يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۸۰۴۸
plusresetminus
پروفسور انقطاع که جوایز متعددی را به دلیل دستاوردهای علمی بی‌‌‌نظیرش کسب کرده بود، شنبه شب یک مدال دیگر به افتخاراتش اضافه کرد
یک ایرانی در کنار انیشتین!
شنبه شب طی مراسمی پروفسور «نادر انقطاع» از پیشگامان حوزه نانوفناوری که پژوهش‌‌‌های زیادی در حوزه فراماده داشته است، نشان علمی «بنجامین فرانکلین» را دریافت کرد. پروفسور انقطاع پیش از این به‌دلیل دستاوردهای علمی متعدد، جوایز زیادی را کسب کرده بود و حتی نامش جزو 50 شخصیت برتر علم و فناوری جهان قرار دارد. پروفسور نادر انقطاع، یکی از ۹ نفری است که امسال به دلیل دستاوردهای فوق‌العاده‌اش در رهبری علمی، مهندسی و تجاری موفق به دریافت جایزه بنجامین فرانکلین شد. این مدال به دلیل نوآوری‌های دگرگون ‌کننده‌اش در مهندسی مواد جدید که با امواج الکترومغناطیسی با روش‌های بی‌سابقه‌ای در تعامل هستند و کاربردهای گسترده‌ای در محاسبات فوق‌ سریع و فناوری‌های ارتباطی دارند، به ایشان اهدا شد.
نادر انقطاع دانشمند 67 ساله‌‌‌ای است که هم اکنون در پنسیلوانیا تدریس می‌‌‌کند و دنیا او را به‌‌‌خاطر پژوهش‌‌‌های شگفت‌‌‌انگیزش در زمینه فراماده و نقش نور در نانو فناوری می‌‌‌شناسد. فراماده به هر چیزی گفته می‌‌‌شود که با مهندسی دارای خواصی شود که مواد موجود در طبیعت نمی‌‌‌توانند دارای آن خواص باشند. دستاوردهای علمی ایشان در بسیاری از حوزه‌‌‌های علمی مثل ستاره‌‌‌شناسی، رایانه، پزشکی و ... موثر بوده است. نادر انقطاع مهندسی برق خود را در دانشکده فنی تهران خواند و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت. یکی از جالب‌‌‌ترین پژوهش‌‌‌های او و تیم تحت سرپرستی‌‌‌اش پیشنهاد شیوه‌‌‌ای بود که با استفاده از آن می‌‌‌توان اجسام را تا حد زیادی نامرئی و غیرقابل رویت کرد. دستاوردی که در نجوم کاربرد زیادی خواهد داشت و اعتبار علمی زیادی هم برای انقطاع درپی داشت. ایشان در سال 2015 هم در زمینه الکترومغناطیس مدال طلای جامعه اپتیک و فوتونیک را دریافت کرد که بالاترین نشان اهدایی این انجمن است. جایزه‌‌‌ای که پروفسور انقطاع از انجمن اسپای دریافت کرد به‌‌‌حدی معتبر بود که پیش از او افرادی چون چارلز هاردتاونز پدر علم لیزر و چارلز کائوکسی که با فیبرنوری ارتباطات در جهان را دگرگون کرده بودند، موفق به دریافتش شده بودند. از دیگر دستاوردهای ایشان می‌‌‌توان به نشان موسسه فیزیک اسحاق نیوتن اشاره کرد که به خاطر دستاوردهای علمی بی‌‌‌نظیرش در حوزه الکترومغناطیس و فراماده به او اعطا شد. انقطاع روز قبل هم موفق شد جایزه علمی بنجامین فرانکلین را بگیرد که پیش از او امثال انیشتین، ادیسون و استیون هاوکینگ موفق به دریافتش شده بودند. در کنار همه این‌‌‌ها، پروفسور انقطاع حوزه نانو مدارهای نوری را پایه‌گذاری کرد که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک در آن با هم ادغام شده‌اند. او همچنین به ایجاد و توسعه حوزه اپتیک نزدیک به صفر و مواد اپسیلون نزدیک به صفر(ENZ) با گذردهی الکتریکی نزدیک به صفر مشهور است. ایشان از طریق فعالیت‌های خود مرزهای جدیدی را پشت سر گذاشته که برای مثال می‌توان به محاسبات نوری در مقیاس نانو و کنترل پراکندگی برای پوشش و شفافیت اشاره کرد. کار او پیامدهای گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف مهندسی برق، علم مواد، اپتیک، امواج مایکروویو و الکترودینامیک کوانتومی داشته است.     
https://sobhshod.ir/vdcb.abwurhbgwiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما