يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۷۷۲۵
plusresetminus
اين روزها با آغاز ماه ربيع الاول ، باز برگزاري مراسم هاي عروسي دوباره داغ شده است.
هزینه برگزاری مراسم عروسی چقدر است؟
اين روزها با آغاز ماه ربيع الاول ، باز برگزاري مراسم هاي عروسي دوباره داغ شده است. در اين ميان يکي از مشکلات و موانع جوانان در امر ازدواج، هزينه‌هاي هنگفت برگزاري مراسم عروسي است که به عروس و داماد و خانواده‌‍‌هايشان تحميل مي‌شود. اما اين هزينه ها چقدر براي خانواده داماد آب مي خورد ؟ گزارش زير تلاشي است براي برآورد بودجه برگزاري يک عروسي متوسط در سال 1401با حدود 100 تا 200 ميهمان.

هزينه رزرو تالار عروسي و باغ تالار:

معمولاً اولين گزينه‌اي که در چک‌ليست برنامه‌‌ريزي براي برگزاري مراسم عروسي به‌چشم مي‌خورد، رزرو سالن عروسي است که بخش چشمگيري از هزينه‌هاي مربوط به برگزاري مراسم به آن اختصاص مي‌يابد؛ رزرو تالار عروسي به مراتب دشوارتر از محضر عقد در تهران مي‌باشد، هزينه رزرو تالار يا باغ تالار بسته به شهر و منطقه محل زندگي، تعداد مهمانان دعوت‌شده به مراسم و … متغير است.

معمولاً سالن‌هاي برگزاري مراسم عروسي جداي از هزينه‌هاي ذکرشده، ورودي نيز دريافت مي‌کنند. به‌طورتقريبي بودجه‌اي که بايد براي رزرو تالار يا باغ تالاري با خدماتي مانند منوي پذيرايي، گل‌آرايي و دکوراسيون به همراه ورودي در نظر بگيريد، بين 100 تا 250 ميليون تومان است. معمولاً هزينه رزرو تالار و پذيرايي از مهمان‌ها بر عهده خانواده داماد يا داماد مي‌باشد.

هزينه کارت دعوت عروسي:

کارت دعوت عروسي نيز بخشي از هزينه‌هاي برگزاري مراسم عروسي را به‌خود اختصاص مي‌دهد. بهتر است براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها از کارت دعوت آنلاين استفاده کنيد؛ اما اگر شيوه سنتي را براي دعوت کردن از مهمانانتان ترجيح مي‌دهيد، لازم است بدانيد که هزينه تهيه کارت دعوت عروسي به طرح انتخابي و تعداد مهمانانتان بستگي دارد. به‌طور کلي هزينه يک کارت دعوت از 30 هزار تومان شروع مي‌شود و در برخي موارد حتي به 500 هزار تومان نيز مي‌رسد.

هزينه کيک عروسي:

کيک عروسي يک از اقلامي است که خريد آن براي برگزاري مراسم عروسي ضروري نيست. اما اگر مي‌خواهيد مراسم عروسي باشکوه‌تري داشته باشيد، سفارش کيک عروسي مي‌تواند رضايتمندي بيشتري برايتان به‌همراه داشته باشد. تعداد طبقات کيک، طراحي آن و شيريني‌سرايي که کيک را به آن سفارش مي‌دهيد، تعيين‌کننده مبلغ کيک عروسيتان هستند. کيک عروسي حداقل از کيلويي 200 تا 400 هزار تومان آغاز شده و حداکثر به کيلويي 600 هزار تومان نيز مي‌رسد.

هزينه ميوه و شيريني عروسي:

ميوه و شيريني از الزامات پذيرايي مراسم عروسي به‌حساب مي‌آيند. هزينه‌اي که بايد بابت خريد ميوه و شيريني پرداخت مي‌کنيد به تعداد مهمانان، انواع شيريني و ميوه سفارشي و کيفيت آنها بستگي دارد. با توجه به قيمت‌هاي سرسام‌آور سال 1401 بايد حداقل 15 ميليون تومان براي پذيرايي از تقريباً 200 نفر مهمان در نظر داشته باشيد.

هزينه کرايه يا خريد لباس عروس:

کرايه و يا خريد لباس عروس نيز يکي از مواردي است که هزينه زيادي را در برگزاري مراسم به خانواده داماد تحميل مي‌کند. وظيفه تهيه لباس عروس و پرداخت هزينه مربوط به آن برعهده خانواده داماد است. درصورتي‌که بخواهيد در سال 1401  لباس عروس خود را بخريد، بسته به ساده يا طرح دار بودن و جنس لوازمي که در آنها به کار مي رود، بايد بودجه‌اي بين 20 ميليون تا 40 ميليون تومان و در صورت کرايه آن بايد مبلغي بين 3 ميليون تومان تا 10 ميليون تومان در نظر بگيريد.

هزينه کرايه و تزئين ماشين عروس:

اگر ماشين خودتان براي گل‌آرايي مراسم عروسيتان مناسب است، نيازي به کرايه ماشين عروس نداريد و به‌اين‌ترتيب مي‌توانيد تقريبا 1.5 ميليون تومان در هزينه‌هاي مراسمتان صرفه‌جويي کنيد. گاهاً براي کرايه ماشين‌هاي لوکس خارجي هزينه‌هاي هنگفت و شايد بيش از 10 ميليون تومان دريافت مي‌شود.

هزينه تزئين ماشين عروس به نوع و مقدار گل و طرح و ديزاين انتخابي و حتي فصل برگزاري مراسم عروسي بستگي دارد. اگر از گل‌هاي ساده و معمولي براي تزئين ماشين عروس استفاده کنيد، هزينه تقريبي 1.5 ميليون تومان و اگر از گل‌هاي زيبا و گران‌قيمت‌تري استفاده کنيد، هزينه‌ تقريبي 3 تا 4.5 ميليون تومان بايد بپردازيد.

هزينه دسته گل عروس:

هزينه دسته گل عروس در سال 1401 نيز بر اساس نوع گل و طرح انتخابي متغير است. اگر از گل‌هاي ساده‌تري استفاده شود، مبلغي بين 900 هزار تومان تا 2 ميليون تومان و اگر از گل‌هاي زيباتري استفاده شود، مبلغي بين 3 هزار تا 4ميليون تومان بايد براي آن اختصاص دهيد.

هزينه فيلم‌برداري از مراسم و آتليه عکاسي:

هزينه آتليه عکاسي عروسي در سال 1401 نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش قابل‌توجهي داشته است. به‌طورکلي هزينه آتليه براساس تجهيزات عکاسي و فيلم‌برداري، تهيه کليپ مراسم فرماليته و مراسم اصلي، تهيه آلبوم عکس ديجيتال يا چاپي تعيين مي‌شود. اين هزينه‌ها به‌طور ميانگين بين 4 تا 12 ميليون تومان متغير است. درصورتيکه مي‌خواهيد از هزينه‌هاي مراسمتان بکاهيد بهتر است از تهيه کليپ اسپرت و فرماليته صرف‌نظر کنيد يا تجهيزاتي مانند هلي‌شات را از پکيج پيشنهادي آتليه حزف نمائيد.

هزينه دي جي يا گروه موسيقي:

يکي از ضروريات برگزاري مراسم عروسي، انتخاب يک دي جي يا گروه موسيقي خوب است. بدون وجود موسيقي، جشن و پايکوبي در مراسم عروسي امکان‌پذير نخواهد بود. انتخاب دي جي يا گروه موسيقي بسيار حائز اهميت است و علاوه بر شهرت آنها، تحقيق و جستجو و مشاهده نمونه کارها مي‌تواند در انتخابتان تأثير چشمگيري داشته باشد. هزينه استخدام يک دي جي يا گروه موسيقي هم به شهرت و امکاناتشان بستگي دارد. معمولاً يک گروه کوچک موسيقي حداقل 3 ميليون تومان براي اجرا در مراسمتان دريافت خواهد کرد.

هزينه آرايشگاه عروس:

هزينه آرايشگاه عروس در سال 1401 نيز ثابت نبوده و بسته به آرايشگاه انتخابي و شهرت ميکاپ آرتيست و منطقه‌اي که آرايشگاه در آن واقع شده است، متغير خواهد بود. درصورتيکه بخواهيد يکي از آرايشگران معروف، ميکاپ روز عروسيتان را انجام دهد بايد حداقل 2 ميليون تومان و حداکثر 8 ميليون تومان يا بيشتر براي آن اختصاص دهيد. اين هزينه‌ها تنها به ميکاپ و شينيون عروس اختصاص دارد و براي ساير خدمات زيبايي مانند رنگ يا هايلايت موها، تاج سر، اپيلاسيون و … هزينه مجزايي بپردازيد.

خريد حلقه عروس و داماد

پرداخت هزينه حلقه عروس بر عهده خانواده داماد و حلقه داماد بر عهده خانواده عروس مي‌باشد. اين هزينه نيز بر اساس نرخ روز طلا، پلاتين يا نقره، سنگ يا کريستال به‌کاررفته و وجود و عدم وجود جواهر در طراحي حلقه‌ها بستگي دارد. براي خريد هر يک از حلقه‌هاي عروس و داماد، در صورت ساده بودن حلقه، حداقل 6 ميليون تومان در نظر داشته‌باشيد.

هزينه خريد سرويس عروس:

مواردي مانند وزن طلاي به‌کاررفته، وجود يا عدم وجود جواهر، طراحي و کارمزد، سنگ يا کريستال، در تعيين قيمت سرويس طلا موثر هستند. هزينه خريد سرويس طلاي عروس بر عهده خانواده داماد است. حداقل بايد 20 تا 25 ميليون تومان بودجه براي خريد يک سرويس طلاي ظريف در نظر بگيريد.

هزينه‌هاي جانبي ديگر در برگزاري مراسم عروسي:

خانواده داماد بايد بودجه تقريبي حداقل 10ميليون تومان براي خريد لوازم شخصي عروس مانند کيف و کفش عروس، لوازم آرايشي و بهداشتي، سشوآر، لباس، ست حمام و … کنار بگذارند. بديهي است که اين مبلغ بر اساس جنس، کيفيت و برند کالاي موردنظر متغير بوده و مي‌تواند کمتر يا بيشتر باشد.

هزينه چيدمان سفره عقد

اگر مي‌خواهيد در هزينه‌ برگزاري مراسم عروسيتان صرفه‌جويي کنيد، بهتر است از سفره عقد آماده محضرخانه يا تالار استفاده کنيد. اما اگر طراحي و سبک خاصي را براي چيدمان سفره عقدتان در نظر داريد، مي‌توانيد تزئين آن را به يک طراح سفره‌آرايي بسپاريد که در اين صورت بايد مبلغ بيشتري پرداخت کنيد. هزينه يک سفره عقد ساده از 5 ميليون تومان آغاز شده و بسته به اقلام به‌کاررفته در طراحي سفره، اين مبلغ افزايش مي‌يابد.

هزينه خريد لباس داماد:

رنج قيمت خريد کت‌وشلوار دامادي متغير است که بر اساس جنس، کيفيت و برند آن از حداقل 2 ميليون تومان آغاز مي‌شود. براي تکميل استايل داماد معمولاً از دستمال جيبي، پيراهن، کراوات و کمربند نيز استفاده مي‌شود که بايد حداقل 1 ميليون تومان نيز براي خريد آنها در نظر داشت.

هزينه آرايشگاه داماد:

در سال‌هاي اخير به‌ويژه سال 1401 هزينه آرايشگاه داماد افزايش چشمگيري داشته است. براي آرايش و آماده‌سازي داماد معمولاً ابتدا سر و صورت داماد را اصلاح کرده سپس به کارهاي مراقبت پوستي مانند استفاده از انواع ماسک‌هاي آبرسان و احياکننده پوست، گريم صورت و … مي‌پردازند که در مجموع هزينه تقريبي بين 300 تا 700 هزار تومان را در پي دارد.

ساير هزينه‌هاي داماد:

براي خريد لوازم شخصي داماد مانند کفش داماد، ست حاوي کيف پول، جاکليدي و دکمه سرآستين، لوازم بهداشتي مانند ست ناخن‌گير، ست حمام و حوله، ست اصلاح و دستگاه ريش‌تراش برقي، لباس منزلي، ست آرايش مو و … بايد حداقل مبلغي معادل 10 ميليون تومان در نظر گرفت. بديهي است که اين مبلغ بر اساس جنس و برند کالاي موردنظر متغير بوده و مي‌تواند افزايش يا کاهش داشته باشد.

سخن آخر:

به‌طورکلي با توجه به نوسان قيمت ارز و در نتيجه تأثيرات آن روي بازار، قيمت اجناس و کالاهاي مختلف با نوسانات روزانه زيادي همراه است و پيش‌بيني دقيق هزينه‌هاي برگزاري مراسم عقد و عروسي تاحدودي غيرممکن است. اما به‌طور تقريبي مي‌توان گفت براي برگزاري يک مراسم ساده با حضور تعداد کمي از مهمانان بايد حداقل و تقريباً 100 تا 150 ميليون و با حضور تعداد بيشتري از مهمانان مثلاً مهمانان 150 تا 200 نفر، تقريباً 200تا 300 ميليون بودجه در نظر گرفت.
https://sobhshod.ir/vdcc.iqma2bqmpla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما