سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۷۷۹۱
plusresetminus
مهدی سلطانی طی یک دهه اخیر، با ایفای نقش پدرهای مختلف، درخشیده است
جزئیاتی از داستان سریال «بی همگان»
یکی از شخصیت‌های اصلی سریال «بی‌همگان» ساخته بهرنگ توفیقی و اصغر هاشمی، کاراکتر «مهرداد یوسفیان» با بازی مهدی سلطانی است. سلطانی تا به حال در مجموعه‌های مختلف نقش پدر مهربان و دلسوز، اما جدی خانواده را ایفا کرده است. او پیش از «بی‌همگان» با چنین نقشی در سریال «افرا» نیز دیده شده و قبل از آن هم تجربه‌های مشابهی را از سر گذرانده بود، اما این بازیگر به اندازه‌ای تجربه و توانایی دارد که از پس ایفای نقش خود برآید و کوچک ترین تفاوت‌های نقش را در بازی‌اش نشان بدهد. به بهانه سریال «بی‌همگان»، نقش‌های شاخص کارنامه او و همچنین کیفیت بازی‌اش در این مجموعه را بررسی کردیم.
نقش‌های مهم سریالی
آثار سینمایی کارنامه مهدی سلطانی، توفیق یا افتخار خاصی نصیب او نکرده‌اند، اما در کارنامه سریالی این بازیگر، مجموعه‌های پرمخاطب و نقش‌های خوبی دیده می‌شود. شخصیت «حاج بهزاد» در سریال «در مسیر زاینده رود» اثر حسن فتحی یکی از کاراکترهای محبوب اوست. «بهزاد» شخصیتی آرام و صبور است که منش پهلوانی و جوانمردی دارد، او تنها فرد عاقل و منطقی خانواده «مصیب» و کاراکتری دوست‌داشتنی است. شخصیت «عبدی» در سریال «مدینه» نیز با وجود حضور کوتاه در قصه، اما به دلیل وجوه منفی‌اش جزو نقش‌های متفاوت و ویژه سلطانی است. او در اولین سریال نمایش خانگی‌اش مجموعه پرمخاطب «شهرزاد» و در نقش «هاشم دماوندی» درخشید. این شخصیت نیز پدری مقتدر و سنتی بود که عشق ناکامش در جوانی، او را به مردی دل شکسته تبدیل کرده بود. مهدی سلطانی با سریال «آقازاده» و نقش منفی «امیر بحری» فرصت ایفای یک نقش متفاوت را پیدا کرد. این شخصیت یکی از مسئولان فاسد و متظاهر و جزو شخصیت‌های منفور «آقازاده» بود. سلطانی با بازی خوب خود دورویی این شخصیت را به نمایش گذاشت و حس تنفر مخاطب را برمی‌انگیخت.
«مهرداد»، «حاج محمود» سریال «افرا»؟
«مهرداد یوسفیان» مدیر کارخانه‌ای است که با زد و بند توانسته آن را به چنگ آورد. او با استفاده از رانت و نفوذ فردی به نام «گوهران» به چنین جایگاهی رسیده و ثروت فراوانی برای خانواده‌اش دست و پا کرده است. «مهرداد» دختر جوانی دارد که مخالف ازدواج او با پسری از طبقه متوسط است و مقابل دخترش می‌ایستد. شخصیت «حاج محمود» در سریال «افرا» نیز چنین ویژگی‌هایی داشت. او نیز مردی ثروتمند و صاحب یک کارخانه‌ چای و برنج بود. مخالفت «محمود» با ازدواج دخترش با پسر یک خانواده ضعیف هم چالش مشابه این دو شخصیت است، منتها «محمود» مرد سنتی‌تر و یک شخصیت بازاری بود، او با همسر و دختر خود با تحکم بیشتری رفتار می‌کرد، اما «مهرداد» با وجود همه جدیتی که دارد، همسر و دخترش را بیشتر درک می‌کند، پدری مهربان‌تر و به طور کلی شخصیتی خاکستری است. گریم متفاوت او در «بی‌همگان» نیز کاملا متناسب با چنین کاراکتری است.
بازی خوب در «بی‌همگان»
مهدی سلطانی در سریال «بی‌همگان»، تفاوت‌های جزئی «مهرداد» با «محمود» را پررنگ کرده و به عنوان بازیگر، در بازی خود به شباهت‌های این دو شخصیت دامن نزده است. سلطانی تلاش کرده کاراکتر «مهرداد» چه در رفتارهایش و چه در لحن و کلامش، شخصیتی به‌روزتر، باسوادتر و متشخص‌تر به نظر برسد و از این جهت شخصیت «محمود» را تداعی نکند. او هنگام خشم و عصبانیت «مهرداد»، به صورت باورپذیر و طبیعی، احساسات او را به نمایش می‌گذارد. این بازیگر در نیمه دوم قصه، وقتی «مهرداد» به دلیل لو رفتن فسادهای مالی‌ و تخلفاتش به شخصیتی تنها، فراری و شکست‌خورده تبدیل می‌شود نیز بازی خوبی دارد. او در یکی از لحظات سریال، وقتی تحت تاثیر فشارها به گریه می‌افتد و بغضش می‌شکند، حس همدلی و ترحم مخاطب را برمی‌انگیزد.

 
https://sobhshod.ir/vdcf.1deiw6deygiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما