چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۷۷۷۳
plusresetminus
ازسال2006،همواره بحث انتخاب خواننده سرود تیم ملی در جام های جهانی،داغ و پر حاشیه بوده که سرانجام علیرضا عصار،احسان خواجه امیری و سالار عقیلی موفق به اجرای آن شده اند.سرنوشت سرود 2022 چه خواهد شد؟
سرنوشت نامعلوم سرود تیم ملی
 کمتر از 20 روز دیگر، پرهیجان‌ترین رقابت فوتبالی، یعنی جام جهانی در کشور قطر آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان در تاریخ‌های 30 آبان، 4 و 8 آذر ماه با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز به رقابت خواهد پرداخت. رسم فیفا  این است که هر یک از تیم‌های حاضر در جام جهانی، یک سرود مخصوص به خود داشته باشند. خواننده‌های کشورمان هم برای تیم ملی در دوره‌های اخیر، یک سرود رسمی و چند سرود غیررسمی اجرا کردند که هر کدام موافقان و مخالفان خود را داشته‌است. اما تفاوت این دوره جام جهانی با دوره های گذشته در این است که تیم ملی ایران تا امروز سرود و آهنگ رسمی برای جام جهانی 2022 ندارد و مسئولان فدراسیون فوتبال گفته‌اند هنوز اثری نهایی نشده‌است. در ادامه به حاشیه‌های انتخاب خواننده برای سرود تیم ملی در جام جهانی و مرور آهنگ‌های اجرا شده در جام‌های جهانی قبلی می پردازیم.
  سرنوشت نامعلوم سرود تیم ملی  در 2022
برای اولین بار در جام جهانی قطر قرار است 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها، بخشی از یک آهنگ پرانرژی را که مدنظرشان است، به کارگروه برگزاری مسابقات بفرستند تا بعد از گلزنی تیمشان از بلندگوهای ورزشگاه پخش شود. این در حالی است که تیم ملی ایران همچنان یک سرود مشخص برای جام جهانی ندارد و مسئولان فدراسیون در حال برگزاری جلسه با اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره سرود تیم ملی هستند! چند روز پیش خبر رسید که محمد معتمدی به عنوان خواننده رسمی سرود تیم ملی ایران انتخاب شده که فدراسیون و نیز خود این خواننده این خبر را رد کردند. آخرین خبر قطعی درباره سرود تیم ملی در جام جهانی این است که سه قطعه‌ «بر طبل شادانه بکوب» به خوانندگی زنده‌یاد امید جعفری، «تیم قهرمان ایران» به خوانندگی امیر تاجیک و «مژده باران» به خوانندگی محمد معتمدی به فیفا فرستاده شده‌ تا حین تمرین قبل از بازی اصلی، شادی پس از گل و خروج تیم ملی از زمین بازی پخش شود. این‌طور که پیش می‌رود انگار قرار نیست تیم ملی ایران در این دوره، آهنگی تازه و اختصاصی داشته باشد. با این حال، رضا یزدانی با بودجه بخش خصوصی و صرفا برای حمایت از تیم ملی ایران ،قطعه« ایران صدای نفسامه» را منتشر کرد. این اثر به سفارش فدراسیون نبوده و از نظر فرم و محتوا ضمن حفظ نمادهای حماسی و متناسب با فضای جام جهانی با در نظر گرفتن سلایق نسل جوان و نوجوان تهیه شده است.
  موسیقی 8 میلیارد تومانی در 2018
«یازده ستاره» نام آهنگی بود که سالار عقیلی برای تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه اجرا کرد. پیش از این قرار بود علیرضا قربانی هم برای تیم ملی آهنگی را اجرا کند؛ حتی قرارداد کار  در فدراسیون فوتبال امضا شد؛ اما قربانی پس از مدتی انصراف داد و سالار عقیلی ، خواننده تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه شد. آهنگ سازی «یازده ستاره» را بابک زرین به عهده داشت. پس از انتشار این قطعه، انتقادهای فراوانی به آن شد. از جمله این‌که لحنی به شدت حماسی دارد؛ با الهام از موسیقی ایرانی ساخته نشده و خواننده با شنیدن آن احساس شعف که نمی‌کندهیچ، غمگین هم می‌شود. اما این همه حاشیه‌های مربوط به سالار عقیلی نبود. در آن دوره ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران به رهبری شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری بنیاد رودکی  و کنسرواتوار چایکوفسکی برای اجرای برنامه در شهرهای روسیه به این کشور سفر کردند؛ سفری که انتشار هزینه‌هایش پس از جام جهانی، جنجالی شد. چرا؟ چون هشت میلیارد تومان آب خورده بود!
 «دروازه‌های دنیا» در 2014
تیم ملی ایران پس از یک دوره غیبت در جام جهانی 2014 برزیل حاضر شد. در این دوره هم حاشیه‌های زیادی برای انتخاب خواننده سرود تیم ملی وجود داشت. ابتدا صحبت از خوانندگی امیر تاجیک بود، اما فدراسیون فوتبال در نهایت احسان خواجه‌امیری را برای اجرای سرود، انتخاب و معرفی کرد. خواجه‌امیری هم «دروازه‌های دنیا» را با شعری از روزبه بمانی و آهنگ سازی بهروز صفاریان خواند. «دروازه‌های دنیا» فضایی شاد و کمتر حماسی دارد؛ قطعه‌ای که بازخوردهای مختلفی داشت؛ عده‌ای آن را به باد انتقاد گرفتند چون معتقد بودند ترانه تیم ملی باید حماسی باشد و گروهی هم مانند علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال از آن حمایت کردند. علاوه بر قطعه رسمی «دروازه‌های دنیا»، خواننده‌هایی مانند فرزاد فرزین، رضا یزدانی و سیروان خسروی هم قطعاتی را برای تیم ملی اجرا کردند.
  جام جهانی 2006 و 2 خواننده
سرود تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان هم سرنوشت پیچیده‌ای داشت. در آن دوره بر سر این‌که استادانی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و علیرضا افتخاری سرود تیم ملی ایران را بخوانند، بحث‌هایی درگرفت که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید،   ابتدا نام امیر تاجیک در 16 فروردین 85 به عنوان خواننده تیم ملی در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شد و سه روز بعد، یعنی 19 فروردین از علیرضا عصار به عنوان خواننده سرود ایران، رونمایی شد! این در حالی بود که نام هر دو خواننده از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شده ‌بود. «ایران من» نام قطعه‌ای بود که علیرضا عصار اجرا کرد و سرود امیر تاجیک هم با نام «عزم و ایمان فخر و آوازه‌ات آنک» منتشر شد. علاوه بر این‌، بنیامین بهادری، گروه آریان و گروه سه نفره مهرداد میناوند، نیما نکیسا و پژمان جمشیدی هم قطعه‌هایی را برای تیم ملی ایران اجرا کردند.
https://sobhshod.ir/vdcf.edeiw6demgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما