يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۷۶۲۳
plusresetminus
یک نماینده مجلس می‌گوید انتشار گسترده اخباری درباره تقلب در کنکور سراسری توسط مافیای کنکور هدایت شد تا ضریب رسانه‌ای بیشتری به میزان تقلب‌های امسال داده شود و این در حالی است که تقلب در کنکور سال گذشته بیشتر بوده است.
پشت پرده تقلب در کنکور سراسری
 یک نماینده مجلس می‌گوید انتشار گسترده اخباری درباره تقلب در کنکور سراسری توسط مافیای کنکور هدایت شد تا ضریب رسانه‌ای بیشتری به میزان تقلب‌های امسال داده شود و این در حالی است که تقلب در کنکور سال گذشته بیشتر بوده است. به گفته او با اعلام دومرحله‌ای شدن کنکور، نرخ معلم‌های خصوصی سه برابر شده است.
بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری و ارائه آمار رسمی از پذیرفته‌شدگان در این آزمون توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وجود نابرابری آموزشی در کشور برای یک‌بار دیگر نظام آموزشی کشور را زیر سؤال برد.  نظام آموزشی این بار 84درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور را بین سه دهک اقتصادی بالای جامعه تقسیم کرد.  به روایت شورای عالی انقلاب فرهنگی 86درصد پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازان آینده کشور همین سه دهک بالای اقتصادی‌اند و هفت دهک دیگر در جامعه فقط 14درصد سهم دارند.  انواع و اقسام مدارس غیرانتفاعی در کشور با شهریه‌هایی گران‌تر از دانشگاه‌های غیردولتی، در کنار آن مؤسسات کنکور که غول‌های آن برای سال‌های سال تریبون تبلیغات صداوسیما را در اختیار داشته‌اند صنعتی آموزشی به راه انداخته‌اند که پول خانواده‌های طبقات بالا را به مدرک تحصیلی برای فرزندانشان تبدیل کنند. برخی از این مؤسسات با استفاده از عناوین کارهای عام‌المنفعه در مناطق محروم کشور که هنوز مشخص نیست بیشتر با هدف فرار مالیاتی است یا جلب مشروعیت بدون آنکه کوچک‌ترین خللی به کار آن‌ها وارد شود تراکنش‌هایی دارند که اگر نقدینگی آن در هر صنعت دیگری سرمایه‌گذاری می‌شد می‌توانست به یکی از پربازده‌ترین بال‌های توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود.
  قایم شدن پشت مراجع تقلید
همین چند سال پیش هنگامی‌که وزیر آموزش‌وپرورش وقت از تغییر رویکرد نسبت به مشق شب دانش‌آموزان صحبت کرد، برخی از این کاسبان آموزش از آینده اقتصادی خود ابراز نگرانی کردند و با حضور در منزل برخی مراجع تقلید تلاش کردند با جلب نظر آنان در مورد فعالیتشان رویین‌تنانه در برابر هر نوآوری آموزشی جدیدی بایستند.  حالا هم که تقلب‌های گسترده در آخرین کنکور رسانه‌ای شده و قرار است کنکور دومرحله‌ای دوباره به کشور برگردد، بسیاری این موضوع را ردپای مافیای کنکور می‌دانند و معتقدند این جوسازی بی‌جهت به راه نیفتاده است؛ احمد نادری، از نمایندگان مجلس یازدهم ازجمله افرادی است که بر این اعتقاد است.
  مافیای کنکور تقلب در کنکور را به‌عمد فاش کرد
احمدی نادری، نماینده مجلس یازدهم می‌گوید مستنداتی دارد که نشان می‌دهد مافیای کنکور تعمداً برخی روش‌های تقلب در کنکور را فاش کرده تا ضریب رسانه‌ای بیشتری به میزان تقلب‌های امسال داده شود. نادری اضافه می‌کند: علت اینکه مافیای کنکور قصد داشت تا تقلب‌ها فاش شود، این بود که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مافیا جان تازه‌ای می‌گیرد.  مافیای کنکور سودی حدود 8هزار میلیاردتومان از روش‌های مختلف در کنکور به دست می‌آورد، اما سود خود را از کنکور کسب کرده و به دنبال روش‌های جدید است. با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت بیشتری ایجادشده تا مافیای کنکور پای خود را به مدارس نیز باز کند و اصطلاحاً از مافیای کنکور تبدیل به مافیای آموزشی شود. نادری اظهار کرد: 271نماینده مجلس با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردند، اما مافیای کنکور سعی کرد با رو کردن تقلب‌های گسترده امسال، فشار رسانه‌ای علیه کنکور ایجاد کند و در واقع با این مصوبه ماراتن یک‌ساله کنکور به سه سال افزایش پیدا می‌کند که قطعاً سود مافیا دوچندان خواهد شد. این نماینده مجلس می‌گوید: سال گذشته تقلب‌های کنکور بیشتر بود، اما کمتر رسانه‌ای شد. او البته این ادعا را نیز مطرح کرده که یک جریان سیاسی نیز برای تخریب دولت به صحنه آمد و ماجرای تقلب‌های کنکور را در بوق و کرنا کرد که این جریان به طیف اصلاحات نزدیک است.
  فرزند کارگر تا ابد کارگر می‌ماند
او اضافه کرد: پیش‌ازاین، دانش‌آموز می‌توانست از مناطق دوردست و محروم با همین کنکور پر از ایراد و اشکال به دانشگاه‌های برتر کشور راه یابد و مشغول تحصیل شود که نمونه آن در بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود و این یک افتخار برای کشور ما به شمار می‌آید، ولی با مصوبه فعلی شورا، فرزند کارگر و کسی که از مشاغل پایین ارتزاق می‌کند الی‌الابد کارگر می‌ماند و فرزند کسی که مانند ما به امکانات، ثروت و قدرت دسترسی دارد، دسترسی ویژه‌ای نیز به سیستم آموزشی خواهد داشت و چون پولدار است، معدل فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاعی می‌خرد و فرزند او به‌راحتی در بهترین دانشگاه‌های تحصیل خواهد کرد.
 جان تازه‌ای در بدن مافیای آموزشی
نادری با بیان اینکه مافیای آموزشی با تصویب این مصوبه به‌شدت فعال‌شده است، اضافه کرد: پیش از همین گفت‌وگو یکی از دوستان که سِمت بالایی نیز در کشور دارد، طی تماسی تلفنی به بنده گفت همین‌الان نرخ معلم‌های خصوصی که قبلاً ساعتی N رقم می‌گرفتند، سه برابر شده است و این تنها یکی از آثار پیش‌پاافتاده همین مصوبه است.  بدین ترتیب 60درصد تأثیر در کنکور از طریق همین معدل به‌راحتی به دست خواهد آمد و برای 40درصد باقیمانده نیز اتفاق خاصی رخ نداده و همان روال قبلی پیش خواهد رفت. این عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: مجموع این موارد یک دانش‌آموز را که دسترسی ویژه‌ای به سیستم آموزشی دارد به دانشگاه‌های کشور هدایت می‌کند و اشخاصی که پول ندارند و در مناطق دورافتاده هستند، به‌هیچ‌عنوان شانسی برای رقابت با آن دانش‌آموز را ندارد.
 پیش‌بینی‌شده است امسال با رتبه ۱۲۰هزار قبولی پزشکی داشته باشیم!
اما همه این‌ها در کنار هم فقط یک لبه از قیچی تیز حذف شایستگان از دانشگاه‌هاست. وجود سهمیه‌های ورودی دانشگاه‌ها چنان عملکردی دارند که حتی عرصه را بر جوانان شایسته اما ثروتمند برای تحصیل در رشته‌های پرطرفداری مثل طبابت و ... تنگ می‌کند؛ چه برسد به دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین روستاهای محروم. این سهمیه‌ها که سال‌ها مورد اعتراض جامعه برای نابرابری آموزشی قرار داشتند حالا رفته‌رفته از زبان برخی مسئولان نیز شنیده می‌شود.  همین دیروز مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس از ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور سخن گفت. به گفته او، پیش‌بینی‌شده است که امسال با رتبه ۱۲۰هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش‌وپرورش 15میلیون دانش‌آموز با استعدادهای متنوع در اختیار دارد و توانایی و بضاعت مالی آموزش‌وپرورش و دولت در این حد نیست که بتواند با مدارس غیردولتی مقایسه شود و حتی توانایی معلمان آن‌ها در یک سطح نیست.
 توقعی از آموزش‌وپرورش نیست!
ویس کرمی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی 60درصد معلمان با رشته‌ای که تدریس می‌کنند، تطابق ندارد، مطرح کرد: با توجه به جذب ضعیف آموزش‌وپرورش و استخدام‌هایی که بر اساس الحاقیه‌های مجلس تحمیل‌شده است، توقعی نیست آموزش‌وپرورش بتواند با مدارس غیردولتی و خاص به‌طور طبیعی رقابت کند! وی در پاسخ به این پرسش که در کنار مدارس غیردولتی انواع مدارس دولتی را داریم همین باعث شده است سطح یکسانی از آموزش در مدارس دولتی ارائه نشود، متذکر شد: این پرسش مطرح است که آیا حق داریم همه افراد را با شرایط و استعدادهای متنوع در حالت یکسان حفظ کنیم یا اینکه مردم حق دارند انتخاب‌های مختلفی داشته باشند، پیچیدگی کار از همین‌جا شروع می‌شود.
 رتبه آموزشی ایران در منطقه
ویس کرمی ادامه داد: کنکور تنها یک شاخص است که نشان می‌دهد آموزش‌وپرورش فعلی کارآمد نیست؛ بر اساس پژوهش‌هایی که مجلس انجام داده است، آموزش‌وپرورش بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و در میان بین 15 تا 16کشور منطقه، رتبه ایران بالای 10 است و در میان کشورهای جهان نیز جزو کشورهای تقریباً آخر است! بنابراین اینکه آموزش‌وپرورش به لحاظ امکانات، نیروی انسانی و بودجه بتواند در حد مدارس غیردولتی عمل کند، ممکن نیست. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلمی که برای 30سال استخدام‌شده تا به‌عنوان‌مثال فیزیک تدریس کند اما ضعیف است را چکار می‌توان کرد، متذکر شد: هم‌اکنون گفته می‌شود آموزش‌وپرورش حدود 200هزار معلم کمبود دارد، از سوی دیگر در کنار عدم توانمندی برخی معلمان و کم‌دقتی در کیفیت جذب معلم که در طول سال‌های گذشته باری‌به‌هرجهت اقدام شده است شاهدیم مدارس دولتی عادی کمترین امکانات را در اختیار دارند و حتی ساختمان مدارس نیز فرسوده بوده و مشکل دارد؛ باید به کیفیت آموزش در مدارس دولتی عادی و مناطق محروم دقت شود.
 اگر شهامت دارید سراغ سهمیه‌های کنکور بروید
وی تأکید کرد: سهمیه‌های کنکور از مباحثی است که از آن غافل هستند یا شهامت ورود به آن را ندارند؛ امسال پیش‌بینی‌شده است با رتبه 120هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! این سهمیه‌ها که عادلانه نیست و صحیح توزیع نشده، آسیب‌های بسیاری دارد.
ویس کرمی مطرح کرد: به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رئیس‌جمهور گفتم که اگر شهامت دارید و می‌خواهید اقدام اساسی انجام دهید با توجه به قدرتی که در اختیار دارید به سراغ اصلاح سهمیه‌های کنکور بروید، این ظلم فاحشی است که در کشور اتفاق می‌افتد و جرات ورود به آن را ندارند و به سراغ حل مسائل آسان می‌روند!
https://sobhshod.ir/vdcj.8eafuqemtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما