يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب : ۷۹۳۴
plusresetminus
نقشه هوایی روستای جوره‌کندی در 35کیلومتری زنجان درست شبیه نقشه ایران است.
نقشه این روستا، شبیه ایران است
‌حدود 2سال پیش یک تصویر ماهواره‌ای در گوگل نشان داد یک روستا، نقشه‌ای منحصر به فرد دارد. صحبت از روستای جوره‌کندی در زنجان است که در نگاه اول نقشه ایران را در ذهن تداعی می‌کند. اهالی این شباهت را به فال نیک گرفتند و حالا در تلاش‌ هستند تا با معرفی بیشتر روستا بتوانند نام روستای آرام و زیبای خود را به گوش ایرانیان برسانند و بگویند: «اینجا یک ایران کوچک است.» همین شباهت کافی بود تا از این روستا در بخش قره‌پشتلوی شهرستان زنجان و قرابتش با نقشه کشور سراغی بگیریم.

مرزهای آشنا

جوره کندی، روستایی در 35کیلومتری شهرستان زنجان است که جمعیت 462نفری را در دل خود جای داده‌ و از جاده اصلی 9کیلومتر فاصله دارد؛ روستایی با مردمانی مهمان‌نواز در محدوه‌ای شبیه ایران. فقط کافی است چند لحظه‌ای به تصویر ماهواره‌ای روستا چشم بدوزیم؛ کوه‌های باصلابت در محدوده شمالی جوره‌کندی، آرایشی شبیه دریای خزر دارد و تنها رودخانه‌ای که از روستا می‌گذرد در قسمت پایینی روستا، دریای عمان و خلیج‌فارس را تداعی می‌کند. مرزهای شرقی و غربی روستا هم با پیچ و خمی آشنا امتداد یافته‌اند؛ همانگونه که در مقیاس نقشه ایران دیده‌ایم.

خانه‌های کاهگلی
مرزهای روستای جوره‌کندی که تمام می‌شود تا چشم کار می‌کند، خاک است و بیابان. انگار فقط ایران کوچک در این محدوده برجسته شده و در تصویر خودی نشان می‌دهد؛ یک خودنمایی غرورآفرین. خانه‌های روستا کاهگلی بود و در سال‌های گذشته با وام‌هایی که ازسوی بنیاد مسکن به اهالی روستا داده شد، 80درصد خانه‌ها در همان مکان قبلی خود با آجر بازسازی شدند. شاید با خود بگویید که ساخت‌و‌سازهای این روستا از پیش تعیین شده بوده که نقشه هوایی روستا شبیه نقشه کشور باشد. این سؤال را با معاون عمرانی بنیاد مسکن زنجان در میان می‌گذاریم.
عباس محمدی به همشهری می‌گوید: قدمت روستا به ده‌ها سال پیش برمی‌گردد و خانه‌های روستا بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی در کنار هم ساخته شده‌اند. اکنون 136خانوار در روستا زندگی می‌کنند. ساخت و سازهای جدید با رونق روستا و مهاجرت معکوس، موضوعی است که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت؛ زیرا ممکن است نقشه روستا را تغییر دهد و دیگر تصویر هوایی بدین شکل نباشد. اینکه برای حفظ نقشه خاص و زیبای روستا چه تدبیری اندیشیده‌ شده، پرسشی است که محمدی پاسخ می‌دهد: مجوز ساخت برای روستاییان با توجه به تصویب طرح محدودیت ساخت‌وساز داده می‌شود تا به نقشه روستا خللی وارد نشود. این‌طور که مسئولان روستا خبر می‌دهند با توجه به اتمام افق طرح هادی روستا در بازنگری طرح، ضمن جلوگیری از به هم خوردن نقشه در جهت حفظ و تقویت این نقشه اقدام خواهد شد.‌

همچنان ناشناخته

اهالی روستای جوره‌کندی به کشاورزی، دامداری و قالیبافی مشغول‌ هستند. با وجود اینکه در روستایی منحصر به فرد زندگی می‌کنند، هنوز هیچ خبری از گردشگر برای دیدن ایران کوچک نیست.
مصطفی عیوضی که تا‌ ماه گذشته دهیار روستا بوده درباره مشکلات روستا به همشهری می‌گوید: مشکل آب آشامیدنی مردم روستا با تامین مخزن آب و انجام لوله‌کشی به‌تازگی حل و راه‌های دسترسی به روستا هم آسفالت شده‌، اما اهالی خواستار معرفی روستای خود برای رونق گردشگری هستند. عیوضی، راهکار نخست برای رسیدن به این هدف را فرهنگسازی و آموزش مردم روستا برای تبدیل شدن به یک روستای گردشگرپذیر می‌داند که هم برای گردشگران خارجی و هم برای گردشگران داخلی جذاب است و می‌تواند موجب رونق اقتصادی مردم روستا شود. ایران به غیر از مناطق شناخته‌شده‌، مناطق متنوع و بکری هم برای بازدید دارد که هنوز ناشناخته‌اند و نیاز به معرفی دارند تا میزبان گردشگران شوند؛ مثل ایران کوچک در یک روستا.
https://sobhshod.ir/vdce.x8fbjh8oe9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما