شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۷۹۰۳
plusresetminus
هیچ‌کس مسوولیت وضعیت فعلی کشور را برعهده نمی‌گیرد. همه همکاران سیدابراهیم رئیسی و حتی خود او در تریبون‌های مختلف صحبت می‌کنند و دلایل عجیبی در توجیه نزول کشور به وضع موجود می‌آورند.
دولت رئیسی ناکارآمد است؟
هیچ‌کس مسوولیت وضعیت فعلی کشور را برعهده نمی‌گیرد. همه همکاران سیدابراهیم رئیسی و حتی خود او در تریبون‌های مختلف صحبت می‌کنند و دلایل عجیبی در توجیه نزول کشور به وضع موجود می‌آورند. جالب است که در همین اوضاع رئیسی از همکارانش می‌خواهد تا دستاوردها و نکات مثبت عملکرد دولت را برای مردم توضیح دهند. اما او نمی‌گوید که این نکات مثبت دقیقا چه چیزی است.
البته رئیسی و همکاران او و همه کسانی که در تثبیت و موفقیت سیدابراهیم رئیسی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور نقش داشته‌اند به خوبی می‌دانند که اولین مقصر و متهم در پدید آمدن وضعیت حال حاضر کشور شخص رئیس‌جمهور است چراکه او همکاران و کارگزاران دولتش را انتخاب کرده و راهبردهایی که اجرا شده همگی به تائید رئیس‌جمهور رسیده است. بنابراین تردیدی نیست که اگر همکاران رئیس‌جمهور افرادی ناکارآمد و ضعیف هستند و سیاست‌هایی که به اجرا گذاشته شده، سیاست‌های ناکارآمد و مضر بوده است، رئیس‌جمهور در وهله اول همکاران اصلی و نزدیک خود را منصوب کرده و آن سیاست‌ها و راهبردهای نادرست را تائید و ابلاغ کرده است. تا جایی این همکاران ناکارآمد بوده‌اند که دولت مجبور شد پنجشنبه گذشته، در روزی که عملا روز کاری دولت و هیات وزیران محسوب نمی‌شود، جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد، استعفای احتمالا اجباری صالح‌آبادی را بپذیرد و فرزین را به جای او منصوب کند. البته در مورد برخی دیگر از وزیرانی که هم‌اکنون در مظان استیضاح هستند هم اوضاع کمابیش همین‌طور است.
با این حال ناکارآمدی دولت و مدیران اجرایی کشور، اکنون صدای اعتراض را در میان علمای قم هم بلند کرده و چهارشنبه گذشته که محمدباقر قالیباف به قم رفت تا با مراجع‌تقلید ملاقات کند، تقریبا همه علما به او در مورد ناکارآمدی دولت تذکر دادند. معلوم نیست اگر رئیسی خودش به قم رفته بود با چه واکنشی مواجه می‌شد. «باید از واگذاری مسوولیت به آدم‌های خوب بی‌عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌های بد اختلاسی و نجومی نیز گرفته شود»؛ این بخشی از حرف‌های آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار روز چهارشنبه گذشته با قالیباف است. مدت‌ها است که این جمله به نحوه‌های مختلفی از زبان افراد بسیاری گفته می‌شود ولی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا اگر هم به آن توجه شود، نتیجه‌ای ندارد. بار‌ها صاحب‌نظران مختلف نسبت به ناکارآمدی مدیران دولت فعلی در هر حوزه‌ای هشدار داده‌اند تا اینکه وضعیت به نقطه‌ای رسیده که جوادی‌آملی در گفت‌وگو با رئیس مجلس هشدار می‌دهد که «باید بدانیم اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.» یا حتی در بخشی از انتقادات خود درباره شکست گفته که «‌اگر مدیران و کارگزاران باعرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است».
نه تنها آیت‌الله جوادی‌آملی بلکه بسیاری دیگر از روحانیون نسبت به این قضیه تذکر داده و همچنان بر آن پافشاری می‌کنند ولی از طرفی دیگر چهره‌هایی نیز هستند که چون توجهی به خواسته‌هایشان نشده، تسلیم شده و شرایط و بی‌توجهی‌های فعلی را پذیرفته‌اند؛ حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی رئیس دفتر سابق سیدمحمد خاتمی درخصوص تصدی افراد ضعیف بر مناصب حکومتی و مدیریتی کشور، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به ذکر این نکته بسنده کرد که «‌هرگز مدیران ناکارآمد به خواست ما، کنار گذاشته نمی‌شوند».
اینکه عده‌ای از تغییر و تلاش برای بهبود شرایط خسته شده‌اند نتیجه بی‌توجهی‌های بسیاری است که از سمت دولتمردان دیده‌اند. ولی همچنان هستند کسانی که نسبت به تغییر وضعیت و بهتر شدن شرایط کشور امیدوارند و سعی می‌کنند با انتقاد‌ها و حرف‌هایشان گامی در این مسیر بردارند. جدا از هشدار‌ها و تاکید‌ها، بسیاری از چهره‌های سرشناس راه‌حل و راهکارهایی را نیز در این راستا ارائه داده‌اند.
اول ایجاد اراده برای تغییر و سپس جلب اعتماد عمومی
در همین خصوص افرادی هم مثل سیدمحمدعلی ایازی ضمن بیان مشکلات، راهکارهایی را نیز پیشنهاد می‌دهد؛ این عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در همین باره در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید کرد: آیت‌الله جوادی‌آملی نکات درستی را بیان کردند. ما اکنون در کشور دو مشکل اساسی داریم؛ یکی اینکه به نظرات کارشناسی توجهی نمی‌شود و تشخیص کارشناسان با عملکرد افرادی که کشور را اداره می‌کنند، متفاوت است و توجهی به کار‌های کارشناسی ندارند. بنابراین وضعیت گرانی، فقر، تورم و دیگر مشکلات موجود در کشور پدید آمده و مرتبا در حالت تصاعدی قرار می‌گیرد؛ در نتیجه مردم در اثر همین وضع مدیریتی، بی‌اعتماد می‌شوند.
ایازی در ادامه به مشکل دوم فعلی کشور اشاره کرد و گفت: مشکل دوم، بر سر کار بودن افرادی است که کاربلد نبوده و صلاحیت آن مسوولیت را ندارند؛ همین بلد نبودن باعث می‌شود که حرف‌های بی‌ربط و نامناسب با کار خود بزنند چراکه این افراد در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته‌اند؛ این همان دو مشکلی است که هم آیت‌الله جوادی به آن اشاره کرده و هم مورد توجه اساتید قم است. اکثریت روحانیت نیز از وضعیت فعلی به وجود آمده ناراحت و ناراضی هستند و اعتراض دارند.
این عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درخصوص راهکارها برای بهبود این شرایط بیان کرد: اولین شرط لازم داشتن اراده‌ای برای صلاح و تغییر است؛ تا زمانی که بر حل این مشکلات، رسیدگی به مسائل اقتصادی و کاهش فشار سختی که به مردم و طبقات محروم تحمیل شده، اراده‌ای حاکم نشود، سایر اقدامات صوری و ظاهرسازی خواهد بود. مساله دوم جلب اعتماد عمومی مردم است. در واقع احیانا اگر تصمیم درستی هم گرفته شود ولی اگر مردم نسبت به آن اعتماد و باور نداشته باشند، هر کاری هم انجام دهند باز مورد قبول واقع نمی‌شود.وی افزود: مساله مهم دیگر اعتماد کردن به مردم است. در چند انتخابات اخیر، اکثریت مردم حضور و نقشی نداشتند و به قول خودشان انتخابات مهندسی شده است؛ این یعنی بخشی از مردم را جدی نگرفته‌اند که این نیز مشکل دیگر ما است.
https://sobhshod.ir/vdca.wn0k49noe5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما