يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۱
کد مطلب : ۷۹۲۷
plusresetminus
در زلزله تلخ و مرگبار ترکیه و سوریه که تعداد تلفاتش به بیش از 25 هزار نفر رسیده است، شاهد صحنه‌های خاصی از فداکاری ، مهربانی و ... هستیم. نماهایی که گاه تعجب بیننده را برمی‌انگیزندو باعث جوشش احساسات می‌شوند و گاه اشک شوق به چشم می‌آورند. چند نمونه از این عکس‌ها و ویدئوها را با هم مرور می‌کنیم.
پشت پرده زلزله ترکیه
در زلزله تلخ و مرگبار ترکیه و سوریه که تعداد تلفاتش به بیش از 25 هزار نفر رسیده است، شاهد صحنه‌های خاصی از فداکاری ، مهربانی و ... هستیم. نماهایی که گاه تعجب بیننده را برمی‌انگیزندو باعث جوشش احساسات می‌شوند و گاه اشک شوق به چشم می‌آورند. چند نمونه از این عکس‌ها و ویدئوها را با هم مرور می‌کنیم.

 
نتیجه ساخت و ساز اصولی
این عکس از شهر قهرمان مرعش در ترکیه است که در میان خرابه‌های ناشی از زلزله، یک ساختمان کاملا سالم دیده می‌شود. این ساختمان اتحادیه مهندسان و معماران ترکیه است که هیچ صدمه‌ای ندیده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. بعد از وقوع زلزله، رسانه‌های مستقل ترک مدعی شدند که فساد در ساخت و ساز بیشتر مناطق این کشور وجود دارد. همچنین گفته می‌شود تنها شهر استان ختای که هیچ کشته‌ای در زلزله اخیر نداده، ارزین است که شهردار این شهر در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرده: «اجازه نداده بودم حتی یک ساختمان قاچاق بدون ایمنی ساخته شود. الان هم وجدانم راحت است.»
 
نجات هوادار عاشق
این عکس که در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازنشر شده است تصویر کمیل جان، پسر‌ ۱۶ ساله‌ای است که پس از ۱۱۹ ساعت از زیر آوار سالم بیرون آورده شده است، اما نکته جالبی که بیشتر از زنده ماندن او توجه رسانه‌ها را جلب کرده، پیراهنی است که بر تن دارد یعنی لباس ورزشی تیم فوتبال فنرباغچه ترکیه. به گفته این پسر چون تیم محبوبش فردای شب زمین لرزه بازی داشته، شب قبل به عشق تیم فنرباغچه با پیراهن این تیم خوابیده است. کاربران ضمن تشویق علاقه این هوادار نوجوان، از مدیران تیم فوتبال فنرباغچه خواسته‌اند تا هوای این تماشاگر ویژه‌شان را بیشتر داشته باشد.
 
عشق پدرانه
ویدئوی دیگری که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته از دوربین داخل یک خانه است. هنگام وقوع زلزله می‌بینیم که یک کودک خردسال داخل روروئک نشسته و از شدت زمین‌لرزه گریه می‌کند. در همین حال پدر کودک سراسیمه می‌آید و همزمان که دست فرزند دیگرش را گرفته، کودک را هم نجات می‌دهد. نکته عجیب این فیلم شدت زلزله است که باعث می‌شود پدر و فرزندانش نتوانند تعادل خود را حفظ کنند و چند بار زمین بخورند. این ویدئوی چند ثانیه‌ای مانند یک فیلم دلهره‌آور، نشان از عشق پدرانه است که بیننده را به ابراز احساسات وادار می‌کند.
 
نجات معجزه‌آسای یک خانواده
تیم‌های امداد و نجات در ترکیه یک خانواده پنج نفره را که به مدت پنج روز در زیر آوار خانه فروریخته‌شان زنده مانده بودند، نجات دادند. به گزارش روزنامه خبرترک، امدادگران ابتدا مادر و دختری را به نام‌های حوا و فاطماگل اصلان از میان آوارهای شهر نورداغی بیرون آوردند. سپس به حسن اصلان پدر خانواده می‌رسند. پدر که آشفته بوده اصرار می‌کند دختر دیگرش زینب و پسرش سالتیک بوگرا هم زنده هستند. امدادگران هم با تلاش خود موفق می‌شوند همه اعضای این خانواده 5 نفره خوش شانس را پس از ۱۲۹ ساعت نجات دهند. نکته تاثیرگذار این عملیات امداد ندای «ا... اکبر» حاضران و امدادگران پس از خارج کردن هر عضو این خانواده از زیر آوار است.
 
دره‌ای میان یک مزرعه
شدت زلزله ترکیه به قدری بوده که تصاویر منتشر شده از خسارت‌هایش، مو به تن هر بیننده سیخ می‌کند. نمونه این تصویرها، ویدئوی یک پهپاد از گسل به جا مانده پس از زلزله در استان هاتای ترکیه است. گسل موجود در ویدئو حدود ۳۰ متر عمق و حدود ۲۰۰ متر عرض دارد و مزرعه زیتون روستا را از وسط نصف کرده است. ساکنان محلی گفته‌اند که صدای انفجار مهیبی را در جریان زمین لرزه شنیده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی زیر تصاویر این ویدئو که توسط پهپاد و از درون دره گرفته شده، نوشته‌اند که انگار شاهد یک فیلم سینمایی هستند. حرکت دوربین درون گسل ایجاد شده کم از جلوه‌های ویژه فیلم‌های آخرالزمانی ندارد.
 
گربه قهرمان
 تصاویر زیبایی از نجات سگ‌ها و گربه‌ها از زیر آوار در جهان مخابره شده است. به همین نسبت هم حیوانات لطف شهروندان را جبران کرده‌اند. ویدئویی در خبرگزاری‌های ترک منتشر شده که خبرنگار داستان یک گربه خانگی را روایت می‌کند. این گربه قهرمان وقتی متوجه شده گرو‌ه‌های امدادرسانی به نزدیک خانه‌اش رسیده‌اند، شروع به سر و صدا می‌کند  تا سرانجام توجه امدادگران را جلب می کند و دنبالش به داخل خرابه‌ها می‌روند. آن‌جا متوجه وجود افرادی می‌شوند که زیر آوار گیر افتاده‌اند. بعد از تلاش و به لطف راهنمایی این گربه قهرمان، یک پیرزن و دو کودک از زیر آوار نجات می یابند.

 
https://sobhshod.ir/vdcg.x9urak9yupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما