شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۷۹۰۷
plusresetminus
سازه معروف ایتالیایی بعد از تجربه حداقل 4 زلزله قوی از سال 1280 تا امروز طی 21 سال اخیر ۴ سانتی‌متر صاف‌تر شده است
برج کج «پیزا» صاف‌شد!؟
 هزاران گردشگر سالانه از برج کج پیزا دیدن می‌کنند و طوری ژست می گیرند که گویی به آن تکیه داده  یا آن را با دست نگه داشته‌اند. در حالی که کج بودن این برج، سوژه مناسبی برای عکس‌برداری است، شیب آن برای دهه‌ها، دلیل  نگرانی مهندسان و مورخان بوده است. با این حال، پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این برج ایتالیا به لطف فعالیت‌های مستحکم‌کننده به‌طور پیوسته در حال صاف‌شدن بوده است.
چرا «پیزا» کج شد؟
نظریه‌ها حاکی از آن است که این برج ۵۷ متری پس از اتمام ساختش که از سال ۱۱۷۳ آغاز شده بود، شروع به کج شدن کرد. علت این موضوع طراحی معیوب آن بود. پی این برج تنها 3 متر عمق داشت و در خاک زیرسطحی ضعیف و ناپایدار قرار گرفته بود. پی آن در ضلع جنوبی نرم‌تر بود و سازندگانش تلاش کردند این مشکل را رفع کنند. آن‌ها این کار را با کوتاه‌تر کردن طبقات در یک طرف انجام دادند که باعث انحنا و کج شدن سازه شد.
نگرانی‌ها بابت سلامتی این بیمار 850 ساله
به گفته نونزیانت اسکوئلیا، استاد ژئوتکنیک از دانشگاه پیزا، اگرچه شیب این برج در سال‌های اخیر کاهش یافته است اما هنوز به‌طور متوسط حدود 0.02 اینچ (0.5 میلی‌متر) در سال تکان می‌خورد. اسکوئلیا به آژانس ملی آسوشیتدپرس ایتالیا گفت: «چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، پایداری برج پیزاست که بهتر از حد انتظار است. با در نظر گرفتن این که برج پیزا یک بیمار ۸۵۰ ساله با شیب حدود 5 متر و فرونشست بیش از 3 متر است، وضعیت سلامتی آن عالی است. این برج قرون وسطایی، توانسته بدون آسیب حداقل چهار زلزله قوی که از سال ۱۲۸۰ منطقه را لرزاند، پشت سر بگذارد.»
از بسته شدن «پیزا» تا صاف‌شدن آن

در سال ۱۹۹۰، چون این برج 5.5 درجه به سمت جنوب متمایل بود از ترس فرو ریختن‌اش به روی عموم بسته شد. پس از اعمال چند راهبرد ناموفق مختلف برای صاف کردن سازه، مهندسان تصمیم گرفتند «استخراج خاک» را امتحان کنند. این کار شامل کندن زمین در زیر ضلع شمالی برج و استفاده از کابل‌های فولادی برای کشیدن آن به سمت راست بود. اگرچه این کار موثر بود، اما آن‌ها متوجه شدند که ساختمان در هنگام بارندگی در زمستان بیشتر کج می‌شود زیرا سطح آب در زیر ضلع شمالی آن بالاتر بود. بنابراین آن ها مجبور شدند زهکش‌هایی حفر کنند تا آب بتواند به درون چاه‌ها سرازیر شود. این پروژه در سال ۲۰۰۱ پس از صاف کردن برج به میزان ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) یا 0.5 درجه تکمیل شد و از آن زمان تاکنون اصلاح آن ادامه داشته است و طی ۲۱ سال بعدی، خود برج، 4 سانتی‌متر دیگر صاف شد. کارشناسان طی یک بررسی ایمنی اعلام کردند که این برج تا ۳۰۰ سال آینده ایمن خواهد بود و با پیشرفت فناوری، این برج روزی کاملا صاف خواهد شد.
https://sobhshod.ir/vdce.78fbjh8of9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما