دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : ۷۷۵۴
plusresetminus
ادغام شبکه فروش و خدمات 2 خودروساز بزرگ کشور کلید خورد، اتحاد استراتژیک بنگاه های صنعتی و به خصوص خودروسازان چیست و در دنیا با چه اهدافی انجام می شود؟
تصمیم عجیب سایپا و ایران خودرو
 دو خودروساز بزرگ کشور دیروز از شکل جدیدی از همکاری های مشترک با هدف اتحاد استراتژیک خبر دادند که بر این اساس، شبکه فروش و خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو ادغام خواهد شد. به نظر می رسد این روند جدید در بین خودروسازان می تواند به بهبود و توسعه محصولات و رقابت پذیری آن ها کمک کند. موضوعی که در دنیا نیز سابقه دارد. اگرچه در اقتصاد ایران با توجه به انحصار خودروسازان داخلی و نبود رقیب موثر خارجی ممکن است این مسئله به تشدید انحصار در صنعت خودرو بینجامد. به گزارش خراسان، در شرایطی که مدت ها بود زمزمه و لزوم همکاری مشترک بین دو خودروساز کشور شنیده می شد، این موضوع طی امسال وارد مراحل جدی تری شده است. اوایل خرداد امسال، این دو خودروساز توافق نامه توسعه همکاری مشترک در زمینه موتور و گیربکس را امضا کردند. 20 مهرماه پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو (ایکوپرس) از امضای شش تفاهم نامه بین زیرمجموعه های این شرکت با سایپا با هدف اتحاد استراتژیک خبر داد. در ادامه، دیروز خبرگزاری فارس به نقل از سایپا نیوز خبر داد که ادغام شبکه فروش و خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو با افتتاح نخستین مرکز فروش و خدمات پس از فروش مشترک کلید خورده است. مدیرعامل سایپا کاهش هزینه های سربار تعمیرگاه ها را از جمله اهداف این بخش از همکاری مشترک اعلام کرد و گفت: با این اقدام، دسترسی مردم به تعمیرگاه ها افزایش  خواهد یافت و به دو برابر خواهد رسید. از سوی دیگر هزینه های خودروسازی در زنجیره تامین کاهش خواهد یافت و در نهایت موجب افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.
تازه ترین خبرها از محصولات جدید
تیموری با بیان این که این گونه اتحادها در تمام دنیا و بین خودروسازان مطرح برای استفاده بهینه از منابع یکدیگر مرسوم است، افزود: برای خودروی شاهین پلاس، قوای محرکه خودروی تارا از ایران خودرو نصب و مراحل کالیبره شدن آن انجام شده است و تست تصادف آن باقی مانده که باید آن را در خارج از کشور انجام دهیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: همچنین با شرکت ایران خودرو در حال تولید خودروی اقتصادی به صورت مشترک هستیم و درباره قوای محرکه این محصول هم به صورت مشترک در حال تامین و تولید هستیم تا بتوانیم خودرو را عرضه کنیم. در این باره خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز، با اشاره به توسعه موتور سه استوانه توسط این شرکت گفت: این هم یکی از تفاهم نامه های استراتژیک است و با اقدامات انجام شده در چند ماه آینده شاهد تولید این موتور خواهیم بود.
دیگر مفاد اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا
در قالب ادغام شبکه فروش و خدمات پس از فروش
اظهارات مطرح شده در این مراسم نشان می دهد که اقدامات دیگر به شرح زیر با هدف اتحاد استراتژیک دو خودروساز کشورمان برنامه ریزی شده است:
*  استفاده از ناوگان امدادی دو خودروساز در شبکه خدمات پس از فروش.
*  ایجاد شرکت مشترک ایران خودرو و سایپا برای تامین، توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه دو شرکت.
*  مشارکت قطعه سازان ایران خودرو و سایپا برای تولید قطعات مشترک.
*  استفاده از ظرفیت های لجستیک برای حمل مشترک خودروها.
چرا اتحاد استراتژیک؟
اتحاد استراتژیک در کنار ادغام و سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) یکی از راهبردهای همکاری بین بنگاه ها برای رسیدن به اهدافی همچون توسعه محصولات، فناوری های جدید و بازار و در عین حال صرف هزینه های کمتر است. این مدل همکاری های بین بنگاهی را می توان در طیف نسبتاً قابل توجهی از صنایع مشاهده کرد. به عنوان مثال نوشتاری که به استناد دو مقاله در سال های 2014 و 2016 در پایگاه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با عنوان انگیزه های ایجاد اتحادهای استراتژیک (با تمرکز بر صنعت خودرو) منعکس شده، نشان می دهد که در بازه زمانی بررسی شده، سهم اتحاد استراتژیک در صنایع مختلف اتحادیه اروپا به این شرح بوده است: صنعت خودرو 24 درصد، صنعت هوافضا 19 درصد، صنعت ارتباطات از راه دور 17 درصد، فناوری اطلاعات و رایانه 14 درصد، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی 13 درصد و دیگر صنایع نیز 13 درصد.
بر پایه این نوشتار، اتحاد استراتژیک در بین خودروسازان این قاره و نیز آمریکا (در بازه زمانی بررسی شده) علاوه بر مواردی همچون کاهش هزینه ها و دستیابی به مشتریان جهانی جدید، حول محورهایی از جمله موارد زیر شکل گرفته است:
1-  تسهیم ریسک: سوابق همکاری خودروسازان اروپایی نشان می دهد که در سال 2004 دایملر کرایسلر و جنرال موتورز، تفاهم نامه های همکاری به منظور تولید موتورهای بنزینی- الکتریکی برای خودروها و کامیون های سبک به امضا رساندند. این تفاهم نامه باعث شد هر دو شرکت از بابت هزینه های بالای احتمالی و ریسک توسعه این فناوری جدید در صنعت خودرو در حاشیه امن قرار گیرند و از طرفی بخش های تحقیق و توسعه داخلی هر دو شرکت تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت این محصول جدید از خود نشان دادند.
2-  به اشتراک گذاری دانش تخصصی: شرکت های فورد، دایملر و رنو-نیسان در اوایل سال 2013 در یک اتحاد استراتژیک از نوع تحقیق و توسعه، «گسترش و بهبود» فناوری های پیل سوختی هیدروژنی را برای افزایش قدرت خودروهای خود در پیش گرفتند.
3-  به اشتراک گذاری منابع و مهارت های مدیریتی: در ابتدای سال 2009 شرکت ایتالیایی فیات با خرید 35 درصد از سهام شرکت آمریکایی کرایسلر و در دست گرفتن بخشی از مدیریت آن توانست در خصوص تولید پلتفرم خودروهای کوچک همکاری و مبادلات دانشی مناسبی داشته باشد. این قرارداد موجب افزایش میزان فروش و توان رقابتی بین المللی شرکت فیات شد. شرکت کرایسلر نیز به واسطه این قرارداد توانست به بازارهای جهانی و فناوری بهره وری مصرف سوخت خودروها دست یابد. از طرفی تقاضا برای خودروهای کوچک این شرکت افزایش یافت. در میانه سال 2011، فیات با 1.27 میلیارد دلار، 51 درصد از سهام کرایسلر را به دست آورد. اتحاد فیات و کرایسلر باعث شد در سال 2014 مقام هفتم فروش در دنیا را کسب کنند. سود خالصی که برای این اتحاد محاسبه شده، 617 میلیون دلار آمریکا بوده است.
https://sobhshod.ir/vdce.n8fbjh8fe9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما