کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در دادگاه تاجزاده چه گذشت؟

23 مرداد 1401 ساعت 9:16

روز گذشته در شرايطي اخبار مرتبط با دادگاه مصطفي تاجزاده در فضاي عمومي منتشر مي‌شد كه هنوز به صورت رسمي كسي از نحوه برگزاري اين دادگاه، محل برگزاري آن شعبه‌اي كه قرار است اين دادگاه در آن برگزار شود و... خبري نداشت.


روز گذشته در شرايطي اخبار مرتبط با دادگاه مصطفي تاجزاده در فضاي عمومي منتشر مي‌شد كه هنوز به صورت رسمي كسي از نحوه برگزاري اين دادگاه، محل برگزاري آن شعبه‌اي كه قرار است اين دادگاه در آن برگزار شود و... خبري نداشت. كرماني يكي از سه وكيلي كه پرونده تاجزاده را در محافل قضايي دنبال مي‌كند، عصر ديروز در جريان گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد ضمن اشاره به مبهم بودن كليت پرونده به اين نكته اشاره كرد كه هرچند مي‌دانيم قرار است امروز دادگاهي برگزار شود اما جزييات آن هنوز روشن نشده است. اين در حالي است كه طي روزهاي قبلي هوشنگ پوربابايي اعلام كرده بود، مصطفي تاجزاده در دادگاه حاضر نخواهد شد. پوربابايي 3روز قبل اعلام كرد: امروز جهت ملاقات با آقاي تاجزاده به زندان اوين مراجعه كردم و در پي درخواست ملاقاتي كه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تقديم شده بود با موافقت دادگاه محترم دستور ملاقات صادر و وقت ملاقاتي با موكل تنظيم شد. پس از هماهنگي‌هاي لازم، موكل به سالن ملاقات مراجعه كرد‌ و به دليل اينكه ملاقات در اتاق كابين و به صورت غيرحضوري برگزار مي‌شد، اين موضوع مورد اعتراض موكل قرار گرفت و به خاطر همين مساله آقاي تاجزاده حاضر به انجام ملاقات و ادامه گفت‌وگو نشدند. اين وكيل دادگستري گفت: موكلم اعلام كردند كه حاضر به انجام گفت‌وگو با وكيل خود در چنين شرايطي نيستند و در نتيجه سالن ملاقات را به همين دليل ترك نمودند و اعلام كردند كه در دادگاه حاضر نخواهند شد و از حق دفاع خودشان (تا اين لحظه) صرف‌نظر مي‌كنند. پوربابايي با بيان اينكه دليل كابيني بودن ملاقات را پيگيري كرده است، گفت: پس از بررسي موضوع، مسوولان محترم زندان اعلام كردند كه بر اساس دستورالعملي كه از طرف زندان يا داديار ناظر بر زندان به آنها ابلاغ شده، به علت جلوگيري از شيوع كرونا امكان ملاقات حضوري ميسر نيست. وي افزود: آن چيزي كه از درجه اهميت برخوردار بود اين است كه آقاي تاجزاده به علت مواضعي كه قبلا اتخاذ كرده بودند و اعتراضي كه به روند ملاقات داشتند، اگرچه ملاقات سال‌هاي گذشته بدين صورت نبوده و تمام ملاقات‌ها حضوري بوده، حاضر به ادامه ملاقات نبودند، بنابراين وكالتنامه هم تنظيم نشد و صراحتا اعلام كردند از حق دفاع خودشان هم صرف‌نظر و در دادگاه حاضر نمي‌شوند. بنابراين من تنها موفق شدم در چند دقيقه بدون اينكه موضوعات پرونده مطرح و مباحث حقوقي رد و بدل شود، موكل خود را ملاقات كنم. با يك چنين گفت‌وگويي، بسياري به دنبال يافتن پاسخي براي اين پرسش بودند كه سرانجام اين پرونده چه خواهد شد؟ پرسشي كه تا روز شنبه هنوز پاسخي براي آن پيدا نشده بود.
دادگاه برگزار مي‌شود
 اين فضاي مبهم تا ساعات پاياني روز ادامه داشت؛ عصر روز گذشته بود كه خبرنگار اعتماد توانست تماسي را با همسر مصطفي تاجزاده برقرار كند و از چند و چون ماجرا آگاه شود. فخرالسادات محتشمي‌پور با اشاره به اينكه دادگاه تاجزاده روز گذشته برگزار شده است، گفت: هرچند دادگاه تشكيل شده، اما مصطفي تاجزاده مايل به حضور در اين دادگاه نبوده است و با توجه به شرايطي كه قبلا نيز اعلام كرده بود، حاضر به قرار گرفتن در اين دادگاه نبود. اما متاسفانه علي‌رغم اعلام اين درخواست روز گذشته، همسرم را به اجبار به دادگاه برده‌اند. البته تاجزاده در دادگاه هيچ صحبتي نكرده است و دفاعي نيز صورت نداده است. در يك چنين شرايطي مسوولان پرونده و دستگاه قضا بايد پاسخ دهند آيا يك چنين برخوردهايي، قانوني است يا نه؟» دقايقي بعد از اين گفت‌وگو بود كه همسر تاجزاده با حضور در كلاب‌هاوس گزارشي از اين نشست با كاربران فضاي مجازي به اشتراك گذاشت. در همين خصوص علي مجتهدزاده يكي ازفعالان حقوقي كشور بلافاصله پس از انتشار اين اخبار با انتشار توئيتي اعلام كرد: «حالا كه خبر برگزاري جلسه دادگاه جناب ‎#مصطفي_تاجزاده منتشر شده با توجه به حساسيت موضوع براي افكار عمومي و اينكه آقاي تاجزاده داراي ‎#وكيل هم نبوده كه در خصوص جلسه دادگاه اطلاع‌رساني كند آقايان در ‎#دستگاه_قضا بناي اطلاع‌رساني هم ندارند!!؟» بايد ديد سرانجام اين پرونده چه خواهد شد، آيا سرانجام مي‌توان برگزاري دادگاهي علني مطابق قانون جرم سياسي را متصور شد يا اينكه همچنان اين پرونده با حواشي دنباله‌دار برگزار مي‌شود.


کد مطلب: 7542

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7542/دادگاه-تاجزاده-گذشت

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir