يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۷۷۸۱
plusresetminus
در حالی که برخی خبرها و اظهارنظرها از احتمال واردات گاز برای زمستان حکایت دارد رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درگفت و گو با خراسان، آمار تکان دهنده ای از هدررفت گاز می گوید؛ آیا کشورمان واردکننده گاز خواهد شد؟
آیا ایران واردکننده گاز خواهد شد؟
 هرچند هنوز به زمستان نرسیدیم و فقط چندروزی است هوای سرد در بعضی مناطق کشور حاکم شده است اما خبرها و اظهارنظرهای اعضای کمیسیون انرژی مجلس، مسئولان شرکت گاز و... از آن حکایت دارد که به دلیل کسری منابع گاز در کشور و اختلاف در میزان تولید و مصرف گاز طبیعی به زودی مجبور به واردات گاز خواهیم شد. از دو روز گذشته، مصاحبه ای از مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در فضای مجازی خبرساز شده است که او از آغاز مذاکره برای واردات گاز خبر داده و گفته است: زیرساخت و آمادگی لازم برای واردات گاز را فراهم کردیم چرا که بخشی از نیاز زمستانی امسال را باید از این محل تامین کنیم. با این اظهارنظر، گمانه هایی درباره واردات گاز برای جلوگیری از قطع گاز خانگی یا صنایع در زمستان شکل گرفت. این در حالی است که برخی کاربران هم تصاویری از خبرهایی درباره صادرات گاز ایران به چند کشور منتشر کردند و نوشتند چطور امکان دارد کسری منابع گازی داشته باشیم و همزمان بخشی از این منابع را صادر کنیم؟ چطور عنوان سومین منابع گاز دنیا را داریم اما باید واردات داشته باشیم و... سوالات و ابهاماتی  که در این گزارش به آن پاسخ می دهیم.
 
خطر واردات یا برگشت به دوران  استفاده از زغال و نفت برای ایرانی ها!
26 مهر سخنگوی کمیسیون انرژی گزارشی را از ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی کشور در مجلس  قرائت کرد که نکات تکان دهنده ای داشت. در این گزارش آمده است: به رغم آن که ایران رتبه سوم بزرگ ترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان را دارد؛ اما با توجه به شروع افت فشار مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تامین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. این موضوع در سال های اخیر به خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش تشدید شده است؛ به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز توسط نیروگاه ها سوزانده شده است. امسال نیز به رغم کاهش و گاه قطع گاز بخش های مختلف صنعت و در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته، اعمال خاموشی در صنایع و بخش های خانگی و تجاری محتمل است. این آمار نشان می دهد در صورت بی‌توجهی و نداشتن برنامه‌ریزی و اقدام سریع، کشور با بحران جدی برای امنیت انرژی روبه رو خواهد شد؛ به نحوی که واردات این حامل انرژی یا بازگشت به دهه های قبل از ۷۰ شمسی و خرید و توزیع وسایل گرمایشی نفتی و زغالی بین مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.
سومین تولید کننده گاز جهان، واردکننده می شود؟
گزارش کمیسیون انرژی و زمزمه هایی برای ناترازی تولید و مصرف گاز در زمستان، در حالی است که برخی گمانه ها و اظهارات مسئولان شرکت گاز حکایت از آن دارد که احتمالا در زمستان مجبور می شویم گاز وارد کنیم اما این احتمال چقدر جدی است؟ دکتر رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران به خراسان می گوید: «آن طور که در خبرها خواندم، اکنون 504 میلیون مترمکعب مصرف می شود و هنوز به آن حدی نرسیدیم که مجبور به واردات شویم اما در اوج سرما به مشکل می خوریم. به تازگی چند گزارش به دستم رسیده که ما 200 میلیون و طبق برخی گزارش ها 120 میلیون مترمکعب کسری گاز داریم. همان طور که سال های پیش هم عمل کرده ایم در چنین مواقعی مصرف گاز صنایع را کمتر می کنیم تا صادرات گاز را همچنان انجام بدهیم که این رقم نزدیک به 100 میلیون مترمکعب است؛ یا مجبوریم مصرف خانگی را مدیریت کنیم. صادرات گاز کشورمان یک قرارداد بلندمدت است و نمی توان به راحتی آن را لغو کرد. نکته بعدی هم این که کشور ما با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می کند و برایمان اهمیت زیادی دارد که صادرات گاز را همچنان ادامه بدهیم. ما فقط صادرات گازبه عراق، ترکیه و ارمنستان و سوآپ گاز هم به ترکمنستان داریم. این از نظر کسب درآمد برای کشور، سرنوشت ساز است.
چند درصد گاز در خانه ها و صنایع مصرف می شود؟
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره سهم بخش های مختلف در مصرف گاز می گوید: «ما ظرفیت یک میلیارد مترمکعب گاز را در کشور داریم اما در بهترین حالت 840 میلیون مترمکعب گاز تولید کرده ایم. از این عدد  حدود 520 تا 540 میلیون متر مکعب در  بخش خانگی مصرف می شود و حدود 300 میلیون مترمکعب دیگر می ماند که از این رقم حدود 100 میلیون مترمکعب آن صادر می شود، 200 میلیون مترمکعب به پتروشیمی ها و نیروگاه ها داده می شود و بخشی حدود 60 تا 80 میلیون متر مکعب در صنایع مصرف می شود. پیش بینی ها این است که ما در اوج مصرف یعنی در سرمای زمستان نسبت به سال گذشته بین 5 تا 7 درصد رشد مصرف گاز طبیعی داشته باشیم که با ناترازی در تولید و مصرف گاز، شرکت ملی گاز ایران مجبور می شود آمار مصرف را مدیریت کند که در این صورت مجبور است یا صادرات را کم کند یا مصرف گاز در نیروگاه ها را قطع کند و به جای آن از سوخت مایع و گازوییل یا نفت کوره و... استفاده  شودیا  هم مصرف بخش خانگی را کم کند. سال گذشته مصرف خانگی را کاهش ندادیم و صرفه جویی حدود 140 میلیون مترمکعبی در صنایع و نیروگاه ها داشتیم. مثلا ساعت فعالیت پتروشیمی ها را کم کردیم، ساعات کار کارخانجات کاهش پیدا کرد و... اما برای امسال هنوز گزارشی از میزان کسری گاز به دست ما نرسیده است.»
آمار تکان دهنده از هدررفت گاز در خانه ها و ادارات!
دکتر رضا پدیدار ادامه می دهد: «متاسفانه میانگین درجه حرارت خانه های مردم ایران 25 درجه است در حالی که میانگین درجه دما در اروپا 18 درجه و در سایر کشورهای آسیایی 20 درجه است. یعنی مردم ما در سرمای زمستان، درجه دمای خانه را روی عدد 25 درجه تنظیم می کنند و در خانه لباس تابستانی و تی شرت و... می پوشند! در ادارات دولتی هم همین طور است. اگر در زمستان به ادارات بروید پنجره ها باز و شوفاژها و بخاری ها روشن است و این ثروت ملی را به باد می دهیم. من فکر می کنم رسانه ها و مطبوعات به جای این که دنبال ارقام و اعداد ناترازی و کسری گاز باشند که روایت های مختلفی در باره آن منتشر می شود، مردم را از الگوهای مصرف بهینه آگاه کنند چون میانگین شدت مصرف انرژی ایران 5.7 برابر جهان است. این را آژانس بین المللی می گوید که واقعا تکان دهنده است. ناگفته نماند این اظهارات در حالی است که ما در ساخت و ساز خانه ها، زیرساخت های شهری، ادارات و سازمان ها و... نتوانسته ایم در عایق بندی و مصالح و حتی تجهیزات و وسایل گرمایشی، صرفه جویی بیشتری در مصرف گاز داشته باشیم.»

 
https://sobhshod.ir/vdce.v8fbjh8fz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما