چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۷۵۱۳
plusresetminus
در حالی که اخبار سیاسی و خبرهایی از مذاکرات به سیگنال‌های تغییر قیمت در بازارها تبدیل شده اما سکه دوباره به کانال 15 میلیون نزدیک می‌شود؛ علت چیست؟
سکه و طلا ارزان می شود؟
 خودرو، بورس، دلار و... تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض سیاسی درباره مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و در بعضی بازارها سرمایه گذاران فعلا صبر می‌کنند تا از روند مذاکرات خبرهای جدی تری منتشر شود اما بازار طلا و سکه مانند سابق رو به بالاست! در بسیاری از بازارهای مالی باثبات و حتی کاهش قیمت‌ها مواجه هستیم اما نوسانات قیمتی در روز گذشته حاکی از صعودی شدن روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بود.  سه شنبه هر دلار آمریکا در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار و ۹۶۱ تومان به فروش رسید و هر یورو نیز به قیمت ۲۸ هزار و ۹۱۱ تومان معامله شد. قیمت هر مثقال طلا دیروز با افزایش دو هزار تومانی به پنج میلیون و ۹۲۶ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان قیمت خورد. در بازار فلزات گران بها، قیمت هر قطعه سکه امامی به ۱۴ میلیون و ۹۱۹ هزار تومان رسیده است و طلای 18 عیار هم به نزدیکی یک میلیون و 40 هزار تومان رسید.
چرا بازار طلا و سکه وارد روند افزایشی شده است؟
در مدت اخیر، بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. دلار در روز گذشته روند افزایشی داشت. البته در ساعات پایانی معاملات غیرقانونی فردایی، قیمت‌ها روند کاهشی یافتند اما تا زمانی که در بازار معاملات نقدی انجام می‌شد، برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را در محدوده 31 هزار و ۸۲۰ تا 31 هزار و ۸۶۰ تومان اعلام می‌کردند. دیروز علاوه بر دلار که در بازار آزاد روند افزایشی داشت، نرخ اونس جهانی هم افزایشی بود. این دو عامل قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه هم افزایشی کرد، به گونه‌ای که سکه امامی بار دیگر در آستانه ورود به کانال ۱۵ میلیون تومانی قرار گرفته است. در روزهای گذشته سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. در حالی که در هفته گذشته بار دیگر و بعد از مدت‌ها مذاکرات برجام آغاز شد اما گفت وگوها پس از حدود یک هفته، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید. آن طور که تجارت نیوز به نقل از  یک کارشناس‌ بازارهای مالی نوشته، اگر اخبار قطعی از امضای برجام انتشار یابد، قیمت‌ها در بازارهای مالی می‌تواند کاهشی شود. در غیر این صورت، ممکن است سقف‌های جدیدی نیز برای دلار، طلا و سکه رقم بخورد.
کاهش قیمت برخی خودروها در بازار
به‌رغم نوسان در بازار طلا و سکه امادیروز و پس از چندین روز تعطیلی به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع) قیمت محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، دنا معمولی و دنا پلاس توربو با کاهش یک تا پنج میلیون تومانی و دناپلاس توربو دنده‌ای با کاهش ۱۵ میلیون تومانی مواجه شده‌اند. در محصولات سایپا علاوه بر ساینا که چهار میلیون تومان ارزان شده، کوییک و شاهین که از فرایند قرعه‌کشی حذف شده‌اند نیز کاهش قیمت داشته‌اند.
دیگر محصولات ایران‌خودرو اما افزایش قیمت یک تا ۵۰ میلیون تومانی و محصولات سایپا، یک تا سه میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.
منتظر افزایش قیمت خودروها باشیم؟
وزارت صمت بارها اعلام کرده است که در شهریور امسال واردات خودرو انجام خواهد شد. مجلس شورای اسلامی نیز خبر از ابلاغ اجرای واردات به دولت داده است اما ظاهرا بدنه وزارت صمت تاکنون قصد شفاف سازی برنامه واردات را ندارد. این موضوع تا جایی پیش رفته که انجمن واردکنندگان خودرو، از بررسی آیین نامه اجرایی واردات اظهار بی اطلاعی کرده است. دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره آینده بازار خودرو گفته است: اگر کاهش قیمت هدف است، براساس شنیده‌ها از دستورالعملی که آقایان از آن گفتند و به دنبال واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار و کلیدواژه «خودروی اقتصادی» در کنار واردات «خودروهای غیراقتصادی» با قیمت بیشتر از ۱۰ هزار دلار مشروط بر سرمایه گذاری در تولید داخل و از سوی دیگر اگر تعرفه گمرک برای خودروهای غیراقتصادی به صورت افزایشی باشد، کاهش قیمت خودرو در بازار کشور را با این سیاست بعید می‌دانم. شاید این پیش بینی نیز اشتباه باشد اما با واردات خودرو با شرایط مذکور ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت در بازار رخ خواهد داد.
https://sobhshod.ir/vdch.znqt23nmxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما