دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب : ۷۹۱۵
plusresetminus
روز یکشنبه ۱۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد که در این معاملات شاهد افت شدید قیمت‌ها نسبت به عرضه‌های قبلی و نیز بازار آزاد بودیم، به طوری که تارا دستی ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کننده رسید.
کاهش قیمت خودرو/شاهین بی‌مشتری ماند
روز یکشنبه ۱۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد که در این معاملات شاهد افت شدید قیمت‌ها نسبت به عرضه‌های قبلی و نیز بازار آزاد بودیم، به طوری که تارا دستی ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کننده رسید.
به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس حالا به یکی از انتقادها که در قیمت بازار تاثیری ایجاد نکرده، پاسخ داد و قیمت برخی از خودروها شکسته شد. موضوعی که می‌توان امید داشت با عرضه بیشتر خودرو ادامه داشته باشد. هرچند باید گفت که قیمت خودرو تابعی از وضعیت کلان اقتصادی نیز هست. به این معنا که با بالا رفتن قیمت ارز طبیعتا قیمت تمام‌شده تولید نیز افزایش خواهد یافت.
با این همه تالار خودروی بورس کالای ایران دیروز (یکشنبه ۱۸ دی ماه) میزبان عرضه چهار هزار دستگاه شاهین، چهار هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی، ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک و ۲ هزار دستگاه تارا دستی بود.
در جریان معاملات دیروز بورس کالای ایران، ۲ هزار دستگاه تارا دستی سفید با قیمت میانگین هر دستگاه ۲/۳۵۱ میلیون تومان معامله شد.
۲ هزار و ۵۲۲ تقاضا برای ۲ هزار دستگاه تارا دستی شکل گرفت. کمترین قیمت مچ‌شده برای تارا دستی نیز ۳۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شد.
قیمت پایه ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و قیمت کشف‌شده ۳۵۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بود. تاریخ تحویل خودروی تارا روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است.
تارا دستی در عرضه قبلی (۲۳ آذر) با قیمت میانگین ۳۹/۴۰۵ میلیون تومان فروخته شده بود که در معامله دیروز نسبت به معامله قبل افت ۵۴ میلیون تومانی (۱۵ درصد) قیمت داشت.
البته قیمت تمام‌شده تارا دستی سفید در بورس کالا به علاوه ۱۳ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و ۳۷۱/۴ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و کارمزد است. نکته جالب در عرضه خودروی تارا این است که در بازار آزاد قیمت این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان است و خریداران و مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا توانستند این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار خریداری کنند. کارشناسان معتقدند با تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان شاهد کاهش قیمت خودرو در بورس کالا باشیم.
کاهش قابل توجه قیمت پژو ۲۰۷
بر اساس این گزارش همچنین در جریان معاملات دیروز بورس کالا، تعداد ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفید عرضه شد که حدود ۶ هزار و ۶۸۳ نفر برای خرید آن به رقابت پرداختند. این تعداد خودرو با میانگین قیمتی ۳۷۵ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان به فروش رسید که حدود ۱۰۲ درصد بالاتر از قیمت پایه (۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) به فروش رسید. کمترین قیمت مچ‌شده هر دستگاه پژو ۲۰۷ دستی نیز ۷/۳۷۵ میلیون تومان بود. زمان تحویل ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفید به خریداران روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است. خریداران این خودرو علاوه بر قیمت مچ‌شده باید ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی، هزینه‌ها مانند بیمه و شماره‌گذاری خودرو را نیز بپردازند. پژو ۲۰۷ دستی سفید در عرضه یازدهم دی با میانگین قیمت ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۷ دستی سفید در عرضه چهارم دی با میانگین قیمت ۴۱۰ میلیون تومان فروخته شد.
شاهین بدون تقاضا ماند
دیروز همچنین ۴ هزار دستگاه شاهین در بورس عرضه شد که فقط یک هزار و ۵۴۲ تقاضا برای آن شکل گرفت، به همین دلیل شاهین در معاملات دیروز با همان قیمت پایه (قیمت درب کارخانه) ۳۰۴ میلیون تومان به فروش رسید؛ البته عرضه‌کننده می‌تواند مابقی خودروهای عرضه‌شده را در سیستم مازاد عرضه (مچینگ) به فروش برساند.
شاهین در عرضه قبلی (۳۰ آذر) با قیمت میانگین ۸۹۷/۳۴۶ میلیون تومان فروخته شده بود.
قیمت تمام‌شده شاهین در بورس کالا نیز به علاوه ۱۲ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و ۳۷۱/۴ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و کارمزد است.
بهمن‌موتور نیز کارا دوکابین را به قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌کند و درصد پیش‌پرداخت ۱۰ درصد اعلام شده است. تاریخ تحویل این خودرو ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.
در مشخصات عرضه شاهین آمده است: هر کد ملی بالای ۱۸ سال مجاز به ثبت‌نام یک دستگاه خودرو بوده و محل تحویل خودرو نمایندگی‌های فروش شرکت به انتخاب مشتری است.
خریداران ملزم به ۱۲ درصد مالیات و عوارض قانونی و همین طور مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۰۶ تومان به ازای هر خودرو شامل ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۷۴۷ تومان بابت بیمه شخص ثالث، ۵۵۷ هزار و ۵۶۰ تومان بابت خدمات مرتبط با خدمات شماره‌گذاری و پلاک بوده و دعوتنامه تکمیل وجه مبالغ مذکور برای مشتری صادر می‌شود.
لزوم افزایش عرضه خودرو در بورس کالا برای شکسته شدن هرچه بیشتر قیمت‌ها
همچنین یک کارشناس صنعت خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، با شکست قیمت‌های بازاری، منفعت مصرف‌کننده و خودروساز را به دنبال دارد و برنامه‌های افزایش عرضه باید تداوم یابد.
«سعید مدنی» در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص عرضه و فروش خودرو در بورس کالا افزود: فروش خودرو در بورس کالا یک قدم مثبت است که سبب می‌شود بخشی از مابه‌التفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها نصیب خودروسازان شود.
وی بیان داشت: این مهم سبب می‌شود تا خودروسازان بتوانند برنامه‌های توسعه‌ای خود را با قدرت و قوت در پیش بگیرند که خاصیتی ضدتورمی دارد.
مدیرعامل اسبق سایپا، به سیستم فروش برمبنای قرعه‌کشی در ماه‌ها و سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مردم کشورمان شامه اقتصادی قوی دارند و شاهد بودیم افراد زیادی به‌منظور حفظ ارزش پول‌شان به خرید خودرو روی می‌آورند.
وی ادامه داد: در برخی قرعه‌کشی‌ها شاهد بودیم که تا هفت میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند، یعنی شاید فقط یک درصد مصرف‌کننده واقعی خودرو بودند و بقیه برای دلالی، واسطه‌گری و سرمایه‌گذاری اقدام می‌کردند.
مدنی اظهار داشت: اشکال بزرگی که در این شیوه وجود داشت، خودرو به‌طور معمول به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسید و همچنین از مابه‌التفاوت قیمتی نیز چیزی نصیب خودروسازان نمی‌شد.
وی گفت: در ماه‌های اولیه عرضه خودرو در بورس شاهد بُرد افرادی بودیم که به‌صورت حرفه‌ای وارد این فرآیند شده بودند، زیرا به‌هرحال خودرو را با قیمتی پایین‌تر از بازار در اختیار می‌گرفتند، اما هنوز قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان واقعی بالاست و این شیوه تاکنون موجب شکسته‌شدن قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان واقعی نشده است.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: افزایش عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند این نقص را برطرف کند و باید این کار مرحله به مرحله انجام شود.
همچنین «مهدی دلبری» در گفت‌وگو با ایرنا به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای آن اشاره کرد و افزود: صنعت خودرو حدود ۷/۲ درصد از ارزش بازار بورس و فرابورس را تشکیل می‌دهد که در این میان این صنعت به عنوان صنعت یازدهم در بازار سرمایه محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: سابقه قیمت‌گذاری در صنعت خودرو نشان از آن دارد که این صنعت در پنج سال مالی گذشته حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان و حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.
دلبری با تاکید بر اینکه این مساله نشان می‌دهد سیاستگذاری‌ها در این صنعت طی پنج سال گذشته به سمت ضرر و زیان سهامداران شرکت‌ها رفته است، گفت: چنین اتفاقی باعث عدم تعریف طرح توسعه، ثبات اشتغال این صنعت در یک سطح، خروج سهامداران از این صنعت شده است که همین امر زمینه‌ساز از بین رفتن قدرت چانه‌زنی در برابر مشتریان خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌گذاری محصولات و کالاها در بستر رقابتی، سیاستی است که به درستی در بورس کالا و در چند ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت که عملا همین امر باعث سوق پیدا کردن خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان نهایی به سمت استفاده از مکانیسم بورس کالا شد.
https://sobhshod.ir/vdcd.f052yt0nka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما