دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۷۶۷۴
plusresetminus
اگر یکی از صدها میلیون انسانی هستید که روزتان را با قهوه شروع می‌کنید  یا دست‌کم یک‌بار در طول روز قهوه می‌خورید، در ماه‌ها و سال‌های اخیر گران شدن این نوشیدنی تلخ و محبوب، کامتان را تلخ کرده است.
چرا قهوه گران شد؟
اگر یکی از صدها میلیون انسانی هستید که روزتان را با قهوه شروع می‌کنید  یا دست‌کم یک‌بار در طول روز قهوه می‌خورید، در ماه‌ها و سال‌های اخیر گران شدن این نوشیدنی تلخ و محبوب، کامتان را تلخ کرده است. هیچ خبر خوشی در راه نیست، قرار است قهوه دوباره حتی گران‌تر هم بشود و تازه نمی‌توانید امیدوار باشید که این گرانی و سختی تامین قهوه خوب و ارزان، موقت باشد، چون نه‌تنها هیچ روز روشنی پیش رو نیست، که در سناریویی هراسناک، این احتمال قوی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین دانه‌های خوراکی جهان، منقرض شود و کام ما برای همیشه از نبود آن تلخ شود.
مسئله انقراض، به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسیاری معتقدند که بهبود شرایط محیط‌زیست می‌تواند جلوی این فاجعه را بگیرد اما چیزی که قطعی‌ است، این است که قیمت جهانی قهوه، که در سال‌های اخیر به‌صورت خیره‌کننده‌ای رشد داشته، همچنان بالا برود و وضع از اینکه هست بدتر هم شود.
قیمت قهوه، در 3سال گذشته، نزدیک به دو‌و‌نیم برابر شده است اما انتظار می‌رود، در ماه‌های پیش‌رو باز هم بیشتر شود. بلومبرگ نوشته است دلیل گرانی این محصول محبوب، به شرایط تولید آن در 2کشور اصلی تولیدکننده آن، یعنی برزیل و ویتنام برمی‌گردد. در برزیل، کشت قهوه به‌خاطر خشکسالی و سرمازدگی بی‌سابقه به‌شدت آسیب دیده و مزرعه‌داران می‌گویند این شرایط، ممکن است برداشت آنها را تا 50درصد کاهش دهد. شرایط مشابه، در سال 2021هم آسیب زیادی به صنعت قهوه زده بود و قیمت قهوه در آن سال، به بالاترین سطح در 8سال قبل رسید. اما اگر امسال وضعیت، به همان سختی که کشاورزان برزیلی گمان می‌برند باشد، کمبود جهانی این محصول فاجعه‌بار خواهد بود و قیمت آن به‌شدت بالا خواهد رفت. این تنها برزیل نبوده که از آب و هوای بد در منطقه آمریکای لاتین لطمه دیده؛ کلمبیا، یکی دیگر از تولیدکنندگان عمده قهوه دنیا هم به همین‌خاطر به مشکل خورده است.
در برزیل، پیش‌بینی می‌شد که تولید محصول قهوه عربیکا، در یک سال (از تابستان امسال تا سال بعد) به حدود 48.7میلیون گونی (هر گونی 132پوند، معادل 60کیلوگرم) برسد اما تولید نهایی، بسیار پایین‌تر خواهد بود در برزیل، از 35.7میلیون گونی صحبت می‌شود.
در آن‌سوی دنیا، در ویتنام هم اوضاع به همین خرابی است. تولید چنان کم شده که موجودی انبارهای بزرگ در این کشور، به‌شدت کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود در یک‌ماه آینده، به نصف کاهش پیدا کند و این یعنی قیمت جهانی قهوه، یک دلیل محکم دیگر پیدا کرده تا اوج بگیرد.
وال‌استریت نوشته است که تا انتهای سپتامبر (یک‌ماه دیگر)، موجودی انبارهای قهوه در ویتنام، در مقایسه با یک سال قبل از آن، نصف خواهد شد. خبر بد این است که انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد و در سال 2023هم شاهد آن باشیم. پیامدهای اوضاع خراب در برزیل و ویتنام، خیلی زود یقه قهوه‌خورها را در سراسر جهان می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد، نخستین قربانی اروپایی‌ها باشند. دویچه‌وله نوشته است که قیمت بالای قهوه، به‌زودی به کافه‌های این قاره خواهد رسید و کافه‌دارها در برلین، بالاخره مقاومت خود را کنار خواهند گذاشت و در آینده نزدیک، قیمت‌ها را بالا خواهند برد. علاوه بر اوضاع کشت قهوه در کشورهای تولیدکننده عمده این محصول، افزایش تورم جهانی و افزایش هزینه زنجیره تامین هم دیگر عواملی هستند که بر قیمت جهانی قهوه اثر می‌گذارند.
همه اینها مشکلات فعلی بوده و در برابر سناریوی انقراض قهوه، قابل‌تحمل هستند. براساس تحقیقات، 60درصد انواع گونه قهوه منقرض خواهد شد. در واقع نیمی از 124نوع قهوه در خطر انقراض هستند. دلیل آن، شرایط اقلیمی است؛ تا سال 2100، نیمی از زمین‌هایی که قهوه در آن کشت می‌شوند، قابلیت کشت را از دست می‌دهند. البته امیدواری‌ها به پیدا کردن زمین‌های جدید برای کشت قهوه و پیشرفت‌های فناوری برای «تولید» قهوه، بسیاری را هنوز امیدوار نگه داشته است.
https://sobhshod.ir/vdcf.edeiw6dvjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما