کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدای پرستاران را نشنیدند

9 آذر 1401 ساعت 8:11

قانون تعرفه گذاری پرستاری در حالی پس از 15 سال اجرایی شده که به دلیل منطبق نبودن با مطالبه دیرینه پرستاران، آن‌ها را معترض کرده است. معاون پرستاری وزیر از شیوه اجرای قانون دفاع کرده اما دبیرکل خانه پرستار به خراسان می گوید این یک شیوه شکست خورده است و نتیجه نخواهد داشت


 پانزدهمین سال متوالی است که روز پرستار از راه می‌رسد و صاحبان اصلی این روز، از حق قانونی خود، یعنی اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری محروم‌اند؛ قانونی که اگرچه مسئولان  می‌گویند آن را اجرایی کرده اند، اما پرستاران اجرای آن را نمایشی می‌دانند.
صدای پرستاران را نشنیدند
درباره دو مطالبه دیرینه پرستاران کشور، بارها گفته‌ایم و نوشته‌ایم؛ یکی استخدام که ثمره‌اش امنیت شغلی پرستاران و ارتقای سطح ارائه خدمت به بیماران است، و دیگری اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که هم قانون مصوب مجلس را دارد و هم دستور صریح رهبر انقلاب.
اگرچه دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود، اجرای این قانون را یکی از برنامه‌های خود در حوزه سلامت اعلام و دستورها  و آیین‌نامه‌های آن را هم ابلاغ کرد، اما جامعه پرستاری بارها اعلام کرده‌اند که این آیین‌نامه، استانداردهای لازم را ندارد. محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار هم در این باره توئیت کرده است: «این روش تعرفه‌گذاری نه مبنای کارشناسی دارد، نه قانونی است و اگر اجرایی شود اعتراض جامعه پرستاری را به‌دنبال دارد، مثل همیشه صدای پرستاران را نشنیدند».
2 میلیون تومان برای 3 ماه!
حالا در آستانه روز پرستار، مبالغی به حساب پرستاران واریز شده که به عنوان آغاز رسمی اجرای قانون تعرفه‌گذاری از آن نام برده شده؛ مبالغی که حسابی جنجال به‌پا کرده است. یکی از پرستاران با انتشار تصویر مبلغ دریافتی خود نوشت: «با 13 سال سابقه کار پرستاری در بخش دیالیز، بابت تعرفه پرستاری سه ماه اول امسال، 2 میلیون و 191 هزار تومان برایم واریز شده است!» در میان تصاویر منتشرشده مبالغ بسیار کمتر از این عدد هم به چشم می‌خورد و البته برخی مبالغ به شکلی عجیب زیاد بوده که واکنش‌برانگیز شده و به اعتقاد برخی پرستاران، شاید نوعی رد گم‌کنی است که گفته شود پرداختی‌ها خوب بوده است.
واریزی هایی که خجالت آور است
اما دریافتی اکثر پرستاران جزو آن دسته ناچیز بوده، تا جایی که جواد نیک‌بین، نماینده مجلس هم در نامه‌ای به رئیس جمهور، به این ماجرا انتقاد کرد و نوشت: «پس از 15 سال، مبالغ بسیار ناچیزی به عنوان تعرفه گذاری به حساب کادر پرستاری واریز شده و جالب این که همین مبلغ قبلا به عنوان کارانه به حساب مدافعان سلامت واریز می‌شده و ظاهرا قرار است با تغییر عنوان کارانه به تعرفه‌گذاری، قانون اجرا شود!» او همچنین در صحن علنی دیروز مجلس گفت: «مبلغ دریافتی یکی از پرستاران اورژانس فقط 300 هزار تومان بوده که واقعا خجالت‌آور است».
نظام پرستاری: محاسبه علی الحساب مبنای مشخصی ندارد
سازمان نظام پرستاری، به عنوان متولی اصلی پیگیری حقوق پرستاران از وزارت بهداشت هم به این جنجال واکنش نشان داده است. دکتر«حمیدرضا عزیزی»، معاون توسعه و منابع سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب اظهار کرد: «مبلغی که از سوی وزارت بهداشت پرداخت شده، یک پرداخت علی الحساب بود که مبانی مشخصی نداشت و همکاران ما در جامعه پرستاری از این قضیه انتقاد دارند که چرا قانونی را که اجرا نشده، رسماً اعلام کرده‌اند اجرا شده و بیش از آن چیزی که پرداخت شده  بزرگنمایی کرده‌اند». محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور هم اگرچه به دلیل نقش داشتن در شیوه تدوین آیین‌نامه پرداخت تعرفه‌ها، یکی از افراد مورد نقد جامعه پرستاری است، اما حالا از شیوه اجرایی این قانون انتقاد کرده و گفته است: «تعرفه‌گذاری کنونی آن چیزی نیست که ما می‌خواهیم، سیستم آمار و اطلاعات بیمارستان‌ها درست نیست و برخی هنوز همان تفکر 15 سال قبل را دارند اما ما همچنان پیگیر اجرای این مسئله هستیم».
معاون وزیر: مدل پرداخت متفاوت است
اما دکتر عباس عابدی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، از روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری دفاع کرده و گفته است: «مدل پرداخت برای تعرفه‌گذاری پرستاری متفاوت با مدل رایج است». به گفته وی، این مدل پرداختی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، جلوی تقاضاهای القایی را گرفته و مانع افزایش هزینه‌های پرداختی بیماران می‌شود. اشاره او به روش محاسبه تعرفه خدمات پرستاری به ازای تخت‌های بیمارستانی است، در حالی که پرستاران معتقدند این شیوه تعرفه‌گذاری عادلانه نیست و باید نوع خدماتی که پرستاران ارائه می‌دهند، مبنای تعرفه گذاری باشد.
 
 
   دبیرکل خانه پرستار در گفت و گو با خراسان:
شکست اجرای نمایشی تعرفه گذاری را بپذیرند و روش را اصلاح کنند
محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، به خراسان می‌گوید: بارها در جلسات اعلام کردیم که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، یک استاندارد مشخص دارد که حاصل 15 هزار ساعت کار کارشناسی است و طبق قانون باید اجرایی شود. او تصریح می‌کند: با وجود تاکیدات قانونی ما، همچنان مسئولان بر اجرای روش غلط ابداعی خودشان  اصرار  دارند که قطعا با نارضایتی شدید جامعه پرستاری و اعتراضات آن‌ها همراه شده است. شریفی مقدم می افزاید: بعد از 15 سال انتظار پرستاران، حالا هم قانون تعرفه‌گذاری به شکل نمایشی و غیراستاندارد اجرایی شده که به هیچ وجه مورد قبول جامعه پرستاری نیست؛ مطالبه ما هم این است که مجریان طرح شکست آن را بپذیرند، از پرستاران عذرخواهی کنند و اجرای مجدد قانون را از خانه اول و با روش درست شروع کنند.   
 

 


کد مطلب: 7866

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7866/صدای-پرستاران-نشنیدند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir