شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب : ۷۸۹۸
plusresetminus
«کرونا»، ویروسی که در چهار سال اخیر سیاست‌های جهانی بسیاری را تغییر داد و با وجود آنکه در یک سال گذشته شاهد فروکش جهانی آن بودیم، دوباره خبرهایی از گسترش آن در چین به گوش می‌رسد؛ کشوری که عامل اصلی شیوع جهانی آن بوده و همین موجی از نگرانی را برای دیگر کشورها همچون ایران به همراه داشته است
شیوع کرونا در ایران؟
«کرونا»، ویروسی که در چهار سال اخیر سیاست‌های جهانی بسیاری را تغییر داد و با وجود آنکه در یک سال گذشته شاهد فروکش جهانی آن بودیم، دوباره خبرهایی از گسترش آن در چین به گوش می‌رسد؛ کشوری که عامل اصلی شیوع جهانی آن بوده و همین موجی از نگرانی را برای دیگر کشورها همچون ایران به همراه داشته است. با وجود افزایش سریع موارد ابتلا به کووید در این کشور، «مرکز کنترل و پیشگیری چین» و مقام‌های استانی و دولت مرکزی هیچ گزارشی از مرگ‌ومیر در سرزمین اصلی در چند روز اخیر منتشر نکرده‌اند و کمیسیون ملی بهداشت چین نیز اعلام کرده این کشور دیگر آمار روزانه موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا را منتشر نخواهد کرد. همین موضوع نگرانی دیگر کشورها را بیشتر خواهد کرد. در همین زمینه «شرق» با یکی از پزشکان فعال در روزهای اوج کرونا گفت‌وگو کرد تا به واسطه تجربه‌های این سه سال، راهکارهایی را برای آمادگی نظام سلامت کشور ارائه دهد.

شیوع کرونا در چین، هشداری جدی برای ماست

حسین کرمانپور، پزشک فعال در روزهای کرونا، در گفت‌وگو با «شرق» به تجربیات پیشین کشور در اوج شیوع کرونا اشاره می‌کند که حالا با وجود هشدار دوباره شیوع این ویروس، می‌توان از آن برای کنترل بهتر در حوزه سلامت استفاده کرد. او ضمن درنظرگرفتن هشدار مهم افزایش ابتلا در دیگر کشورها و امکان گستردگی ابتلا در ایران، می‌گوید: اگر بخواهیم به تجربیات گذشته توجه کنیم، ترس شیوع کرونا در جهان را باید یک هشدار جدی برای کشور خودمان هم بدانیم؛ چون چیزی که در‌حال انتشار است، یک ویروس است و ویروس هم مرز، فرهنگ و کشور نمی‌شناسد. البته کشور ما به دلایل مختلف محلی برای رفت و آمد زیاد دیگر کشورها نیست‌ ولی در‌هر‌‌حال جزء کشورهایی هستیم که ارتباط‌‌مان با اروپا، منطقه، چین و آمریکا پابرجاست. همین ارتباط باعث می‌شود ویروس هم منتقل شود. پس این شیوع مجدد یک هشدار است. بر اساس تجربه، دوره سیاست اینکه صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود، گذشته است. همه ما می‌دانیم و دولت هم به این بلوغ رسیده که در این موضوعات مقاومت نکند؛ چون می‌دانیم که شیوع ویروس اتفاق می‌افتد و موج خودش را هم ایجاد می‌کند.

واکسن‌ها را برای سویه‌های جدید به‌روزرسانی کنیم

این پزشک اشاره می‌کند: این دو سویه جدید بی‌کیو‌وان و ایکس‌ای که در ایران هم پیدا شده، نشان می‌دهد خیلی بیش از اینها در کشور وجود دارد؛ بنابراین عملا اگر قرار باشد موجی ایجاد شود، حتما ایجاد می‌شود و موج هشتم را با این دو زیر‌شاخه خواهیم داشت. اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، سه زیرمجموعه تصمیم‌گیری داریم؛ یکی در حوزه دولت به معنای کل یعنی حاکمیت، یکی در حوزه وزارت بهداشت به‌عنوان بازوی اصلی کنترل‌کننده و دیگری هم مردم و جامعه که هر سه بر اساس تجربیات گذشته باید از همین الان کارهای مجاز و ترکیبی را که به آنها مربوط است، انجام دهند. کرمانپور درباره وظایف حاکمیت و نظام سلامت در این روزها می‌گوید: دولت بر اساس تجربیات گذشته به‌هیچ‌وجه نباید بنشیند و دیگران درخواست کنند. واکسن‌های ما در یک سال گذشته به‌روزرسانی نشده است، درصورتی‌که کشورهای پیشرفته واکسن خود را منطبق با جهش‌ها به‌روز کردند اما آخرین نمونه ما برای ویروس امیکرون است، درحالی‌‌که باید بر روی ویروس‌های بعدی هم جواب دهد. البته همه می‌دانند که سویه‌های جدید واکسن‌گریز است و فعلا واکسن‌های موجود در دنیا روی آن جواب نمی‌دهد؛ بنابراین دولتمردان باید در دو بحث به‌روزرسانی واکسن و دارو فعالیت کنند.

امیدوارم حاکمیت آمادگی خود را برای مقابله با کرونا شروع کرده باشد

این پزشک در پاسخی مبنی بر چالش‌های تهیه دارو در کشور اضافه می‌کند: دارو هم حوزه‌ای است که ارز‌بری دارد و باید برای خرید آن فرصت جدی قرار دهند. داروهای جدید را که از نظر علمی ثابت شده بر روی ویروس کرونا موجود مؤثر است، تهیه کنند و برای کاهش نگرانی مردم باید تأکید کنم که 90 درصد همه ویروس‌های کرونا توسط امکانات و اقدامات اولیه مردم قابل کنترل است، 10 درصد وارد فاز بستری می‌شوند و پنج الی شش درصد هم منجر به بستری در بخش‌های ویژه می‌شود که بستری در بخش ویژه نیاز به داروهایی دارد که الان ما فاقد آن هستیم. این هم تکلیفی است که حاکمیت باید تلاش خودش را بکند تا این دارو وارد شود و مرگ‌و‌میر را کاهش دهیم؛ چون تمام این کارها را ما می‌کنیم تا مرگ‌و‌میر کمتری داشته یا اصلا نداشته باشیم. ما دوباره دوره‌ای برای استفاده از دستگاه اکسیژن‌رسان و سرم خواهیم داشت. البته تعداد درخور توجهی از مردم اگر همان استراحت در خانه و همراهی کارفرماها و ادارات را انجام دهند، برای عبور از بیماری کفایت می‌کند تا ویروس هم به شخص دیگر منتقل نشود. همچنین در رابطه با وظایف حاکمیت و وزارت بهداشت، آن چند درصد بستری‌ها وجود دارد که نیاز به حمایت جدی دارد تا شرایط آنها در مرگ‌و‌میر تأثیر نداشته باشد و در آخر درمان و مرخص شوند. وی در رابطه با اینکه با وجود خبرهایی از شیوع کرونا در جهان، ما در کشور باید به فکر تهیه دارو و امکانات درمانی کرونا باشیم؟ می‌گوید: پاسخ روشن شما این است که امیدوارم شروع به کار کرده باشند. اگر الان بخواهند شروع کنند فکر می‌کنم کمی دیر باشد. البته من هم خبر آماری و دقیقی از اقدامات حوزه سلامت برای تهیه این امکانات ندارم ولی امیدوارم در‌حال تدارک آن باشند و تا الان ذخایر دارو و سرم را به‌روز کرده باشند؛ چون اگر از فردا هم برای تهیه واکسن اقدام کرده باشند، احتمالا 40 یا 60 روز طول بکشد واکسن وارد شود. واکسن‌ها که به‌روز شد، 14 تا 28 روز زمان می‌برد تا ایمنی ایجاد کند و عملا از پیک هشتم هم گذر خواهیم کرد. ما باید قبل از پیک انبارها را پر کرده باشیم. این پزشک درباره تجربه کنترل کرونا در پیک هفتم می‌گوید: دقیقا تجربه خوبی که در پیک هفتم داشتیم، به دلیل همین موضوع بود؛ خرید‌ها در دولت قبل به‌خوبی انجام شده بود و در بعد به‌خوبی تزریق شد؛ یعنی حتی عملکرد هم مؤثر است و اگر عملکرد بد باشد، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. در وزارت کشور، هم در خرید و هم در تزریق واکسن به‌خوبی عمل شد که در پیک هفتم این موضوع متجلی شد. همین باعث شد مردم کمتر در غم و اندوه از‌دست‌دادن عزیزانشان قرار گرفتند. ما در حاکمیت نیستیم و نمی‌دانیم‌ اما برای آنکه تجربه مشابه داشته باشیم، باید از الان برای شیوع مجدد آماده شده باشیم.
https://sobhshod.ir/vdcd.n052yt0jja26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما