يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۷۸۹۱
plusresetminus
عکس‌ها ی جدید پیروز حاکی از سلامت و رشد این یوز دوست داشتنی است، علاوه بر آن خبرهایی ازحکم دادگاه درباره اش و احتمال یافتن جفت به گوش می رسد
از «پیروز» چه خبر؟
«پیروز» یکی از سه توله یوزپلنگ ایران و فیروز بود که یازدهم اردیبهشت سال 1401 به دنیا آمد و برخلاف دو توله دیگر زنده ماند. «ایران» یک یوزپلنگ آسیایی است که در مرکز علمی تحقیقاتی توران در شرایط نیمه‌اسارت نگهداری می‌شود. او 5سال پیش وقتی8ماهه بود از اسارت قاچاقچیان در تهران آزاد و به توران منتقل و بعد از بارداری، برای تولد فرزندانش سزارین شد. این نخستین زادآوری یوز آسیایی در اسارت بود و برخلاف همه تشخیص‌ها مشخص شد که پیروز و 2توله دیگر او که زنده نماندند، جنسیت نر داشتند. پیروز حالا از 8ماهگی عبور کرده و به یکی از محبوب‌‌ترین موجودات برای ایرانی‌ها تبدیل شده است. ویدئوها و عکس‌های او به سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و مردم به شکل‌های مختلف قربان صدقه او می‌روند. زنده ماندن پیروز بعد از پشت سر گذاشتن روزهای سخت پس از تولد، اشتباهاتی که هنگام تولد و شیردهی اتفاق افتاد و... برای ایرانی‌ها شبیه یک معجزه است. حالا همه باور دارند پیروز مرد روزهای سخت است و می‌تواند امید بزرگی برای بقای یوزپلنگ آسیایی، این گونه در خطر انقراض جدی، باشد. درادامه  ازپیروز و روزهایی که پشت سرگذاشته است و در راه ‌دارد بیشتر نوشته‌ایم.

 
یوزپلنگِ همیشه محبوب
به تازگی عکس‌های جدیدی از پیروز در سایت پارک پردیسان تهران منتشر شده است. او در این عکس‌ها به هیبت و شکوه یوزپلنگ آسیایی نزدیک‌تر شده‌است و به قول قدیمی‌ها «استخوان ترکانده». هرچند او با توله یوزهای  هم‌سن‌وسال خود که در طبیعت به دنیا می‌آیند تفاوت‌های زیادی دارد اما این برای یک توله چندصدگرمی که به روش سزارین متولد شده است، مادرش او را نپذیرفته و شیر مادر نخورده یک نقطه امیدوارکننده و روشن است. البته نکته مهمی که بیشتر مردم درباره پیروز فراموش می‌کنند این است که او به دلیل بقا و تکثیر گونه خود هیچ‌وقت قرار نیست به طبیعت برگردد و به همین دلیل باید دست‌آموز باشد. هرچند همواره خبرهای ضد‌و‌نقیضی دراین باره منتشر می‌شود اما باید دانست این روش تکثیر گونه‌های درخطرانقراض در همه جای جهان است.
پیروز و احتمال یافتن جفت!
یازدهم آذرماه مصادف با 8ماهگی پیروز، خبر پیدا شدن 2توله یوز ماده در پارک ملی توران منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. نیک‌فرجام چوپان شاهرودی، صدای این 2توله را حین چرای دام‌هایش در این منطقه شنیده‌بود. این چوپان، آن‌ها را به خانه خود می‌برد تا از خطر روباه و گرگ‌های منطقه در امان بمانند و سعی می‌کند با سرنگ استریلیزه کمی شیر گوسفند به آن‌ها بخوراند. او صبح روز بعد دوباره به محل پیداکردن توله‌ها می‌رود و وقتی از آمدن مادریوزپلنگ‌ها ناامید می‌شود موضوع را به محیط‌زیست سمنان اطلاع می‌دهد. اوضاع جسمی این توله یوزها به دلیل خوردن شیرمادر بهتر از دوران کودکی پیروز است و حتی گفته می‌شود اگر همه چیز خوب پیش برود امکان جفت‌گیری پیروز با توران یا آذر وجود دارد. به‌طور کلی توله یوزها پس از دو سالگی برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند و مستقل می‌شوند. همچنین اگر در طبیعت موفق به زنده ماندن شوند در سه سالگی بالغ می شوند و می‌توان از آن‌ها انتظار جفت‌گیری داشت.
حمایت دادگاه از پیروز با یک حکم
اخبار پیروز از همان زمان که علیرضا شهرداری‌پناه پرستار پیروز جسته‌و‌گریخته عکس‌هایی از آن منتشر می‌کرد، مورد توجه اهالی فضای مجازی بود. این تیمارگر حیات‌وحش در چند ماه گذشته شب‌و‌روز خود را در کنار پیروز گذراند تا او به سلامت از دوره خطر عبور کند. او به تازگی برای کم‌کردن وابستگی پیروز و لطمه‌ندیدن او فقط شب‌ها در کنار پیروز است. چند وقت پیش معاون سازمان محیط‌زیست اعلام کرد نگهداری پیروز در سایت پارک پردیسان هزینه و زحمت دارد. همزمانی انتشار این خبر با فرستادن گروه زیادی از سازمان و نهاد‌های مختلف به مسابقات جام‌جهانی قطر باعث شد تا کاربران زیادی به مقایسه هزینه‌ ناچیز نگهداری از پیروز در برابر این هزینه‌های هنگفت بپردازند. روز گذشته هم خبر رسید در پی شکایت منابع طبیعی اشنویه علیه ۳ نفر از دامداران دایر بر چرای غیرمجاز، با اثبات اتهام انتسابی، رئیس شعبه ۱۰۱ اشنویه آذربایجان‌غربی متهمان را به تهیه غذای ۳ ماه پیروز توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲ میلیون تومان محکوم کرد. کاربران هم این خبر را غنیمت شمردند و نوشتند: «گوشت بشه به تنت آقا پیروز»!
https://sobhshod.ir/vdcg.y9urak97qpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما