دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : ۷۹۱۳
plusresetminus
 «لباس شخصي نداريم» اين جمله روز گذشته وزير کشور بود.
لباس شخصی ها چه کسانی هستند؟
 «لباس شخصي نداريم» اين جمله روز گذشته وزير کشور بود. احمد وحيدي درباره اين‏‌که پس از مطرح شدن بحث پليس‏‌نماها گفته شد که وزارت کشور که نيروهاي انتظامي زيرنظرش هستند بايد يک ساماندهي در بخش ماموران انتظامي و افرادي که موسوم به لباس شخصي هستند داشته باشد تا به برخي شايعات در اين زمينه دامن زده نشود، گفت: بخش زيادي‏‌ از اينها اگر نگوييم همه‏‌اش، اکثريتش جوسازي است، نيروهاي ما بسيار روشن با لباس رسمي در چهارراه‏‌ها و جاهاي ديگر حضور داشتند. وزير کشور ادامه داد: چه عزيراني که از فراجا بودند و چه عزيراني که از سپاه و بسيج بودند، با لباس‏‌هاي شناخته شده حضور داشتند و چيزي به مفهوم لباس شخصي ما نداشتيم، اينها عزيزاني بودند که سر چهارراه‏‌ها مشخص بودند و اصولا نيازي نبود کسي لباس شخصي باشد. وي تاکيد کرد: طبيعتا ماموران اطلاعاتي در همه‌جا موظف هستند با لباس خاص خودشان باشند و اسمش لباس شخصي نيست؛ وظيفه‏‌شان اين است. لذا ما چيزي به‌نام پديده لباس شخصي نداريم و اين بيشتر جوسازي است. وحيدي خاطرنشان کرد: شماها و همه عزيران خبرنگار بارها مشاهده کرديد نيروهاي انتظامي و نيروهاي بسيجي با لباس سر چهارراه‏‌ها بودند و نيازي نبود با لباس شخصي باشند و با همان لباس هم به وظايف‏‌شان عمل کردند ما چيزي به اسم لباس شخصي نداريم اين بيشتر هياهو تبليغاتي و رسانه‏‌اي است. 18 مهرماه هم معاون امنيتي و انتظامي وزارت کشور درباره نيروهاي لباس شخصي اظهارکرد: هيچ نيروي لباس شخصي درون مدارس وجود ندارد و هيچ دانشجويي توسط لباس شخصي دستگير نشده است و هيچ نيروي لباس شخصي نيز به داخل دانشگاه ورود نداشته است. البته به صراحت اعلام مي‏‌کنيم دستگاه‏‌هاي نظارتي در دل اغتشاشگران هستند و چهره‌نگاري و فيلم‏‌برداري انجام مي‏‌دهند و افراد فکر مي‏‌کنند به مأمور حمله کردند و کيوسک آتش زدند و اکنون فرار کردند اما به صراحت مي‏‌گويم افراد لباس شخصي آنها را شناسايي کردند و در زمان مناسب به سراغ آنها مي‏‌روند. ميراحمدي گفت: طرح لباس شخصي بخشي از تئوري دشمن براي زمين‏‌گيرکردن نيروهاي امنيتي است اما نيروهاي لباس شخصي ما در دل اغتشاشات حضور دارند.

لباس شخصي هستند يا خير؟

در حالي وزير کشور منکر حضور لباس شخصي‏‌ها مي‏‌شود که برخي مسئولان بارها به حضور آنها اشاره کرده‏‌اند، مانند 30 آبان سالجاري که جليل رحيمي جهان‏‌آبادي، نماينده مجلس در رابطه با مسأله لباس شخصي‏‌ها و اينکه برخي سودجويان چنين فضايي سوءاستفاده مي‏‌کنند، ابرازداشت: «اين ضعف است افرادي بدون اينکه منتسب به‌جايي باشند و از نظر قانوني مشخص باشد که اختيار دارند يا ندارند در اين مسائل و مداخلات حضور داشته باشند. من فکر مي‏‌کنم هم وزيرکشور به‌عنوان رئيس شوراي امنيت کشور و هم فرماندهي انتظامي کشور بايد پاسخگو باشند که اين افراد چه کساني هستند و چرا اين رفتارها را انجام مي‏‌دهند. اگر نيروي پليس هستند چرا اين کارها را مي‏‌کنند و اگر نيستند متعلق به کجا هستند؟ و چرا پليس با اينها برخورد نمي‏‌کند؟ اين‏ها نکاتي است که مردم هم پيرامون آن سوال دارند. جميله کديور، فعال سياسي نوشت: «ممکن است به‌دليل حضور نيروهايي که لباس رسمي حافظان نظم را بر تن ندارند (به اصطلاح رايج لباس شخصي‌ها) و امکان تشخيص و تمايز آنها با مردم عادي نيست، آشوب‌طلبان و اراذل خود را به‌عنوان لباس شخصي جا بزنند و بر چرخه خشونت افزوده شود.» مساله لباس شخصي‏‌ها مربوط به اعتراضات اخير نيست و اين دسته از افراد که لباس شخصي معروف هستند، چنان حضور خود را تثبيت‏‌ کرده‏‌اند که برخي اوقات مقامات انتظامي هم ناگزير به تاييد حضور آنها هستند مانند فرمانده سپاه عاشورا که اخيرا گفته است: «بسيجيان با لباس شاخص و مشخص و نه لباس شخصي در مقابله با اغتشاشات حضور يافته و در غيراين صورت احتمال سوءاستفاده وجود دارد» يا سال 80 که سردار سرتيپ محمد رويانيان، رئيس وقت مـرکز فرماندهي و کنترل نيـروي انتظامي بيان داشت: «کساني‌که به لباس شخصـي‏‌ها معروف شده‏‌اند، هيچـگونه وابستگي و ارتباطي به نيروي انتظامي ندارند.» مساله «لباس‌ شخصي»ها و دايره وسيع امکان اقدامات آنها موضوعي است که تاکنون درباره ابعاد سياسي، حقوقي و اجتماعي آن بحث‏‌هاي فراواني در گرفته اما به اذعان برخي، همچنان اصل مساله به قوت خود باقي است.

لباس شخصي‏‌ها از قديم بودند

در دوره قاجار قشري در ميان اقشار اجتماع پديد آمدند که به آنها «لوطي» مي‏‌گفتند. اين گروه اغلب آدم‏‌هاي بزن‏‌بهادري بودند که از طريق خفت‏‌گيري و راهزني ادامه حيات مي‏‌دادند و مردم با نام‏‌هايي چون «جاهل» و «لات» نيز خطابشان مي‏‌کردند. واژه لوطي در همان زمان به اوباش ساکن در محلات نيز اطلاق مي‏‌شد؛ گروهي‏‌هايي که با توجه به فقدان دولت قدرتمند مرکزي، همه کاره محلات مي‏‌شدند و دست به هر عملي که توان داشتند مي‏‌زدند. گروه لوطي‏‌ها را مي‏‌توان مانند «عياران» و (ديگر اوباش و اقشار بزهکار در دوران ماقبل شکل‏‌گيري دولت مدرن) لباس‏‌شخصي‏‌هاي دوره صفويه و قاجار ناميد. ويلم فلور پژوهشگر تاريخ اهل هلند درباره اين موضوع مي‏‌نويسد: «لوطي‏‌ها از خود انديشه و آرمان خاصي نداشتند، انديشه آنان بستگي داشت به اين‏‌که به چه گروهي نزديک شوند. رنگ آنها را مي‏‌گرفتند و با ايجاد آشوب و درگيري راه را براي خواسته‏‌هاي فرد يا جريان موردنظر باز مي‏‌کردند. لوطي‏‌ها از حکومت مقرري منظم نمي‏‌گرفتند بنابراين عامل حکومت محسوب نمي‏‌شدند، اما متنفذان محلي براي رسيدن به منويات خود از آنان استفاده مي‏‌کردند. درواقع آ‌نها به وسيله‏‌ اعيان به فساد کشيده مي‏‌شدند.»

پليس‌نماها چه شدند؟

‌‌از سوي ديگر بايد توجه داشت در اعتراضات اخير علاوه بر لباس شخصي‏‌ها، طيف ديگري اعلام حضور کرد که نام «پليس‌نما» بر آنها اطلاق شد. براساس آنچه مطرح شد اين پليس‌نماها، افرادي هستند که با لباس پليس به مردم فحاشي مي‏‌کردند و آنها را کتک و به اموال‏‌شان آسيب مي‏‌زدند. بعداز انتشار گسترده اين ويدئوها، سازمان قضائي نيروهاي مسلح و فراجا اعلام کردند که اين افراد پليس‌نما هستند و با پوشيدن لباس پليس و ارتکاب اقدامات مجرمانه سعي در تحريک مردم و تخريب پليس داشته‏‌اند. حتي تصوير واضحي نيز از 2 نفر در رسانه‏‌هاي داخلي اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا منتشر شد و روزنامه همشهري نيز با درج آن در صفحه اول خود، دلايل پليس براي اثبات پليس‌نمابودن آنان را منتشر کرد. در 20 آذر رئيس پليس پيشگيري تهران بزرگ از بازداشت 2 مامورنما، انهدام باند سرقت از منازل در شهرک غرب تهران و... خبر داد.
https://sobhshod.ir/vdcb.8bzurhb9fiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما