کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لوازم خانگی؛چقدر وارداتی؟

29 آبان 1401 ساعت 7:59

سخنگوی وزارت صمت در حالی از صدور کارت های اعتباری 30 تا 100 میلیونی برای خرید کالاهای ایرانی خبر داد که برخی خبرها از افزایش 200 تا 250 درصدی قیمت لوازم خانگی حکایت دارد؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از میزان تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت و تولید کارخانجات داخلی می گوید


 خبر خوش وزارت صمت درباره تسهیلات خرید لوازم خانگی هرچند موجب دلگرمی بسیاری از تازه عروس و دامادها و قشرهای کم درآمد شده اما مرور  قیمت ها در بازار لوازم خانگی آن چنان شوکه کننده است که تسهیلات برای خرید کالای ایرانی را به کابوس ترسناکی برای خریداران تبدیل می کند! روز گذشته سخنگوی وزارت صمت از صدور کارت های اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی خبر داد. این در حالی است که سه روز پیش  رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت 200 تا 250 درصدی لوازم خانگی خبر داده و گفته است:  واردات لوازم خانگی از یک فروردین 97 ممنوع شد. قطعات از کشورهای ثالث وارد می‌شود و اگر این قطعات وارد نشود، امکان تولید را از دست می‌دهیم. اظهاراتی که نشان می دهد بازار لوازم خانگی هرچند در رکود به سر می برد اما قیمت ها انگار قصد پایین آمدن ندارند! اکنون به نظر می رسد اتخاذ سیاست وامی برای فروش لوازم خانگی اگر چه ممکن است این بازار را که  درگیر  رکود و گرانی است تا حدی به جنبش وادارد اما این شیوه نباید به یک روش دایمی  و  رانتی برای این صنعت تبدیل شود.

 
 بازگشت لوازم خانگی ژاپنی؛ شایعه یا واقعیت؟
در سال 97 برندهای کره‌ای که حضور پررنگی در بازار صنعت لوازم خانگی داشتند به‌صورت خودخواسته و در راستای تحریم‌های جدید اعلام کردند که از بازار ایران خارج شده‌اند اما کارخانه‌های تولید داخل هم بیکار ننشستند و از این تهدید به‌عنوان فرصتی برای ارتقای توانمندی خود استفاده کردند. مهرماه 1400 در پی نامه جمعی از تولید کنندگان لوازم خانگی به محضر رهبر انقلاب و درخواست مبنی بر جلوگیری از واردات محصولات خانگی کره ای، رهبر انقلاب طی دستوری به رئیس جمهور خواستار سد کردن واردات شدند. این در حالی بود که چندماه بعد و با گزارش هایی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی پس از اعمال ممنوعیت واردات کره ای ها، رهبرمعظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی گفتند: « من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم‌خانگی هستند. ما از این ها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟ نبایستی این‌جور برخورد بشود با حمایت‌ها...» این گلایه رهبر انقلاب و خریداران از افزایش مداوم قیمت ها در حالی بود که 4 روز پیش هم رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی  از افزایش قیمت 200 تا 250 درصدی لوازم خانگی خبر داده بود. چندروز پیش هم خبرهایی درباره بازگشت لوازم خانگی ژاپنی به کشور خبرساز شد اما رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: یک شرکت ایرانی در گذشته بخشی از قطعات خود را از شرکت سونی وارد و در تولیدات خود استفاده می‌کرد، بنابراین همچنان کالای تمام شده از هیچ برندی وارد نمی‌شود، تمام تولیدکنندگان تلویزیون در ایران بخشی از قطعات خود را وارد می‌کنند. در بهترین حالت در برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات تلویزیون در داخل تولید می شود و بقیه وارداتی است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: بین 30 تا 70 درصد قطعات برخی محصولات ما از واردات است
«در ۷ ماه امسال ۹ میلیون و۳۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شده و هدف گذاری تولید ۱۸ میلیون لوازم خانگی است.» با جمله سخنگوی وزارت صمت سوالی پیش می آید که ممنوعیت واردات در لوازم خانگی چه تاثیری بر تولید کارخانجات و قیمت ها داشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خراسان می گوید: «بعد از ممنوعیت واردات، برندهای داخلی تقریبا حجم بالایی از بازار را گرفت. حجم برندهای قاچاق آن قدر نیست که بتواند بازار را بگیرد. چون برندهای قاچاق خدمات پس از فروش ندارند و خریدارها عملا پولشان را در جوی آب ریخته اند. کالا های داخلی از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش، تنوع و... در طول 3-4 سال گذشته 100 درصد تغییر کرده اند. و تولیدکننده های ما دنبال افزایش صادرات هستند.» او درباره میزان اجناس قاچاق می گوید: «آماری برای فروش اجناس قاچاق نداریم اما همه فروشگاه های ما محصول داخلی می فروشند. در کالاهای بزرگ مانند لباس شویی، یخچال ساید بای ساید، جاروبرقی  و...حداقل 70 درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود و 30 درصد آن مانند موتور، پنل های دیجیتال و... از خارج وارد می شود. اما در بعضی محصولات مانند تلویزیون تا 60-70 درصد قطعات از خارج وارد می شود و فقط 30 درصد آن در داخل تولید می شود. بعضی محصولات مانند کولرگازی هم اصلا تولید داخل نداریم که به تازگی شرکت هایی شروع به فعالیت کرده اند. » او درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت لوازم خانگی هم می گوید: «نمی توان عددی مشخص برای آن بیان کرد. همان طور که می گوییم قیمت محصولات باید در بورس مشخص شود قیمت مواد اولیه ما هم باید در بورس مشخص شود. قیمت هر محصولی از هزینه های کارخانه، مواد اولیه، دستمزد و... مشخص می شود. پس این که بگوییم محصولات ما چند درصد افزایش قیمت داشته است حرف درستی نیست.»
 
چطور از تسهیلات خرید لوازم خانگی استفاده کنیم؟
با اعلام طرح  صدور کارت های اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی احتمالا از خودتان می پرسید شرایط  و نحوه دریافت این تسهیلات چطور است؟ آن طور که سخنگوی وزارت صمت گفته است: متقاضی باید با مراجعه به سامانه «جهاد کالا» به آدرس اینترنتی  jahadkala.ir مراجعه و گزینه ثبت طرح ملی را انتخاب و ثبت نام کند. بعد از ثبت نام 5 بانک برای پرداخت کارت اعتباری به متقاضی معرفی می شوند که فرد می تواند با مراجعه به هر یک از بانک ها مدارک لازم را بارگذاری کند. صدور کارت ها با توجه به اعتبارسنجی مشتریان توسط سیستم بانکی انجام می شود و در نهایت کارت اعتباری به نشانی متقاضی پست خواهد شد. البته این تسهیلات در ابتدا برای زوج های جوان ارائه می شود و با توجه به تقاضای آن ها افراد دیگر هم می توانند این کارت های اعتباری را تهیه کنند. سود این کارت ها 18 درصد و با بازپرداخت سه ساله تعیین شده است. نکته مهم این که  کالاهای خریداری شده در قالب این کارت 5 درصد زیر قیمت بازار فروخته می شود. در گام نخست این کارت ها برای 250 هزار نفر درنظر گرفته شده است.

 


کد مطلب: 7834

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7834/لوازم-خانگی-چقدر-وارداتی

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir