کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرود ملی؛ خواندن یا نخواندن؟

28 آبان 1401 ساعت 7:46

خواندن سرود جمهوری اسلامی که از اساس باید یک اقدام ملی و میهنی باشد حالا به یک موضوع چالشی و بحث‌برانگیز تبدیل شده است.


 خواندن سرود جمهوری اسلامی که از اساس باید یک اقدام ملی و میهنی باشد حالا به یک موضوع چالشی و بحث‌برانگیز تبدیل شده است. بخصوص آن که گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد یک نگرانی درباره اجرا نشدن سرود ملی از سوی تیم ملی ایران در جام جهانی شکل گرفته است. حالا چهره‌های سیاسی هم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و شادی نکردن آنها بعد از گل زدن می‌گوید: «باید از بازیکنان تیم ملی فوتبال تضمین گرفته شود تا در جام جهانی دست از این کارهایشان بردارند.»
 ترقی گفت: «با وجود اینکه پیروزی آنها به نام جمهوری اسلامی و ملت ایران تمام می‌شود و همه موفقیت‌هایشان مرهون امکاناتی است که جمهوری اسلامی برایشان فراهم کرده است و معمولا جوایز سنگینی هم از نظام دریافت می‌کنند، اما عِرق میهنی آنها تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار گرفته است لذا رفتارشان با فرهنگ ورزشکاری و قهرمانی منافات دارد. کسی که به دنبال قهرمانی است، قهرمانی را که برای خودش به دست نمی‌آورد، بلکه برای کشورش به دست می‌آورد و قهرمان بی‌وطن، از نظر قومیت‌ها، ملیت‌ها و کشورها ارزشی ندارد. باید وزارت ورزش در رابطه با این نوع افراد، یک اقدام مناسبی هم به لحاظ ارشادی و هدایتی و هم به لحاظ تنبیهی داشته باشند. اگر بازیکنان بخواهند در مسابقات جام جهانی این رفتارها را انجام دهند، باید برای رفتن‌شان یک تضمین به جمهوری اسلامی بدهند که دست از این کارها بردارند، وگرنه رفتن‌شان هیچ نفعی برای جمهوری اسلامی ندارد و بلکه مضر است و به حیثیت جمهوری اسلامی آسیب می‌زند.»
ترقی گفته: «این موضوع یکی از نقشه‌هایی است که در بیرون از کشور طراحی می‌شود و با وجود اینکه خودشان می‌گویند نباید ورزش را سیاسی کرد، اما دشمنان در حال طراحی هستند که در صحنه ورزش هم به جمهوری اسلامی ضربه بزنند. ورزش مورد توجه اقشار متعددی از جامعه است و با توجه به اینکه جام جهانی بینندگان بسیاری دارند، اینها طراحی کردند در قطر به حیثیت جمهوری اسلامی ضربه بزنند بنابراین مسئولان امنیتی و ورزشی و اجرایی کشور، در این زمینه تصمیم درست و دقیقی بگیرند تا اجازه ندهند که اینها به حیثیت جمهوری اسلامی ضربه‌ای وارد کنند.»
عماد افروغ روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا نیز در این باره گفت: «سرود جمهوری اسلامی نماد هویت ملی، حیثیت، استقلال و تمامیت ارضی و افتخار یک کشور است. من شخصا نخواندن سرود جمهوری اسلامی ایران در میادین ورزشی را به‌شدت محکوم می‌کنم زیرا سرود ملی مانند پرچم کشور نماد وحدت ملی است.»
وی ادامه داد: «من نمی‌دانم با ورزشکارانی که این سرود را نخوانده‌اند چه برخوردی می‌شود؟ امیدوارم که برخورد تند و خارج از قاعده‌ای صورت نگیرد، اما این کار، مذموم و زننده و در حقیقت کج‌دهنی و توهین به هویت و انسجام ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور است. این اهمیت را نباید به‌راحتی حتی پیش پای یک قهرمانی ذبح کرد.»
افروغ تاکید کرد: «باید چاره‌ای اندیشید که دیگر این کار تکرار نشود و در صورت تکرار، محرومیت‌های تعریف شده و ذیربط اعمال شود.»
وی اظهار کرد: «به اعتقاد من نظام جمهوری اسلامی باید یک مواجهه (دست‌کم سکوتی که معرف ساختارشکنی است) داشته باشد و نمی‌تواند در این رابطه بی‌تفاوت باشد و طبق موازین قانونی باید برخورد شود.»


کد مطلب: 7829

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7829/سرود-ملی-خواندن-یا-نخواندن

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir