دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۷۸۰۴
plusresetminus
در روزی که صحن شورای شهر تهران میزبان شهردار تهران بود و برنامه چهار سال آینده پایتخت به شورای شهر ارائه شد، اعضای شورای شهر با طرحی دوفوریتی بدهی‌های حوزه قطع درختان و تخلفات ساختمانی را قسطی کردند.
امتیاز ویژه شورای شهر به متخلفان
در روزی که صحن شورای شهر تهران میزبان شهردار تهران بود و برنامه چهار سال آینده پایتخت به شورای شهر ارائه شد، اعضای شورای شهر با طرحی دوفوریتی بدهی‌های حوزه قطع درختان و تخلفات ساختمانی را قسطی کردند.

در روز شلوغ شورا نه متن این دوفوریتی برای تصویب خوانده شد نه اعضا تأکیدی بر دانستن جزئیات آن کردند. 20 عضو حاضر به این طرح رأی دادند تا سازندگانی که تخلف کرده یا درختی قطع کرده‌اند، جرایمشان را به‌صورت اقساط بدون بهره به شهرداری بپردازند.

مهدی چمران در توضیح این طرح گفت: در جلسه گذشته، اعضای شورا این طرح را امضا کردند که با قید دوفوریت در صحن شورا بررسی شود، این طرح در گذشته نیز وجود داشته اما در دوره پنجم شورای شهر این مدل حذف می‌شود و ما مجددا می‌خواهیم که تقسیط عوارض را از سر بگیریم.

او بی‌آنکه متن طرح را قرائت کند خطاب به اعضا گفت به زبان ساده این می‌شود که اقساط ۲۴ماهه برای همه شهروندان و اقساط ۳۶ماهه برای ایثارگران بدون بهره در این طرح مدنظر قرار گرفته شده است. گشایش خوبی در پرداخت عوارض با این مصوبه رخ خواهد داد و به یاد دارم که در سال ۱۳۹۲ بودجه شهرداری در این حوزه ۷۰۰ میلیارد تومان بود که بعد از اجرای این مصوبه به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

علیرضا زاکانی شهردار تهران که در صحن شورای شهر حضور داشت، پس از تصویب این طرح گفت: از شورای شهر به‌واسطه دو مصوبه‌ای که تصویب کرد، قدردانی می‌کنم؛ زیرا موضوع تخفیفات عوارض، ایجاد گشایش برای زندگی شهروندان و ایجاد زمینه رونق در ساخت‌وساز شهر محسوب می‌شود. از گذشته تاکنون دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری وجود داشته، یک نگاه برای گشایش مردم و منافع آنها و نگاه دیگر گران‌ترکردن اداره شهر بوده که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت‌وساز و اجاره‌نشینی در کشور محصول این نگاه است. از‌این‌رو توجه شورا به ارائه تخفیفات و گشایش در کار مردم به‌صورت نقد و اقساط بدون افزایش میزان آن یعنی پرداخت عوارض در طول ۲۴ تا ۳۶ ماه به‌صورت اقساط حکایت از این دارد که شورا و شهرداری دغدغه مردم را دارند. در حقیقت شورا و شهرداری، شهر را به سمت ارزانی، گشایش و ایجاد زمینه زندگی آرام همراه با رشد مادی و معنوی سوق خواهند داد.

 کوچ معتادان هرندی به منطقه 11

در جلسه روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، گزارشی از محله‌گردی خود از محله «عباسی» قرائت کرد و گفت:‌ به دلیل ارزانی قیمت اجاره مسکن حضور مهاجران و اتباع بیگانه در این محله افزایش یافته و طبق برآورد تعدادشان بیش از دو هزار نفر است به شکلی که بیش از 70 درصد ظرفیت تنها مدرسه ابتدایی محله در اختیار فرزندان اتباع خارجی است.

او اضافه کرد: در دو بوستان محله که مورد بازدید ما قرار گرفت، جمع‌های چندنفری معتادان جلب توجه می‌کرد و شهردار و معاون اجتماعی منطقه گفتند بعد از جمع‌آوری، معتادان منطقه 12 به ویژه محله هرندی به محلات منطقه 11 مهاجرت کردند. نکته قابل‌توجه واگذاری جمع‌آوری و اسکان معتادان سطح مناطق به معاونت اجتماعی مناطق است که در منطقه 11 مرکز مددکاری با ظرفیت بیش از 150 نفر مسئولیت پذیرش شبانه این افراد را عهده‌دار شده که صبح روز بعد هم آنها را رها می‌کند و در سطح منطقه پخش می‌شوند؛ این در حالی است که براساس برنامه اعلام‌شده قبلی، جمع‌آوری معتادان متجاهر بر عهده سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و نگهداری معتادان معمولی که بیماری خاص ندارند یا خانم نیستند بر عهده سازمان بهزیستی است اما به دلیل اینکه سازمان بهزیستی این توان را ندارد، شهرداری متکفل این مسئله شده و این روند ناقص را رقم زده است.

 لطمه به اعتماد عمومی با افتتاح پروژه‌های ناتمام

در این جلسه نرجس سلیمانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم درباره افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام از سوی شهرداری تهران تذکر داد و گفت: شهرداری تهران اهتمام بیشتری نسبت به استانداردسازی و مدیریت هوشمند وظایف ذاتی خود دارد و باید از افتتاح پروژه‌ها قبل از رسیدن به مرحله تحویل موقت احتراز کند؛ چراکه نباید با افتتاح پروژه‌های ناتمام به اعتماد عمومی لطمه بزند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر هم از بی‌پاسخی شهرداری به برخی از تذکرات گلایه کرد و با طرح این سؤال که مصوبه‌ای که بسیاری از مقدمات آن آماده شده و در اختیار مسئولان است، چقدر زمان می‌برد تا اجرا شود، گفت: در‌حال‌حاضر شاهد هستیم که درخواست الزام صدور پروانه اجرا نشده و نتایج آن به شورا نیامده است؛ من واقعا از مصوبه‌ای که ارائه شده احساس پشیمانی دارم، حتی در این خصوص هیچ مراجعه‌ای مبنی بر پیگیری کاهش فرایندها هم صورت نگرفته است.

  انتقاد از جابه‌جایی مدیریت‌ها

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در تذکری به اخبار منتشرشده در زمینه تغییرات مدیریتی در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اشاره کرد و گفت: سال گذشته مانند سایر اعضای شورا نسبت به انتصابات خارج از شهرداری به‌ویژه در معاونت فرهنگی و اجتماعی انتقاد داشتم؛ چراکه با وجود تأکید در زمینه استفاده از ظرفیت نیروهای توانمند و باتجربه شهرداری، شاهد ورود مدیرانی خارج از شهرداری در این حوزه بودیم. سال گذشته تصور بر این بود که چون مدیران ارشد از جمله معاونان شهردار از خارج مجموعه منصوب شده‌اند، به دلیل عدم شناخت از شهرداری و نیروهای آن، اصرار به ورود نیروهای خارج از شهرداری داشتند اما امروز بعد از گذشت بیش از یک سال، تکرار این دست از انتصابات قابل پذیرش نیست. مگر مدیریت شهری چقدر فرصت دارد که تا این میزان ما شاهد تغییر مدیران باشیم. همه می‌دانیم در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت یک سال طول می‌کشد که یک مدیر به حوزه مدیریتی خود اشراف پیدا کند و در سال دوم مدیریت است که نمود کارش مشخص می‌شود.

 ارائه نقشه راه 4 سال آینده پایتخت به شورا

بیشترین زمان جلسه شورای شهر تهران به ارائه نقشه راه چهار سال آینده شهرداری اختصاص داشت. پیش از ارائه برنامه چهارساله شهرداری، میثم مظفر گزارشی از میزان عملیاتی‌شدن برنامه پنج‌ساله سوم ارائه کرد و گفت:‌ مواد برنامه پنج‌ساله سوم در معاونت‌های شهرداری ۴۲ درصد انجام شده، ۹ درصد انجام نشده، ۲۹ درصد درحال انجام و ۲۰ درصد مستمر است.

وی ادامه داد: در معاونت شهرسازی و معماری ۴۲ درصد برنامه‌ها انجام شده، ۱۶ درصد مستمر، ۳۳ درصد در‌حال انجام و ۹ درصد انجام نشده است. همچنین در معاونت فرهنگی و اجتماعی ۱۷ درصد برنامه توسعه سوم انجام شده، ۹ درصد انجام نشده، ۴۸ درصد مستمر و ۲۶ درصد در‌حال انجام است.

عضو شورای شهر تهران افزود: ۳۰ درصد از وظایف معاونت خدمات شهری انجام شده، ۱۰ درصد انجام نشده، ۲۴ درصد مستمر و ۳۶ درصد در‌حال انجام است. در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران نیز ۵۶ درصد برنامه‌ها انجام شده، هفت درصد انجام نشده، ۲۸ درصد در‌حال انجام و ۹ درصد مستمر است. درصد برنامه‌های انجام‌شده در معاونت مالی و اقتصاد شهری هم ۴۱ درصد، ۱۵ درصد برنامه سوم توسعه انجام نشده، ۲۲ درصد در‌حال انجام و ۲۲ درصد مستمر است.

مظفر با بیان اینکه در معاونت فنی و عمرانی ۴۵ درصد از برنامه‌ها انجام شده، ۱۵ درصد مستمر و ۴۰ درصد در‌حال انجام است، یادآور شد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد، درصد برنامه‌های انجام‌نشده در این معاونت صفر بود. در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ۶۱ درصد برنامه‌ها انجام شد، ۲۳ درصد در‌حال انجام و ۱۳ درصد مستمر است و فقط سه درصد از برنامه‌ها انجام نشد.

سپس علیرضا زاکانی ،شهردار تهران برنامه چهارساله را به رئیس شورای شهر تقدیم کرد و در ادامه درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. او با تأکید بر اینکه برنامه چهارم توسعه تفاوت‌های جدی با برنامه‌های قبلی دارد، گفت: حدود دو ماه و نیم قبل که شورا ۳۴ سیاست را ابلاغ کرد، مبتنی بر این سیاست‌ها، برنامه چهارم توسعه را تنظیم کردیم. در گذشته نیز زحماتی کشیده شده بود و برنامه سوم و ماقبل آن تنظیم شده بود؛ اما این برنامه تفاوت‌های جدی با برنامه‌های قبلی دارد.

او ادامه داد: نخستین تفاوت برنامه این است که برنامه‌های قبلی طی دو سال و نیم نوشته می‌شدند؛ اما این برنامه کمتر از سه ماه با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و خبرگان درون شهرداری به همراه تعدادی از استادان علمی خارج از مجموعه شهرداری، این برنامه را تنظیم کرده‌ایم. براساس سیاست‌های شورا این برنامه ۶۰ ماده و ۲۶۱ حکم دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری الگو را در تدوین برنامه چهارم مد نظر قرار داده‌ایم،‌ افزود: در تحول کالبدی ابرپروژه نوسازی شهر، مدار حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که شهر از آلودگی هوا، بی‌هویتی در معماری و بدمسکنی آسیب می‌بیند، ابرپروژه‌ای را این‌گونه تعریف کردیم که در حقیقت در آن توجه ما به این است که ابعاد و ظرایف مشکلات را با ۱۰ کلان‌پروژه دنبال کنیم.
https://sobhshod.ir/vdca.wn0k49nay5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما