کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش منتقدان به فیلم «کت‌چرمی»

18 بهمن 1401 ساعت 8:45

واکنش منتقدان به فیلم های «کت‌چرمی» و «بعد از رفتن» در جشنواره فجر چه بود؟


 عصر یک‌شنبه دو فیلم پرستاره در پردیس سینمایی ملت تهران به عنوان خانه رسانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد تا روز داغ و پرمخاطبی را رقم زده باشد؛ «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی و «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی. این آثار به شکلی جالب توجه، چند نقطه مشترک دارند. هردو فیلم اول کارگردانان خود محسوب می‌شوند، سازندگان آن‌ها پیشتر در سینمای کوتاه مشغول بوده‌اند، هردو فیلم با مشارکت بنیاد فارابی ساخته شده و هر دو فیلم از حضور صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها بهره می‌برند؛ دو بازیگری که در این دوره جشنواره، با حضور در 3 فیلم پرکارترین‌های فجر چهل و یکم به شمار می‌روند.
تکرار صابر ابر در «بعد از رفتن»
«بعد از رفتن» حاصل همکاری دو فیلم ساز سیمرغ‌دار سال گذشته است.
رضا نجاتی کارگردان فیلم، سال گذشته با فیلم کوتاه «ارفاق» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه شد و محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم، سال گذشته با تهیه «بدون قرار قبلی» به جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی دست یافت. ماجرای فیلم درباره شخصی به نام «آرش» است که پس از مدت‌ها دوری، به زادگاهش بازمی‌گردد و به دنبال یک گمشده است. هنرپیشه اصلی اثر، صابر ابر است و چهره‌هایی چون سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام شاه‌محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی و حامی ترابی دیگر بازیگران «بعد از رفتن» را تشکیل می‌دهند. این فیلم با نظرات متوسط اهالی رسانه مواجه شد، اما ریتم کند، از جمله انتقادات اغلب بینندگان به آن بود.
علیرضا بهرامی در ایسنا درباره این فیلم نوشت: «بازی‌های آشنای بازیگرانش در فرم بازیگری و تیپ‌سازی‌های انگار تثبیت و درنتیجه کلیشه‌ای‌شده‌، در نوع خود جالب است. همه همان چیزی هستند که همیشه بوده‌اند؛ درنتیجه، توقع تفاوت را از این منظر نمی‌توان داشت. مخاطب ایرانی حدود یک و نیم دهه است که یک «صابر ابر» ثابت را در تمام فیلم‌ها می‌بیند، تا چند دهه دیگر قرار است همین «صابر ابر» را مدام ببیند؟ با یک بغض در گلو هنگام حرف زدن و نگاهی مملو از ترکیب استیصال، سرگردانی، غم و کلافگی توامان.» سیدمهدی دزفولی مستندساز نیز در توئیتر خود نوشت: «بازی صابر ابر و سارا بهرامی خوب بود، اما این فیلم هم داستان خوب و پرکششی را پیش نمی‌برد. در بهترین حالت فیلمی متوسط و یک خطی است.» این اثر 3.1 ستاره از منتقدان تبیان و 1.3 ستاره از منتقدان ایرنا گرفت.
تکرار «مرد بازنده» در «کت‌چرمی»
«کتْ‌چرمی» از حسین میرزامحمدی فیلم ساز سینمای کوتاه، اثری با موضوع فساد اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی است که نامش به عنوان پرفروش‌ترین فیلم جشنواره و تنها اثری که به سئانس فوق‌العاده رسیده، مطرح می‌شود. قصه این فیلم به تهیه‌کنندگی کامران حجازی، درباره مردی است که مأمور رسیدگی به تخلفات مالی یک مرکز می‌شود. این اثر، دومین فیلمی است که محمدحسین مهدویان به کارگردان آن مشاوره داده و بسیاری می‌گویند شباهت‌هایی جدی به آخرین فیلم او «مرد بازنده» دارد و این شباهت حتی در فهرست بازیگران آن شامل جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، امین میری، بهزاد خلج، آیدا ماهیانی و رویا تیموریان دیده می شود. مازیار حکاک خبرنگار سینمایی درباره این فیلم نوشت: «به لحاظ موضوع، داستان و حتی بازیگران شباهت زیادی به «مرد بازنده» دارد و شاید به تعبیری نسخه ضعیف‌شده آن فیلم باشد. جواد عزتی مثل همیشه خوب است و در کل بازی‌های خوب و بی‌نقصی را شاهد هستیم، اما مشکل فیلم در داستان و فیلم‌نامه و گاه ریتم کند آن است.» علیرضا بهرامی نیز در ایسنا درباره این اثر نوشت: «یادآور فیلم‌های دیگری‌ است که قبلا دیده‌اید و به‌نوعی مخلوطی از خیلی از آن‌هاست، با این حال فیلمی نیست که عموم مخاطبان به آن روی خوش نشان ندهند؛ مخصوصا در دورانی که فیلم‌های با قهرمان‌های عصیانگر، ساختارشکن و تا حدودی خشن، در جهان و از جمله در ایران با اقبال روبه‌رو است.» این فیلم نیز 3.1 ستاره از منتقدان تبیان   دریافت کرد.


کد مطلب: 7920

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7920/واکنش-منتقدان-فیلم-کت-چرمی

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir