کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افشاگري‌هاي دايي مهسا اميني

27 شهريور 1401 ساعت 8:00

درگذشت مهسا اميني، دختري 22 ساله و ايست قلبي او در جلسه توجيهي پليس امنيت اخلاقي، زخمي کهنه را در جامعه باز کرد، زخمي که سال‌هاست به واسطه دروبين‌هاي هميشه روشن مردم و رفتار عده‌اي از نيروهاي آموزش نديده پليس در موضوع حجاب يک امر کاملا فرهنگي است، باعث شده نظام اين روزها بيش از هر زمان ديگري تاوان ندانم کاري‌ عده‌اي را بدهند که هيچ آموزش روانشناسي و برخورد با افرادي که به زعم آنها «بدحجاب» يا «هنجار شکن» هستند، بپردازند.


درگذشت مهسا اميني، دختري 22 ساله و ايست قلبي او در جلسه توجيهي پليس امنيت اخلاقي، زخمي کهنه را در جامعه باز کرد، زخمي که سال‌هاست به واسطه دروبين‌هاي هميشه روشن مردم و رفتار عده‌اي از نيروهاي آموزش نديده پليس در موضوع حجاب يک امر کاملا فرهنگي است، باعث شده نظام اين روزها بيش از هر زمان ديگري تاوان ندانم کاري‌ عده‌اي را بدهند که هيچ آموزش روانشناسي و برخورد با افرادي که به زعم آنها «بدحجاب» يا «هنجار شکن» هستند، بپردازند. هر چند که سال‌هاست عدم اطلاع رساني درست و ضعف خبررساني در زمان وقوع حادثه و  قدرت بيشر رسانه‌هاي خارجي و ايراني زبان آن‌طرف آبي، در کاهش اعتماد عمومي در ميان مردم سبب شده، با ايست قلبي دختر 22 ساله باعث شود همه رسانه‌ها و حتي چهره‌هاي سياسي جهاني، به اين امر واکنش تند نشان دهند. اما آنچه که در اين اتفاق بسيار تلخ که مي‌تواند برجسته‌تر از حادثه باشد، ناآمادگي وعدم آموزش افرادي است که نام پليس «امنيت» اخلاقي را يدک مي‌کشند، اما عده‌اي از نيروهاي آن «امنيت» رواني جامعه را با رفتارهاي نسنجيده هدف قرار داده‌اند و حالا سبب شده اين اتفاق به موضوعي براي رسيدن به اهداف سياسي تبديل شود. همان‌طور که چندي پيش فريادهاي مادري در جلوي ون‌هاي گشت ارشاد و آن حادثه تلخ سال 97 در دانشگاه سوهانک، فيلم درگيري ماموران زن گشت امنيت اخلاقي با چند دختر جوان دريکي از پارک‌هاي تهران، استفاده از ابزار زنده‌گيري حيوانات در بازداشت يک زن و... همه نشان‌گر وجود افرادي است که مي‌خواهند يک امر فرهنگي را در جامعه ترويج کنند، اما فقط با رفتارهاي خشن و سلبي خوراک خبري براي رسانه‌هاي بيگانه تهيه مي‌کنند. موضوعي که نمونه بارز آن، واکنش سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا به درگذشت مهسا اميني بود و در حالي‌که اين حادثه يک امر داخلي است، اما ند پرايساز بابت اين اتفاق ابراز نگراني کرد!. سوالي که سال هاست مطرح مي شود که در شرايطي که اگر امروز تنها وجه برخورد با پديده بدحجابي در گشت ارشاد خلاصه شده و عملكرد نيروي انتظامي زير ذره‌بين منتقدان و گردانندگان پروژه‌هايي نظير «نه به حجاب اجباري» ‌است به دليل كم‌كاري و ضعف عملكرد 26 دستگاهي است كه مطابق قوانين و مصوبات حجاب و عفاف در اين حوزه نقش داشته‌اند و بار اين ضعف عملكرد بر دوش نيروي انتظامي به عنوان يكي از اين دستگاه‌ها افتاده است، اگرچه بخشي از وظايف نيروي انتظامي در حوزه حجاب و عفاف نيز ايجابي است و تنها در يك بند از وظايف اين دستگاه به حوزه‌هاي سلبي و برخورد با بدحجابان به عنوان برهم‌زنندگان نظم عمومي تأكيد شده است.

ماجرا چه بود؟
روز سه‌شنبه، ماموران گشت ارشاد «مهسا اميني» را در بزرگراه شهيد حقاني تهران دستگير مي‌کنند. ماموران به برادرش «کيارش» که در محل حاضر بوده گفتند که مهسا را براي يک ساعت کلاس توجيهي و آموزشي به پليس امنيت اخلاقي در خيابان وزرا مي‌برند. دو ساعت بعد، کيارش از پشت درهاي بسته پليس امنيت اخلاقي متوجه مي‌شود که خواهرش به کما رفته و با ماشين آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است. پزشکان بيمارستان کسري، تشخيص سکته قلبي و مغزي داده‌اند. تا ساعت 20:30 روز سه‌شنبه، قلب مهسا همچنان مي‌تپيد اما مغزش ديگر هوشيار نبود تا اينکه روز جمعه اين دختر درگذشت تا همه چهره هاي سياسي، اجتماعي و ورزشي متفق القول براي اين باور باشند که نيروي انتظامي بايد در روند کنوني گشت ارشاد تجديد نظر کند و بسياري خواهان برچيده شده آن باشند. در توضيحات پليس آمده است: «خانمي براي توجيه و آموزش به يکي از بخش‌هاي پليس تهران بزرگ هدايت شده بود که ناگهان در جمع ساير افراد هدايت شده به طور ناگهاني دچار عارضه قلبي شد. بلافاصله اين خانم با همکاري پليس و اورژانس به بيمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.» مرکز اطلاع‌رساني پليس تهران، اعلام کرد: «مستندات مربوطه در اين خصوص در اختيار پليس است و اخبار تکميلي در اين خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.»
افشاگري‌هاي دايي مهسا اميني و پاسخ به شايعات
دايي مهسا اميني گفته است: اصلاً از ما عذرخواهي نشده است و اين جاي تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمي‌توانند تدبير کنند. اگر بخواهيم به کسي بگوييم حجاب داشته باش اين روش را بايد به کار ببريم؟ وضعيت دردناک دختري که بعد از بازداشت از سوي گشت ارشاد دچار حادثه شده و عاطفه اجتماعي را به شدت تحت تاثير قرار داده است. او در گفت‌و‌گويي اختصاصي با اعتمادآنلاين درباره روز واقعه و آنچه بر مهسا گذشت و رفتاري که با خانواده اين دختر سنندجي شده است، صحبت کرد. دايي مهسا بخشي از اخبار و اطلاعاتي را که پيش از اين گفته شده بود، رد مي‌کند و درباره آنچه که براي مهسا اتفاق افتاد و پوشش اين دختر در روز حادثه گفت: درباره خانواده ما تحقيق کنيد و ببينيد خانواده ما در کردستان و ساير شهر‌هاي ايران ترويج اسلام و پاکي کرده و شايسته خانواده ما نيست که بي‌حجاب باشد و بيشتر از مسئولان بلديم که حجاب را رعايت کنيم. يک استعلام محلي بگيريد و ببينيد که مهسا چطور بوده است، اما متاسفانه روالي که بايد طي شود اصلاً [درست]نيست. من به همه گفته‌ام اصلاً نمي‌خواهيم يک کلمه بيشتر از آنچه اتفاق افتاده روايت کنند. او در پاسخ به اين سوال که روز واقعه چه اتفاقي افتاد، گفت: ما اصلاً خبر نداريم چه اتفاقي افتاده است؛ اما واقعيت اين است که داريم صورت مساله را پاک مي‌کنيم. يک جماعتي آمده‌اند و به حجاب گير مي‌دهند. اگر [اين کار]به صورت مدبرانه‌اي انجام مي‌شد مردم اعتراضي نداشتند، اما اينکه به جان مردم افتادند اسلامي نيست. اسلام چنين دستوري نداده است. مي‌خواهيم بدانيم چرا بايد چنين بي‌تدبرانه اين کار را انجام دهند. اين [حادثه براي مهسا]اولي نبود و آخرين بار هم نخواهد بود. صداوسيما گفته تلاش براي کسب خبر از مهسا در حال انجام است... مگر تلاش مي‌خواهد؟ ما انتظار داشتيم يک نفر بيايد فيلم بگيرد و بگويند اشتباه کرديم؛ اين کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلاً درست نيست.

 

 

دستور روساي سه قوه براي پيگيري ماجرا  
پس از واکنش‌هاي گسترده کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري کشورمان که براي شرکت در اجلاس سران شانگ‌هاي در ازبکستان به سر مي‌برد به وزير کشور براي بررسي حادثه تلخ پيش آمده براي «مهسا اميني» دستور پي گيري و بررسي صادر کرد. احمد وحيدي، وزير کشور گفت: در اسرع وقت علت فوت مهسا اميني روشن مي‌شود. به وزارت بهداشت و پزشکي قانوني دستور داده شد علت فوت را پيگيري کنند. از فراجا خواسته شد دلايلي که موجب حادثه شد را جمع آوري کنند. از معاون امنيتي هم خواستيم که روي اين موضوع نظارت کند. همچنين، بر اساس دستور دادستان تهران کارگروه ويژه پزشکي قانوني براي بررسي وضعيت مهسا اميني تشکيل شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائيه؛ در پي انتشار خبري پيرامون وقوع عارضه جسمي براي خانم مهسا اميني در يکي از مراکز پليس، علي صالحي دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستاني به اين پرونده از دستور تشکيل کارگروه ويژه براي بررسي ابعاد پزشکي پرونده خبر داد. بر اساس اين گزارش کارگروهي ويژه از پزشکي قانوني تشکيل شده تا شرايط جسمي مهسا اميني را از نظر پزشکي مورد معاينه و بررسي‌هاي دقيق تخصصي و کارشناسي قرار دهند. اين کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا اميني و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکي قانوني فعاليت خود را آغاز و آخرين وضعيت جسمي وي را نيز مورد بررسي قرار داده اند و به گفته پزشکي قانوني سه هفته ديگر نتيجه آن مشخص خواهد شد. محمد باقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي، کميسيون امور داخلي کشور و شوراها را مامور به رسيدگي به اتفاق رخ داده براي مهسا اميني کرد. در متن اين پيام آمده است: اتفاق تلخ اخير براي يکي از بانوان در يکي از بخش هاي پليس تهران، سبب جريحه‌دار شدن افکار عمومي و تاسف شديد اينجانب شد. در اين زمينه ضمن تاکيد بر اينکه فصل الخطاب همه براي موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعي و فرهنگي بايد عمل به قانون و رفتار قانون‌مندانه باشد، به کميسيون امور داخلي کشور و شوراها ماموريت مي‌دهم همه ابعاد اين موضوع را با قيد فوريت و دقت بررسي کرده و گزارش آن را به مجلس ارايه کند. در صورتي که در گزارش کوتاهي و تقصيري مشاهده شد، در گزارش ارائه شده، الزامات لازم براي جلوگيري از تکرار اين قبيل موارد مورد توجه قرار گيرد.

 


مهسا بدون علائم حیاتی ارجاع شد
بیمارستان کسری در بیانیه‌ای در مورد درگذشت مهسا امینی که در حساب اینستاگرامش منتشر کرده است نوشته است: کادر درمان به علت رعایت منشور جهانی حقوق بیمار حق انتشار هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص روند درمانی بیمار در زمان بستری به جز خانواده درجه یک و مراجع قضایی (در صورت ارائه مجوز) ندارد. به این دلیل حتی اطلاعات در اختیار رسانه ها نیز قرار نگرفته و فقط اقوام درجه یک در جریان کامل سیر درمان و وضعیت علائم حیاتی و میدریاز دوبل (مرگ مغزی) به بیمارستان کسری ارجاع و با توجه تلاش های ویژه تیم احیا عملیات احیا بر روی بیمار انجام گرفته که ضربان قلب برگشت و بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. با توجه به مرگ مغزی علی رغم تلاش های تیم پزشکی موفق به احیا نشدند و بیمار فوت شد. لذا بلافاصله پیکر خانم مهسا امینی پس از فوت به پزشکی قانونی برای تحقیقات بیشتر ارجاع شد.


کد مطلب: 7689

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7689/افشاگري-هاي-دايي-مهسا-اميني

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir