کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گوشت و مرغ ارزان می شود؟

19 مرداد 1401 ساعت 10:04

مسئولان مربوط در چند روز گذشته از پیش بینی کاهش قیمت در چند قلم خوراکی مهم گفته‌اند، آیا این بار، وعده هایشان محقق می‌شود؟


 پس از کاهش قیمت روغن که بعد از مدت‌ها روند افزایشی تقریبا همه اقلام خوراکی، مردم را امیدوار کرد طی روزهای گذشته مسئولان مربوط در بازار از پیش بینی کاهش قیمت‌ها گفته و تلاش برای ارزانی بیشتر را در هفته‌های آینده وعده داده‌اند. وعده‌هایی که هر چند خوشحال مان می‌کند اما باید منتظر ماند و دید که از همان وعده‌های کاغذی سابق است که هیچ تاثیری بر بازار و قیمت‌ها ندارد یا مانند کاهش قیمت روغن عملی می‌شود و مردم هم آن را در سفره شان احساس می‌کنند! می‌دانید این مسئولان در روزهای گذشته قول کاهش قیمت چه اقلامی را داده‌اند؟
برنج ایرانی واقعا به سفره مردم برمی‌گردد؟
تلخ است اما گزارش جدید مرکز آمار و مقایسه نرخ اقلام اساسی در تیر امسال نسبت به‌ تیر سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ برنج ایرانی درجه یک 188.4 درصد و برنج خارجی درجه یک 56.5 درصد گران شده است. هم اکنون هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان نرخ دارد اما مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفته: ما ۳ میلیون تن برنج در کشور مصرف داریم که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن از طریق تولید تامین می‌شود و ۷۰۰ هزار تن سالانه نیاز داریم که در چهار ماه نخست امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن وارد شده است، یعنی ما نیاز به واردات ۱۰۰ هزار تن دیگر به منظور تامین مصرف داخل برای سال ۱۴۰۱ داریم.  احتمالا قیمت برنج در روزهای آینده تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش خواهد داشت. با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت برنج و لغو ممنوعیت برنج انتظار می‌رود بازار در روزهای آینده با کاهش قیمت مواجه شود.
چشم به راه ارزانی گوشت و مرغ هم باشیم؟
موضوع مشوق مالیاتی برای فروشگاه‌های عرضه گوشت و فراورده‌های گوشتی از دو روز پیش خبرساز شده است. طبق نامه معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، عرضه کنندگان گوشت از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند و این هزینه که به‌طور معمول از جیب خریداران و مصرف‌کنندگان خرد پرداخت می‌شد، حالا از قیمت گوشت و فراورده‌های گوشتی کم می‌شود. در نامه سازمان امور مالیاتی با وجود استفاده از عبارت «انواع گوشت» اشاره‌ای به گوشت سفید شامل طیور و آبزیان نشده و مشخص نیست که آیا این نوع گوشت نیز مشمول معافیت هزینه‌های مالیاتی خواهد بود یا خیر اما با توجه به این که به فراورده‌های گوشتی اشاره مستقیم شده، این معافیت شامل سوسیس، کالباس و تولیداتی از این دست نیز خواهد بود. این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی پیش بینی کرد، به دلیل عرضه بالا و تقاضای پایین مرغ در بازار، قیمت هر کیلوگرم آن در روزهای پایانی هفته جاری دست کم پنج هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یابد.


کد مطلب: 7514

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7514/گوشت-مرغ-ارزان-می-شود

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir