شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب : ۷۷۳۹
plusresetminus
در کمتر از یک ماه دو تجمع از وکلا در مقابل کانون وکلا و پزشکان در مقابل سازمان پزشکی قانونی تشکیل شد که طبق اظهارات هر دو گروه هدفشان تجمعی مسالمت‌آمیز با مطالباتی مشخص بوده است، ولی بعد از آنکه به محل تجمع رسیدند وکلا با درهای بسته کانون وکلا و پزشکان با درهای بسته سازمان نظام پزشکی روبه‌رو شدند که برخی یکی از علت‌های دستگیری‌ها و برخوردهایی در آن روز با این گروه‌ها را درهای بسته‌ به روی تجمع‌کنندگان می‌دانند.
جزئیاتی از اعتراضات پزشکان
 در کمتر از یک ماه دو تجمع از وکلا در مقابل کانون وکلا و پزشکان در مقابل سازمان پزشکی قانونی تشکیل شد که طبق اظهارات هر دو گروه هدفشان تجمعی مسالمت‌آمیز با مطالباتی مشخص بوده است، ولی بعد از آنکه به محل تجمع رسیدند وکلا با درهای بسته کانون وکلا و پزشکان با درهای بسته سازمان نظام پزشکی روبه‌رو شدند که برخی یکی از علت‌های دستگیری‌ها و برخوردهایی در آن روز با این گروه‌ها را درهای بسته‌ به روی تجمع‌کنندگان می‌دانند.

درهای بسته سازمان نظام پزشکی

جمعی از پزشکان در روز چهارشنبه قصد برگزاری تجمعی مسالمت‌آمیز را در مقابل سازمان پزشکی قانونی داشتند که طبق آنچه در رسانه‌ها منتشر شده این تجمع با برخورد نیروهای امنیتی و دستگیری چند پزشک مواجه شد و در آخر هم رئیس و قائم‌مقام هیئت‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ از سمت خود استعفا دادند. همچنین تصاویری که همان روز منتشر شد از درگیری مأموران با این پزشکان خبر می‌داد و حتی در یکی از این ویدئوها، تصویر پزشکی به نام شیرین فرقانی دندان‌پزشک منتشر شده که با تیر ساچمه‌ای و پینت‌بال مورد حمله قرار گرفته بود و صدایی در تصویر می‌گوید: «ببینید این خواهر من است، در مناطق محروم کار کرده، پزشک مملکت است، زدنش». طبق اظهارات محمد رازی، قائم‌مقام رئیس سازمان نظام پزشکی، این پزشکان صبح همان روز با درهای بسته سازمان نظام پزشکی مواجه می‌شوند و در طول خیابان هم نیروهای امنیتی آنجا مستقر بودند. رازی در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته، ضمن اعلام استعفای خود از سمت قائم‌مقامی این سازمان، گفته: «نه تنها اجازه برگزاری تجمع را ندادند، بلکه درهای سازمان نظام پزشکی را بستند و اجازه ورود به پزشکان را هم ندادند».

همچنین در گفت‌وگویی که با شبکه «شرق» داشته، گفته: «شاهد صحنه‌هایی تلخ و ازیادنرفتی از برخورد نیروهای امنیتی با خانم‌های پزشک بودم و هنگامی که درخواست کردم یکی از خانم‌های پزشک را که به روی زمین کشیده می‌شد، به درون سازمان راهنمایی کنند، یکی از فرماندهان نیروها، بنده را نیز هل داد. قرار بود پزشکان یک اجتماع صلح‌آمیز و آرام را در نظام پزشکی برگزار کنند و ادعای خاصی نداشتند و فقط خواستار اجرای قوانین بودند، اما این تجمع صلح‌آمیز هم با برخورد مواجه می‌شود». قائم‌مقام رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ از «حفظ مسائل خصوصی بیمار، عدم استفاده غیرپزشکی از آمبولانس و رعایت امنیت بیماران و مصدومان دولتی و غیردولتی، صدور اجازه به تمامی پزشکان برای دسترسی به مصدومان و مداوای همه آنها» به عنوان خواسته‌های پزشکان یاد کرد.

درهای بسته کانون  وکلای  مرکز

جمعی از وکلا در چهارشنبه بیستم مهرماه هم طی فراخوانی برای نقض حقوق معترضان و اصل ۲۷ قانون اساسی که از روز قبل آن منتشر شده بود، جلوی در کانون وکلا تجمع کردند که متوجه در بسته این کانون شدند که البته کمتر از یک ساعت بعد، با این تجمع برخورد شد و تعدادی وکیل هم بازداشت شدند.

چند روز بعد از این ماجرا، در زمان انتخابات کانون وکلای مرکز، در میان التهابات مربوط به انتخابات، بسیاری از وکلا به بسته‌بودن در کانون در زمان تجمع وکلا اعتراض کردند و علت بازداشت وکلا را بسته‌بودن در کانون یا به اصطلاح خانه دوم خود عنوان کردند که به نقل از وکلاپرس، جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز وقت در آن جلسه توضیحاتی برای این کار ارائه داده و در بخشی از آن گفته بود: «سه هشدار امنیتی به کانون داده شد، شب با من تماسی گرفته شد که فردا این جلسه مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت، به ما اطلاع دادند که فردا افرادی غیر وکیل خواهند آمد و پروژه کشته‌سازی را آنجا اعمال خواهند کرد، بعد مشخص نخواهد شد چه کسی زده و چه کسی نزده است. با این تصور که این هشدار را به مراجع امنیتی دادیم و در طی اعلام به همکاران خودمان که شرایط کانون وکلای دادگستری را درک کنید، دیگر اتفاق خاصی نخواهد افتاد، بنده قبل ساعت ۱۲ از کانون خارج شدم و به مدیر داخلی کانون گفتم مراقب باشید و کنترل کنید تا اتفاق خاصی نیفتد و شرایط را در نظر بگیرید.

اگر اینجا در پارکینگ فضای بسته گاز اشک‌آور زده می‌شد و خدایی نکرده تیراندازی می‌شد، آن وقت ما مجبور به واکنش می‌شدیم و حرمت کانون شکسته می‌شد و رئیس کانون، اعضای هیئت‌مدیره و دیگر مدیران کانون نمی‌توانستند بی‌تفاوت باشند. باید ما از حرمت کانون و همکارانمان دفاع می‌کردیم و خدای نکرده در این صورت امروز حداقل سه، چهار نفر کشته و حداقل ۴۰، ۵۰ نفر بازداشتی می‌داشتیم».
https://sobhshod.ir/vdch.xnqt23nqwftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما