سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۷۹۲۵
plusresetminus
هيلاري کلينتون از جمله همسران روساي‌جمهور مطرح است که در سال 1975 با بيل کلينتون ازدواج کرد. او در سال 1976 عضو هيات علمي دانشکده حقوق دانشگاه آرکانزاس و همچنين عضو مؤسسه حقوقي (Rose law) شد.
تاثیرگذارترین زن جهان کیست؟
همسران روساي‌جمهور اگر چه درظاهر دخالتي در امور کشورداري و دولت ندارند، اما پربيراه نيست که ديدگاه‏‌ها و اقداماتشان تاثيرگذار است، به‌عنوان نمونه برخي همسران روساي‌جمهور در جهان بوده و هستند که شهرت زيادي پيدا کرده‏‌اند. جميله علم‌الهدي، همسر سيدابراهيم رئيسي هم بيش از گذشته فعال شده است از جمله برگزاري همايش «زنان تاثيرگذار» که همسران روساي دولت‏‌هاي بورکينافاسو، صربستان، ارمنستان، قرقيزستان در آن حضور داشتند. جميله علم‌الهدي چندي قبل گفته بود: «کتابي مربوط به همسر رئيس‏‌جمهور آمريکا را به من دادند که در ايران 37 بار ترجمه شده است. موضوع کتاب ميشل روياي دختر آمريکايي است. از من خواستند مشابه اين کتاب را بنويسم. کتاب را خواندم خيلي قشنگ و جذاب و تاثيرگذار بود».

نقش‏‌آفريني همسر رئيسي در حوزه زنان

براساس آنچه از عملکرد و اظهارات جميله علم‌الهدي برداشت مي‏‌شود چنين است که او درصدد گذاشتن نامي از خود در حوزه حقوق زنان است. ديروز جميله علم‌الهدي در مصاحبه با «آرتي» گفت که «تمامي جنجالي که بر سر موضوع مرحوم مهسا اميني در کشور رخ داد، چيزي جز ارعاب و هراس‏‌افکني از سوي آمريکا نبود. آمريکا تلاش دارد چهره نادرستي از ايران و روسيه در جهان به نمايش بگذارد و هراس‏‌افکني بکند.» وي اظهارداشت: «اجازه دهيد در مورد اين سوال توضيح بيشتري بدهم، آنچه شما به‌عنوان يک فاجعه توصيف کرديد که طنين گسترده‏‌اي در جهان داشت، چيزي نيست جز نسخه جديدي از به اصطلاح سياست ارعابي که آمريکا عليه کشور من ايران در پيش گرفته است. سياست آمريکا سياست ارعاب است. اين يک مدل جديد از سياست هراس‌افکني است. به اين ترتيب آمريکا مي‏‌خواهد به ما بگويد: ببينيد من به شما نزديکم و مي‏‌توانم تروريست‏‌ها را به خيابان‏‌هاي شما بکشم و ماشين‏‌ها را در خيابان‏‌هاي شما به آتش بکشم، آمريکا از ما مي‏‌خواهد که تسليم شويم تا چهره مخدوشي از ايران به نمايش بگذارد.» علم‌الهدي تصريح کرد: «فکر مي‏‌کنم شما هم اکنون تجربه مشابهي با آمريکا داريد که تصويري مخدوش از روسيه را به همه جهان معرفي مي‏‌کند. آمريکا اين کار را از طريق رسانه‏‌ها انجام مي‏‌دهد و از اين طريق سياست ارعاب را تبليغ مي‏‌کند. اين همان چيزي است که معمولا اتفاق مي‏‌افتد، اگر کسي بخواهد عليه ديگري ارعاب و هراس‏‌افکني در پيش بگيرد و از اين طريق سلاح‏‌هايش را بفروشد، دقيقا همين کار را مي‏‌کند. آنها مي‏‌خواهند موجب هراس همسايگانمان و جامعه جهاني از ما شوند.»

زني که از هيچ به قدرت رسيد

هيلاري کلينتون از جمله همسران روساي‌جمهور مطرح است که در سال 1975 با بيل کلينتون ازدواج کرد. او در سال 1976 عضو هيات علمي دانشکده حقوق دانشگاه آرکانزاس و همچنين عضو مؤسسه حقوقي (Rose law) شد. در سال 1974 در اوج رسوايي واترگيت، هيلاري به‌عنوان دستيار کميتهٔ قضائي کاخ سفيد که پيرامون ريچارد نيکسون تحقيق مي‏‌کرد مشغول به‌کار شد. با انتخاب بيل کلينتون به‌عنوان رياست‌جمهوري، هيلاري، بانوي اول کشور شد. او همچنان فعاليت‏‌هاي عام‏‌المنفعهٔ خود را ادامه داد در سال 1993 مسئول گروه ويژه با نام (Health Care Reform) که وظيفه اصلاحاتي را در بخش سلامت جامعه را برعهده داشت انتخاب شد. او حامي همسرش بود چنانکه در سال 1998 وقتي تحقيقات فاش کرد رئيس‏‌جمهور با مونيکا لوينسکي از کارآموزان کاخ سفيد رابطه خارج از ازدواج داشته‏‌است، هيلاري کلينتون اظهارکرد که اين اتهامات ناشي از يک «توطئه گسترده دست راستي» هستند. هيلاري اين مسير را براي رسيدن به قدرت ادامه داد و در سال 2000 هيلاري کلينتون به‌عنوان سناتور ايالت نيويورک انتخاب شد. او يکي از اولين زنان منتخب در مجلس سناي ايالات‌متحده آمريکا بود و در اول دسامبر سال 2008 باراک اوباما به‏‌طور رسمي هيلاري کلينتون را به‌عنوان وزيرخارجه دولت خود معرفي کرد. در سال 2016 نهايتا او با کسب 17 ميليون رأي و 2219 دلگت در برابر 13 ميليون رأي و 1832 دلگت رقيبش برني سندرز نامزدي حزب دموکرات در انتخابات رياست‏‌جمهوري را به دست آورد.

زن متنفر از رسيدن به قدرت

ميشل لاوون رابينسون اوباما، وکيل، نويسنده آمريکايي است که به مدت هشت سال بانوي اول ايالات‌متحده آمريکا بود. او در سن 28 سالگي با باراک اوباما ازدواج کرد و نخستين بانوي اول آمريکايي آفريقايي‌تبار در تاريخ ايالات‌متحده آمريکاست. ميشل و باراک اوباما از ازدواج خود دو دختر دارند. او در انتخابات 2016 ايالات‌متحده آمريکا از حاميان هيلاري کلينتون بود که در حمايت از او چندين سخنراني داشت. او در اين سخنراني‏‌ها مواضع تندي عليه ترامپ نامزد جمهوري‏‌خواه داشت. پس از آن انتخابات ميشل اوباما تاکيد کرد «هنوز شکست دموکرات‌ها در انتخابات سال 2016 آمريکا دردناک است اما دوره رياست‌جمهوري او و شوهرش کارگشا بوده است.» ميشل اوباما در فهرست نظرسنجي سالانه زن تحسين شده سال 2018 به‌عنوان مقام اول انتخاب شد. پيش از اين و براي 16 سال متوالي، هيلاري کلينتون در صدر اين فهرست قرار داشت. او برخلاف هيلاري علاقه‏‌اي به حضور در راس قدرت نداشت چنانکه در پاسخ به اين سوال که از چه سوالي بيشتر متنفر است، گفت: اين سوال که آيا قرار است براي رياست‌جمهوري نامزد شود؟ گفت: «من از آن متنفرم!»

زني که عامل شهرت همسرش شد

بي‏‌نظير بوتو، سياستمدار پاکستاني و همسر بي‏‌نظير بوتو بود. آصف علي زرداري (زاده 21 ژوئيه 1955) سياست‏‌مدار پاکستاني و همسر بي‏‌نظير بوتو نخست‏‌وزير فقيد پاکستان است. وي پس از ترور بوتو معاونت رهبري حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت و در 6 سپتامبر 2008 با رأي مجالس ايالتي، ملي و سناي پاکستان به رياست‏‌جمهوري پاکستان رسيد. بي‏‌نظير بوتو طي دو دوره از سال‏‌هاي 1988 تا 1990 و همچنين 1993 تا 1996 نخست‏‌وزير پاکستان از حزب مردم بود. بوتو اولين زن مسلمان در تاريخ جهان اسلام بود که به مقام نخست‏‌وزيري در يک کشور اسلامي رسيد. وي در طول دوران فعاليت سياسي خود بارها به اتهام فساد مالي مواجه شده بود و به همين دليل از مقام نخست‏‌وزيري برکنار شد. او سرانجام در دسامبر 2007 در پاکستان ترور شد.

زن پرنفوذ در سياست «جمهوري آذربايجان»

مهربان عارف قيزي عليِوا پاشايوا، سياستمدار آذربايجاني است که از فوريه 2017 به‌عنوان نخستين معاون رئيس‏‌جمهور جمهوري آذربايجان و از سال 2003 به‌عنوان بانوي اول آذربايجان فعاليت مي‏‌کند. او همسر الهام علي‏‌اف، رئيس‏‌جمهور کنوني اين کشور است. وي تحصيلات خود را در دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان ادامه داد. او در سال 1988 از آکادمي سچنوف مسکو در رشته پزشکي، دانش‏‌آموخته شد. در بين سال‏‌هاي 1988–1992 در بخش چشم آکادمي پزشکي مسکو که توسط ميخائيل کراسنوف رهبري مي‏‌شد، مشغول به‌کار شد. روزنامه تايمز بريتانيا در سال 2005 وي را به‌عنوان پزشک و چشم‏‌پزشک پيشين ياد کرده‏‌است. بنا به نوشته مجله ساندي تايمز، مهربان عليوا يکي از پرنفوذترين و قدرتمندترين شخصيت‏‌هاي دولت جمهوري آذربايجان است.
https://sobhshod.ir/vdce.w8fbjh8on9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما