سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۷۵۷۶
plusresetminus
هرچند مسئولان از آزادسازی واردات خودرو تا شهریور خبر داده بودند اما در فاصله یک هفته تا شهریور ماه حتی از آیین نامه هم خبری نیست!
واردات خودرو به کجا رسید؟
 بازار خودرو همچنان در رکود و انتظار بی‌پایان خودروهای وارداتی و تاثیر آن بر قیمت هاست اما گزارش ها و خبرها نشان می دهد که تا مدتی نباید چشم انتظار خودروهای وارداتی و تازه باشیم. هرچند در روزهای گذشته با کاهش قیمت نرخ ارز، قیمت خودروها هم کاهش داشته اما بیشتر سرمایه گذاران از چندماه پیش صبر پیشه کرده اند تا ببینند واردات خودرو چه زمانی آغاز می شود. یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند ماه سال ۱۴۰۰ صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو که از سال ۹۷ آغاز شده بود، داشت.
در فرمان رئیس جمهور آمده بود که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.»
پس از کش و قوس‌های فراوان درباره واردات یا عدم واردات خودرو در اوایل امسال و سپس تنظیم آیین نامه واردات خودرو، ۲۱ تیر ماه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت بر اساس صحبت‌های فاطمی امین وزیر صمت که از ماه‌ها قبل و منطبق با فرمان رئیس جمهور خبر از واردات خودرو به کشور می‌داد، وعده ورود خودرو تا شهریور ماه را داد و اعلام کرد که «اجرایی شدن این آیین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن این که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.» معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت  حتی ۲۳ مرداد ماه  دوباره در باره واردات خودرو صحبت و اعلام کرد که «زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو، ۲ خودرو باید اسقاط شود) و غیره محاسبه خواهد شد. سپس مشوق‌هایی برای کاهش مؤلفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید. بنابراین مشوق‌هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یا از اسقاط معاف می‌شوند.»
هیچ خبری از آیین نامه نیست؟
هرچند مسئولان وعده های زیادی درباره واردات خودرو تاکنون داده اند اما در فاصله یک هفته تا آغاز شهریور هنوز هیچ خبری در باره تصویب آیین نامه واردات خودرو در هیئت دولت منتشر نشده و تنها اخبار متناقضی از جانب نمایندگان مجلس رسانه‌ای شده است؛ به عنوان نمونه علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس به تازگی در اظهارنظری در باره سرنوشت آیین نامه واردات خودرو گفته است که «مسئولین مربوط گفته‌اند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آیین‌نامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تأخیر با چه توجیهی صورت می‌گیرد. دولت باید هر چه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.»
اما از طرفی دیگر نصرا... پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اظهارنظری گفته است که «پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند. در واقع این همه هیاهو و گمانه‌زنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.»
آن طور که خبرگزاری مهر نوشته تعیین تکلیف نشدن واردات خودرو و انتشار اظهارات متناقض از سوی مسئولان کشور، تنها نتیجه‌ای که داشته تشدید رکود در بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران و البته فروشندگان بوده است، چراکه طبق گفته فعالان بازار، بازیگران این بازار از حدود ۴ ماه پیش منتظر تعیین تکلیف واردات بوده و هر گونه تصمیم گیری در باره خرید یا فروش خودرو را منوط به این سیاست کرده‌اند.
https://sobhshod.ir/vdcg.u9urak9n3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما