چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۷۸۶۳
plusresetminus
ترمینال جدید شرق مدت‌هاست در فهرست پروژه‌های 90درصدی شهر تهران است. در فهرست وعده‌های شهردار تهران در زمان بررسی بودجه 1401 به سرانجام رساندن این پروژه بود.
پایانه جدید شرق همچنان بلاتکلیف
ترمینال جدید شرق مدت‌هاست در فهرست پروژه‌های 90درصدی شهر تهران است. در فهرست وعده‌های شهردار تهران در زمان بررسی بودجه 1401 به سرانجام رساندن این پروژه بود. حالا کمتر از چهار ماه مانده به پایان سال اعضای شورای شهر تهران به نیاز 200 میلیاردی این پروژه اشاره کرده و خواستار تعیین تکلیف آن شده‌اند.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در تذکری به موضوع ترمینال شرق اشاره می‌کند و می‌گوید: ترمینال شرق در مساحت ۳۰ هکتار اجرا شده است. علت راه‌اندازی این پایانه این بود که پایانه سابق باعث کندی حرکت و ایجاد ترافیک شده بود. مزایای راه‌اندازی پایانه شرق این است که در نقطه گرهی خارج از محدوده شهر تهران است و دسترسی بسیار خوبی به بزرگراه‌های یاسینی، زین‌الدین، دماوند، تلو، لشگرک و امکان برنامه‌ریزی سفر برای اقصی نقاط کشور را ایجاد می‌کند.

او ادامه می‌دهد: طراحی پایانه هوشمند است و به نوعی اولین پایانه هوشمند به شمار می‌رود که جارزنی و دلالی را در پایانه حذف می‌کند. قرارگرفتن در مجاور پارک جنگلی سرخه‌حصار و پیش‌بینی ایستگاه مترو در کنار آن از مزایای این پروژه است. با وجود تمام امکانات، پایانه بدون استفاده مانده است. این پایانه با کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد.این پروژه در سال ۹۶ با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تکمیل می‌شد، اما امروز به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد؛ هرچند با ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توان آن را راه‌اندازی کرد که اگر به بهره‌برداری برسد، در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری خواهد داشت و جزء درآمدهای پایدار است. آقا‌میری پیشنهاد می‌کند: اگر یک کارگروه اقتصادی روی پایانه جدید شرق کار کند، می‌تواند از حداقل‌های این پروژه درآمد کسب کند، شهرداری با اخذ تسهیلات از بانک این پایانه را تکمیل کند و این موضوع را در اولویت قرار دهد؛ چراکه سودآوری خواهد داشت. باید توجه کرد که این هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. متأسفانه دوره قبلی مدیریت شهری با ترک فعل، این سرمایه ارزشمند را ناکارآمد گذاشتند؛ ضمن اینکه خسارت‌های فراوانی را هم در این سال‌ها به پروژه وارد کردند که باید جبران شود و سرمایه ارزشمندی برای شهر تهران باشد.

مهدی بابایی عضو دیگر شورای شهر هم یادآوری می‌کند: از روز اول که شورای شهر تشکیل شد چند نفر از اعضای شورای شهر نسبت به ضرورت راه‌اندازی ترمینال شرق تذکراتی را ارائه کردند. برای راه‌اندازی ترمینال شرق بودجه مناسبی در نظر گرفته شده و درخواست شورا این است که این ترمینال به‌زودی راه‌اندازی شود.

بابایی با بیان اینکه ۴۸۱ روز از تشکیل مدیریت جدید شهری می‌گذرد، تأکید می‌کند: بهره‌برداری و راه‌اندازی ترمینال شرق خواسته جدی همه اعضای شورای شهر از شهرداری تهران است. اصلاحیه خیابان دماوند رعایت شده و تنها نقطه‌ای که اصلاحیه انجام نشده مقابل ترمینال فعلی در خیابان دماوند است. انجام‌ندادن اصلاحیه خیابان دماوند در مقابل ترمینال فعلی، به دلیل عدم انتقال ترمینال بوده است و شهروندان در تمام ساعات روز، همواره در این نقطه شاهد ترافیک هستند.

مهدی چمران، رئیس شورا هم در تأیید به تذکر مهدی بابایی عضو شورا می‌گوید: این کار باید با جدیت دنبال شود، ضمن آنکه این فعالیت تا ۹۰ درصد آن تمام شده بود، اما چون به بهره‌برداری نرسیده دچار آسیب شده و به زیر 90 درصد رسیده؛ علاوه بر اینکه این سرمایه ملی مستهلک شده و باید نسبت به امکانات موجودی که دارد به بهره‌برداری برسد و بودجه مورد نیازش تأمین شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه باید اقدامات فوری برای استفاده از امکانات جاری اتوبوس و مترو

 

صورت گیرد، باید اعلام کرد که باید تلاش‌ها در این موضوع تسری یافته و اقدامات تکمیلی لحاظ شود تا منجر به تأمین نیاز شهروندان برای سهولت در تردد شود.

پیش از این هم سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره اینکه پایانه شرق مدت‌هاست در فهرست پروژه‌های 90درصدی قرار دارد اما به سرانجام نمی‌رسد و در تصاویری که از این پروژه منتشر شده به نظر می‌آید بخش‌های تکمیل‌شده آن نیز دچار فرسودگی شده باشند، توضیح داده بود: زمانی که از یک پروژه، چه پروژه نیمه‌تمام و چه پروژه کامل، نگهداری نشود، حتما در آن تخریب رخ می‌دهد و هزینه‌های اجرائی آن افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در چهار، پنج سال اخیر پروژه ترمینال شرق رها شده و تعداد زیادی از شیشه‌های آن شکسته و عوامل طبیعی باعث تخریب و آسیب بخش داخلی ساختمان هم شده‌اند که این تخریب‌ها هزینه‌ها را افزایش داده اما قابل جبران است و می‌توان به‌سرعت شیشه‌های شکسته را تعویض و دیوارهای تخریب‌شده را بازسازی کرد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه هزینه اصلی که در پایانه شرق جدید مورد نیاز است تأمین پله‌‌های برقی‌ و آسانسورها و تکمیل و راه‌اندازی تأسیسات است، می‌گوید: به گفته مسئولان این حوزه قسمت‌های اصلی تأسیسات پیش‌ از این خریداری‌ شده و در آنجا موجود بوده است ولی وقتی تجهیزات به مدت طولانی بدون استفاده می‌مانند نیازمند تعمیرات می‌شوند. هر زمان بازسازی شروع شود، پروژه ظرف حداکثر شش ماه قابل‌ تکمیل است. شهردار تهران قول داده تا پایان امسال پایانه را راه‌اندازی کند و ما هم انتظاری غیر از این نداریم. طبق بازدیدی که از آنجا داشتم هنوز هیچ کاری شروع نشده بود و به نظر می‌رسد باید سرعت کار را بالا ببرند؛ زیرا در فصل سرما نمی‌توان بسیاری از کارها را در آنجا انجام داد».

به گفته تشکری‌هاشمی، برآورد سازمان پایانه‌ها برای تجهیزات مورد نیاز به‌منظور تکمیل پروژه ترمینال شرق 200 میلیارد تومان است.

  وضعیت دخل و خرج 7ماهه شهرداری

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران دخل و خرج هفت‌ماهه شهرداری هم مورد بررسی قرار گرفت. حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا، با اشاره به اینکه این گزارش مربوط به هفت‌ماهه منتهی به مهر است، توضیح می‌دهد: در هفت‌ماهه منتهی به مهر‌ماه ۱۴۰۱ مجموع منابع نقدی و غیرنقدی حدود ۲۲‌هزار‌و ۷۸۳ میلیارد تومان است که نسبت به وصول درآمد به کل بودجه مصوب 44.22 درصد است. در سال گذشته تا تاریخ ۳۰/۰۷/۱۴۰۰ منابع موجود ۱۴‌هزار‌و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که با توجه به درصد امروز تقریبا ۳۰ درصد وصول داشته‌ایم؛ به این معنا که عملکرد مالی ما نسبت به سال گذشته رو به جلو بوده است. قرار بر این بود که در هفت ماه ۱۴۰۱ با توجه به بودجه مصوب، ۲۹‌هزار‌و ۳۰۰ میلیارد تومان وصول داشته باشیم که با توجه به میزان وصول‌شده به مبلغ ۲۲‌هزار‌و ۷۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر ما شش‌هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم، لذا از مسئولان فعال در این حوزه درخواست می‌شود نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. علی‌رغم رو به جلو بودن نسبت به سال گذشته، در سال ۱۴۰۱ تا حال حاضر شش‌‌‌هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم. در بخش درآمدهای ناشی از توسعه شهری قرار بر این بوده است که ۲۲ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱ درآمد داشته باشیم که تاکنون ۱۲‌هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده و همچنان حدود ۹ هزار میلیارد تومان از آن باقی مانده است. اینها نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کاشانی در پایان گزارش خود با بیان این نکته که عدم امکان تأمین پارکینگ باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا مسائل گذشته تکرار نشود، می‌گوید: درخصوص هزینه‌ها در بخش نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی در سه بخش درآمدها، هزینه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی در مجموع ۴۸‌هزار‌و 503 میلیارد تومان بوده است که با تخصیص اعتبار ۲۳‌هزار‌و ۸۰۲ میلیارد تومان، عملکرد امسال حدود هشت‌هزار‌و ۴۱۰ میلیارد تومان نسبت به اعتبار سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است.

در ادامه مهدی چمران هم توضیح می‌دهد: ما در بحث تصویب بودجه همچون ادوار گذشته برای پیشگیری از ترغیب و تشویق به قطع اشجار تلاش کرده‌ایم به این موضوع کمتر بپردازیم؛ این در واقع یک نکته مثبت برای بودجه حساب می‌شود.

رئیس شورا در مورد مکان‌هایی که امکان ساخت پارکینگ در آنها وجود ندارد، می‌گوید: برای حل این مسئله یا باید رأی دیوان اصلاح شود یا پیش‌بینی‌های دیگری اندیشیده شود.

در ادامه روند بررسی گزارش ارائه‌شده از سوی خزانه‌دار شورا، لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با بیان اینکه وضعیت درآمدی شهرداری رو به رشد است، اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته اوضاع درآمدی شهرداری رو به رشد بوده است؛ اگرچه در حوزه درآمدهای غیرنقدی از گذشته شرایط خوبی نداشتیم و همچنان این روند ادامه دارد، اما شهرداری در هفت ماه اول سال، به ۷۶ درصد از تعهدات خود عمل کرده است و امیدواریم این روند به سمت رشد پیش رود. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه درخصوص قطع اشجار باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود، می‌گوید: نکته دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، این است که وصول درآمد از این محل، کمتر از آن چیزی است که در گزارش ذکر شده است. باید به این نکته توجه شود که با کاغذبازی و حساب‌های تعهدی نمی‌توان کار را پیش برد.

جعفر تشکری‌هاشمی هم در بحث مربوط به جرایم کسری پارکینگ‌ها هم با تأکید بر اینکه اصلاح و تغییر احکام و رویه‌های دیوان عدالت اداری در این مورد ضرورت دارد، می‌گوید: پیش‌بینی شده بود که در این مدت، 720 میلیارد تومان درآمد کسر پارکینگ داشته باشیم اما این مبلغ تا امروز به 935 میلیارد تومان رسیده است، هرچند بالارفتن رقم پیش‌بینی‌شده برای ما خوشایند نیست؛ زیرا این میزان کسری پارکینگ می‌تواند باعث اختلال بیشتر در جریان ترافیک شهری بشود. تشکری‌هاشمی با اعلام اینکه جرایم دریافتی صرفا باید برای جبران کسری پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد، در صورتی که در حال حاضر، تنها ۳۹ درصد از آن پرداخت شده است، افزود: این امر باعث شده عملا نتوانیم با استفاده این منابع، نسبت به ساخت محل‌های جدید پارک به منظور جبران کسری پارکینگ‌ها اقدام کنیم. نماینده مردم تهران در شورای شهر در خاتمه صحبت‌های خود تأکید کرد: لازم است وضعیت این منابع بدون اینکه ریالی از آن برای مصارف و موارد دیگر هزینه شده باشد، سریعا به شورا اعلام شود تا کسری پارکینگ‌ها از محل ساخت فضاهای جدید پارک جبران شود.

احمد صادقی عضو دیگر شورای شهر تهران هم پس از استماع این گزارش در تذکری گفت: عدم واریز درآمد‌ها به خزانه واحد از سوی برخی مجموعه‌ها سبب می‌شود در گزارش‌ها موضوع درآمد‌های شهرداری آن‌گونه که باید نمود پیدا نکند؛ بنابراین این مهم می‌بایست رعایت و در گزارش‌ها نیز لحاظ شود.

سیداحمد علوی هم می‌گوید: درآمد ما از برخی محل‌ها مثل فیبر نوری صفر است که جای سؤال دارد؛ با این دکل‌هایی که در سطح شهر وجود دارند، نباید درآمد ما صفر باشد. ما قبلا نیز به دوستان اعلام کرده بودیم که در این مسئله و به‌ویژه در شرکت کنترل ترافیک ضعف داریم که اکنون به جزئیات آن نمی‌پردازم. اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد از درآمد غیرنقد ما مشخص است و اگر گزارش‌های غیرنقد مشخص شود، به نظر می‌رسد ما در بحث بودجه موفق بوده‌ایم و اوضاع درآمدی شهرداری خیلی بد نبوده است.
https://sobhshod.ir/vdcf.vdeiw6dcmgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما