يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۷۸۹۲
plusresetminus
عبای سلطنتی که مسی در فینال روی دوش انداخت در دنیای مد هم خبرساز شده و یکی از نمادهای تلاش قطر برای صادرات فرهنگش محسوب می‌شود 
داستان عبای مسی چه بود؟
 این کشور کوچک ثروتمند که از روز افتتاحیه جام سعی داشت تا فرهنگ و سنت‌هایش را برای جهان به نمایش بگذارد، در اختتامیه هم حرکتی زد که هنوز گرد و خاکش در جهان نخوابیده است. منظور، پوشاندن لباس سنتی عربی بر تن قهرمان جام یعنی مسی است. حرکتی که امیر قطر با انجام آن، یک شوک اساسی به بینندگان وارد کرد. عده‌ای این کار را تحمیل پوشش عربی- اسلامی و گروهی هم این حرکت را تبلیغ سنت کشورشان دانستند. هرچند این کار در طول برگزاری جام هم انجام می‌شد به این شکل که لباس‌های عربی با رنگ و حال و هوای پرچم کشورهای مختلف بیرون ورزشگاه‌ها فروخته می‌شد و تماشاگران خارجی زیادی را در طول مسابقات می دیدیم که با لباس عربی، تیم خود را تشویق می‌کردند.
داستان عبای مسی
این پوشش عربی که در اصل «بشت» نام دارد، لباس رسمی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در مراسم رسمی آن را به تن می‌کنند. جنس بشت معمولا از پشم است و در رنگ‌های سفید، بژ، کرم و رنگ‌های تیره‌تر مثل قهوه‌ای، خاکستری و مشکی دوخته می‌شود. تاریخ‌دانان خاستگاه بشت را ایران می‌دانند که پس از ظهور اسلام و هنگامی که حاجیان ایرانی راهی عربستان شدند، این لباس را هم با خود به کشورهای عربی بردند و معرفی کردند. در دوخت بشت سه نوع گلدوزی استفاده می‌شود: طلادوزی، نقره‌دوزی و ابریشم‌دوزی. قیمت بشت‌ از ۲۵ دلار تا بیش از 5 هزار دلار متفاوت است. گران‌ترین نوع بشت از پشم شتر، لاما یا بز و با گلدوزی طلا روی یقه و آستین است. طبق نظر کارشناسان عبایی که بر دوش مسی انداخته شد از نخ معمولی بافته شده و حاشیه آن نوارهای طلایی است و قیمتش هم حدود 200 تا 250 میلیون تومان برآورد می‌شود.
بشت در پسا جام
بعد از پوشاندن عبا بر تن مسی، اتفاقات جالبی در دنیا رخ داد. بنا به گفته فروشگاه‌های لباس  در کشورهای عربی، فروش بشت به شدت رشد داشته است. به طوری که یک فروشگاه زنجیره‌ای از افزایش 1400 درصدی فروش این لباس در شعبه‌های خود خبر داده است. همچنین صاحب یک فروشگاه لباس در قطر گفته قبلا روزانه ۸ تا ۱۰ بشت می‌فروخته اما فردای قهرمانی آرژانتین ۱۵۰ عدد بشت فروخته، از جمله سه عدد بشت گران‌قیمت مشابه همانی که مسی به تن کرد. حال خبر رسیده که برندهای تولیدی لباس در دنیا هم برای تولید این پوشش مشتاق شده‌اند. همچنین نشریه «اوله» آرژانتین خبر داده سایت‌های فروش لباس در کشور آرژانتین شروع به فروش این لباس‌ها با مدل‌های خود کرده‌اند.
عاقبت این عبا
و اما سرنوشت این لباس مسی هنوز نامعلوم است. از سویی خبر رسیده که نماینده پارلمان عمان از لیونل مسی خواسته تا لباس معروف فینال جام جهانی قطر را به او به قیمت یک میلیون دلار بفروشد. اما هنوز مشخص نیست که این اسطوره می‌خواهد یادگاری طلایی‌ترین شب زندگی‌اش را در گنجینه افتخاراتش نگه دارد یا آن را به قیمت بالایی بفروشد.
همه چیز به سود قطر
اما قطر فقط لباس سنتی خود را تبلیغ نکرد. بنا به گزارش بلومبرگ، قطر از زمان دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد. در کنار رشد سرسام‌آور ورود گردشگر به این کشور یعنی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر، فقط حدود  ۳۶۰ میلیون دلار از فروش بلیت‌بازی ها، سود قطر از برگزاری جام جهانی بود. از سوی دیگر اینفانتینو رئیس فیفا در نشست خبری خود درآمد این نهاد از برگزاری جام جهانی قطر را 10.5 میلیارد دلار اعلام کرد که یک میلیارد دلار بیش از دوره قبل بود. هرچند هنوز رقم دقیق سود این کشور کوچک از این رویداد بزرگ جهانی اعلام نشده است ولی می‌توان حدس زد که جام جهانی، یک بازی دو سر برد برای قطر بود.

 
https://sobhshod.ir/vdch.wnqt23n6iftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما