يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۷۸۹۵
plusresetminus
به‌محض تلألو کورسوهای جدید برای ازسرگیری مذاکرات برجامی ایران و 1+4، تحرکات رژیم صهیونیستی در پرونده ارسال سلاح ایران به روسیه آغاز شده است.
ایران سلاح صادر می کند؟
به‌محض تلألو کورسوهای جدید برای ازسرگیری مذاکرات برجامی ایران و 1+4، تحرکات رژیم صهیونیستی در پرونده ارسال سلاح ایران به روسیه آغاز شده است. این پرونده از یک‌سو مدعی مداخله ایران در جنگ روسیه و اوکراین با هدف تحریک اروپایی‌هاست و از سوی دیگر با استناد به قطعنامه‌های سازمان ملل و تصمیمات گذشته شورای امنیت، آمریکا را از بازگشت به برجام منصرف می‌کند.این در حالی است که در زمان دولت پیشین و در مهرماه 2سال قبل، از رفع ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی توافق هسته‌ای (2015) نام برده می‌شد. لغو قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل در پرونده هسته‌ای و مجوز ایران در انعقاد قراردادهای تسلیحاتی براساس قطعنامه2231همچنان محل اما و اگرها و بهانه‌تراشی‌های غربی در مناسبات با ایران است.حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به ادعاهایی که از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دخالت‌های ایران در جنگ روسیه و اوکراین و برخی مباحث دیگر مطرح شده است در قالب توییت‌هایی اعلام کرد: «در دیدار با آقای بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم. پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه. بر راه‌حل سیاسی در اوکراین تأکید کردم. نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایت علیه زنان و کودکان یمن و افغانستان، به آمریکا اجازه موعظه دیگران را نمی‌دهد.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا درباره دیدارش با امیرعبداللهیان در حاشیه نشست بغداد که 29آذرماه در امان، پایتخت اردن برگزار شد، گفته بود درباره مسئله احیای برجام، امور داخلی ایران و ادعای نقش ایران در جنگ اوکراین صحبت کرده است. جوزپ بورل مدعی ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه شده و گفته وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به من قویا موضوع ارائه پهپادها از سوی ایران به روسیه را رد کرده و مدعی شده که این نقل و انتقالات پیش از حمله روسیه انجام شده بود.» بورل تصریح کرده بود: «ایران باید فورا دست از حمایت نظامی‌ از روسیه بکشد. در این زمینه، از وزیر امور خارجه ایران خواستم به‌طور مستقیم با همکاران اوکراینی درباره انتقال ادوات نظامی به روسیه گفت‌وگو کند.»تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 27مهر 1399 براساس قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل و به‌عنوان یکی از بندهای معاهده برجام لغو شد و طبق اعلامیه وزارت امورخارجه «همه محدودیت‌های انتقال اقلام تسلیحاتی «به و از» جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمروی دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولان نظامی ایران تحمیل شده بودند، به‌صورت خودکار خاتمه یافت.» با این حال مشخص نیست استدلال غربی‌ها در ممنوعیت مجوز‌های تسلیحاتی ایران چگونه و بر چه اساسی صورت گرفته است.
https://sobhshod.ir/vdca.on0k49nam5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما