شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۷۸۰۰
plusresetminus
مجلس و پلیس راهور پس از انتشار گزارش همشهری از پولی شدن اسقاط خودروهای فرسوده، با لایحه پیشنهادی وزارت صمت مخالفت کردند
مخالفت پلیس با لایحه اسقاط خودرو
چند هفته پس از گزارش افشاگرانه همشهری درباره تصمیم وزارت صمت برای دور زدن قانون هوای پاک و حذف گواهی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، حالا رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، پلیس و سازمان حفاظت محیط‌زیست یکصدا با این موضوع که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده، مخالفت کردند.
همه‌‌چیز از نامه شماره12366/60 معاون وزیر صمت آغاز شد؛ نامه‌ای که منوچهر منطقی، معاون فعلی وزیر صمت و مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو در 19مرداد به وزارت کشور نوشت و در آن درخواست کرد «گواهی اسقاط از روند تولید و واردات وسایل نقلیه حذف شود و به‌جای آن پولی به صندوق محیط‌زیست پرداخت شود.»
طبق قانون هوای پاک و قوانین مصوب قبلی، به ازای هر خودروی وارداتی باید یک خودروی فرسوده اسقاط می‌شد و گواهی اسقاط آن به مراجع قانونی ارائه می‌شد که از سال96 با صفر شدن واردات، این نرخ تبدیل به یک گواهی به ازای 3خودروی تولید داخل شد.
در گزارش 20مهر همشهری برآورد شد که طبق لایحه اصلاحیه جدید، در بدبینانه‌ترین حالت 10هزار میلیارد تومان سالانه عایدی از محل پولی شدن گواهی اسقاط به‌دست می‌آید. اما 10روز بعد، یعنی در آخرین روز مهرماه، مشخص شد که این مبلغ باید به وزارت صمت برسد. حالا اما، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور و داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست همصدا با یکدیگر با این لایحه مخالفت کرده‌اند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره لایحه پیشنهادی دولت درباره اسقاط خودرو گفت: اسقاط خودرو با این اصلاحیه تعطیل می‌شود و اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، ۸۰درصد آلایندگی هوا و خسارت ۱۱میلیارد دلاری به سلامت مردم عملا نادیده گرفته می‌شود. سمیه رفیعی که در برنامه تهران20 سخن می‌گفت، تأکید کرد: اساس مسئله اسقاط خودروها، کاهش میزان آلایندگی‌های هوا بود که کشور را دچار چالش‌های بسیار و سلامت مردم را تهدید می‌کند. قانون ساماندهی صنعت خودرو از مجلس دهم معطل مانده بود که مجلس یازدهم آن را تصویب کرد. در این قانون تکالیف دستگاه‌ها در حوزه خودرو مشخص شده و مواردی هم در حوزه حفظ محیط‌زیست آمده است.
به‌گفته رفیعی، مسئله بعدی این است مرجع تشخیص این اختلال و کمبود گواهی اسقاط هم خود وزارت صمت است؛ این یعنی ذی‌نفع هم سیاستگذاری، هم اجرا و هم نظارت می‌کند. وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با رئیس و ۲نایب‌رئیس مجلس درخصوص خودروهای فرسوده گفت: در این جلسه آقای قالیباف با طرح ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه، تأکید کردند که قطعا با تصویب این لایحه اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل می‌شود.
سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا نیز درباره لایحه پیشنهادی دولت درخصوص اسقاط خودرو گفت: قطعا تصویب پولی شدن به جای اسقاط خودروهای فرسوده جان بی‌رمق اسقاط خودروهای فرسوده را از بین می‌برد. وی افزود: در سال۱۴۰۰ بالغ بر یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار دستگاه وسیله نقلیه در کشور تولید و تنها ۲۹هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده؛ درحالی‌که اگر همین فرمول ضعیف هر ۴خودروی تولیدی یک خودروی اسقاطی را درنظر بگیریم باید حداقل ۳۲۵هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد. سردار حسینی ادامه داد: فلسفه اسقاط این است که خودروی فرسوده از سیکل خارج شود و خودروی جدید و استاندارد هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ آلایندگی وارد شود، اما با لایحه جدید دولت و با پولی شدن اسقاط وسایط نقلیه باید فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط‌زیست را خواند و اسقاط را عملا تعطیل شده تصور کرد.  وی افزود: من نمی‌دانم با چه فرمول و منطقی چنین لایحه اصلاحیه‌ای را ارائه کرده‌اند. درخواست پلیس از مجلس این است که به هیچ عنوان به این لایحه اصلاحیه رأی ندهند و این امر را به صنعت خودروی کشور تحمیل نکنند. همچنین داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفت: سازمان محیط‌زیست به‌دلیل وزنی که خودروهای فرسوده در تولید و افزایش آلودگی هوا دارند، با جدیت به‌دنبال اسقاط خودروهای فرسوده و صدور گواهی آن به رویه سابق است.
https://sobhshod.ir/vdcg.z9urak97zpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما