نماینده دائم چین در وین نیز از آمریکا خواست تا تصمیم‎های سیاسی فوری برای کمک به دستیابی به توافق زودهنگام در مذاکرات هسته‌ای ایران اتخاذ کند. «وانگ کان» در توییتی تأکید کرد که «ازسرگیری مذاکرات وین نشان می‌دهد پل زدن بر اختلاف‎ها از طریق گفت‌وگو و مذاکره تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران است».
ازسوی دیگر مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین نیز در صفحه توییترش با بیان اینکه هنوز همه دلایل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، به اظهارات اخیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دراین باره، واکنش نشان داد و نوشت:«در حقیقت منظورم این است که با احترام به همه طرفین توافق هسته‌ای و در وهله اول ایران، همه دلایل برای احیای برجام وجود دارد. مثل همیشه دشواری‌ها در جزئیات است.»
میخائیل اولیانوف همچنین در پیام دیگری در واکنش به اظهارات اخیر بورل نوشت: «این کلمات اتمام حجت به‌نظر نمی‌آیند. تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت‌های طرفین برجام[توافق هسته‌ای] گرفته می‌شود. آنها تصمیم می‌گیرند. واکنش اولیانوف به اظهارات بورل درپی این مطرح می‌شود که مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشته بود: «برسر هر آنچه می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آنها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.»

زمانی برای تصمیم‎گیری آمریکا
همه اینها درحالی است که در آغاز دور اخیر گفت‎وگوها، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی درباره موضوع‎های مورد اختلاف، ازجمله رفع پایدار تحریم، ارائه تضمین‌های لازم درخصوص رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس به هماهنگ‎کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و مورا نیز برخی پیشنهادهای خود را در زمینه موضوع‎های اختلافی ارائه کرده‎است.
درچنین شرایطی، به‎گفته برخی منابع مطلع، هیأت مذاکره‎کننده ایران نقطه نظرات خود درباره پیشنهادهای اخیر مورا را به‎صورت شفاهی به وی منتقل کرده و همچنان ارتباط با هماهنگ‎کننده مذاکرات ادامه می‎یابد و قرار است ایران مواضع تفصیلی خود را به‎صورت مکتوب به مورا ارائه کند.
مذاکره‎کنندگان کشورمان همواره براین نکته تأکید کرده‎اند که تأمین منافع ملی خط قرمز مذاکرات است و تأمین این منافع و همچنین تضمین اجرای پایدار تعهدهای طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی، به‎ویژه ازسوی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده به‎شمار می‌رود. با توجه به این موضوع اگرچه اذعان می‌شود پیشرفت‎هایی در جریان مذاکرات به‎دست آمده‎است، اما ادامه فضاسازی‎ها با کلیدواژه «متن نهایی» و «پایان مذاکرات» نمی‌تواند بر رویکردهای اصولی جمهوری‎اسلامی در گفت‎وگوهای برجامی تأثیر بگذارد؛ آنچه مسلم است، اینکه اکنون نوبت طرف‎های غربی است که اعتماد جمهوری‎اسلامی را جلب کنند و نشان دهند که برای بازگشت به تعهدات برجامی خود عزم جدی دارند.

زمان برای اعلام «کفایت مذاکرات» فرا رسیده‎است؟


یک کارشناس ارشد مسائل بین‎الملل درباره اعلام هماهنگ‎کننده مذاکرات مبنی براینکه متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، متن نهایی خواهد بود، به همشهری گفت: موضوع اصلی این است که متنی که ازسوی اتحادیه اروپا به طرفین مذاکرات داده شده، باید ازسوی آنها مورد بررسی قرار گیرد. طرفین گفت‎وگو هستند که باید نظرشان را درباره متن اعلام کنند. اکنون به‎نظر می‎رسد تنها آمریکا متن پیشنهادی را پذیرفته. بنابراین اعلام کفایت مذاکرات فعلا موضع هماهنگ‎کننده است.
کورش احمدی افزود: انریکه مورا، به‎عنوان هماهنگ‎کننده مذاکرات معتقد است که گفت‎وگوها برای رفع مسائل باقی مانده به ‎حد کافی انجام شده و اکنون زمان تصمیم‎گیری فرا رسیده‎است. برهمین اساس هم بود که وی در واقع اذعان داشته فضایی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد و در واقع «کفایت مذاکرات» را اعلام کرده‎است. وی ادامه داد: برداشت اتحادیه اروپا این است که براساس بحث‎های طرفین و خواست‎ها و مطالبات مطرح، متنی تهیه کرده‎است که چانه‎زنی درباره آن بیشتر از این ممکن نیست. دراین میان باید اشاره کرد که این موضوع برداشت اتحادیه اروپاست و ایران می‌تواند متن پیشنهادی را بپذیرد یا اینکه آن را تأمین‎کننده منافع کشور تشخیص ندهد.
دیپلمات پیشین کشورمان عنوان کرد: با توجه به اینکه هماهنگ‎کننده گفت‎وگوها به‎نوعی کفایت مذاکرات را اعلام کرده‎، درصورت عدم‌پذیرش متن پیشنهادی ازسوی ایران، مذاکره‎کنندگان کشورمان باید ایده‌های جدیدی مطرح کنند که مذاکره را توجیه‎پذیر کند. احمدی افزود: اتحادیه اروپا صریحا و آمریکا تلویحا اعلام کرده‎اند که ازنظر آنها مذاکرات کافی است، در چنین شرایطی اگر مذاکره‎کنندگان کشورمان به این نتیجه برسند که هنوز جا برای گفت‎وگو وجود دارد و متن پیشنهادی مطالبات ایران را در سطح مطلوبی برآورده نمی‌کند، با طرح ایده‌های جدیدی می‌توان ادامه مذاکرات را توجیه‎پذیر کرد و به گفت‎وگوها برای رسیدن به توافق مثبت ادامه داد. وی با بیان اینکه این ایران است که باید درباره قبول یا رد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد، تصریح کرد: اعلام کفایت مذاکرات قاعده‎ای است که در سطح بین‎الملل وجود دارد. هرگاه که طرف‎ها به مقطعی می‎رسند که احساس می‎کنند به‎قدر کافی گفت‎وگو انجام شده و زمان تصمیم‎گیری فرا رسیده‎است، کفایت مذاکرات را اعلام می‎کنند. این بدان معناست که عبارات و جملات به اندازه کافی چکش‎کاری شده‎است. درچنین شرایطی اما طرف ایرانی با توجه به تاکتیک‎هایی که دارد، می‌تواند ایده‌هایی را مطرح کند که فضا را برای ادامه مذاکرات باز بگذارد.
https://sobhshod.ir/vdcj.yeafuqeimsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما