دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۸۰۵۸
plusresetminus
فیلم «سه کام حبس» با نقش‌آفرینی قابل قبول پریناز ایزدیار که این روزها در سینما فروش مناسبی را تجربه می‌کند،چه کیفیتی دارد؟
نقد فیلم «سه کام حبس»
فیلم سینمایی «سه کام حبس» ساخته سامان سالور از جمله فیلم‌های نمایش داده شده در اکران عید فطر 1402 است که در 2 هفته اول اکران، با جذب 92 هزار تماشاگر و به دست آوردن گیشه 4 میلیارد و 700 میلیون تومانی، در رتبه نخست جدول فروش فیلم‌های عید فطر ایستاد. این فیلم در مجموع آثار در حال اکران که شامل فیلم‌های اکران سال گذشته و همچنین نوروز و عید فطر سال جدید است، بعد از فیلم پرفروش «فسیل» در رتبه دوم قرار دارد و به نسبت، از شرایط مناسبی برخوردار است. همچنین این فیلم در هفته دوم، با رشد فروش نسبت به هفته اول مواجه شد. «سه کام حبس» که از آخرین بازمانده‌های اکران‌نشده سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر محسوب می‌شود، در آن دوره این رویداد موفق به کسب 4 نامزدی شد، اما دستش به سیمرغ نرسید. در این گزارش نگاهی داریم به هفتمین فیلم سامان سالور که با گذشت حدود 3 سال از رونمایی، بالأخره به نمایش عمومی رسیده است.
قصه فیلم چیست؟
فیلم «سه کام حبس» در ژانر درام و با موضوعی اجتماعی، قصه زوجی را روایت می‌کند که از طبقه متوسط تهران‌نشین به شمار می‌روند. «نسیم» با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار و «مجتبی» با بازی محسن تنابنده، زوجی‌ هستندکه پس از چند سال کار، بالأخره یک خودروی اقساطی خریده‌اند و در شرایطی قرار دارند که قرار است به تدریج صاحب خانه هم بشوند و گویی زندگی‌شان روی غلتک افتاده است. با این حال ناگهان با بروز سانحه رانندگی برای «مجتبی»، روی ناخوش زندگی را می‌بینند و در حالی که برای زندگی و نوزادشان دغدغه دارند، ناگهان در شرایطی لبریز از بدبختی قرار می گیرند و مشکلات پنهان گذشته‌شان به سرعت سر باز می‌کند.
همکاری ایزدیار و تنابنده با برادران سالور
در فیلم «سه کام حبس» به جز پریناز ایزدیار و محسن تنابنده ایفاگران نقش‌های اصلی، سمیرا حسن‌پور همسر کارگردان فیلم، بازیگر مکمل این اثر است که البته نقشی پررنگ دارد و متین ستوده، مریم بوبانی، علیرضا مهران، یدا... شادمانی و محمود نظرعلیان نیز با ایفای نقش‌هایی کوتاه، در این فیلم حاضرند. سامان سالور کارگردان فیلم که با دومین اثرش «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» محصول 1384 شناخته می‌شود و بعدها آثاری چون «سیزده ۵۹» و «آمین خواهیم گفت» را ساخته است، در «سه کام حبس» نگارش فیلم نامه را نیز بر عهده داشته و برادرش ساسان سالور را به عنوان تهیه‌کننده، در کنار خود دارد.
خوش‌ریتم، اما بسیار تلخ
«سه کام حبس» را تا حدودی می‌توان وامدار «ابد و یک روز» دانست؛ اثری که با چند سال تأخیر، یک بار دیگر پریناز ایزدیار را به عنوان شخصیت سالم و کم وبیش ساده، در خانواده‌ای دچار معضلات شدید اجتماعی تصویر کرده و از موضوع موادمخدر که مسئله اصلی فیلم روستایی نیز بود، به عنوان محور فیلم استفاده کرده است. فیلم سالور نیز اثری بسیار تلخ است که گویی تلاش کرده با طراحی اگزجره قصه، پیچش داستانی و شخصیت‌های حتی فرعی، مخاطب را متأثر کند، اما به علت نبود موقعیت‌های دراماتیک قابل توجه و ایده‌های تصویری کم‌شمار و از همه مهم‌تر پراکنده‌گویی، اثری در سطح باقی مانده است. «سه کام حبس» اما امتیازاتی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پرقصه بودن و خوش‌ریتمی آن اشاره کرد. فیلم از دیالوگ‌نویسی قابل قبولی نیز بهره می‌برد، اما در اجرا، ضعف دارد. محسن تنابنده به اقتضای قصه، چندان فرصتی برای به رخ کشیدن توانایی‌های خود ندارد، اما در مقابل، بازی خوب پریناز ایزدیار از نقاط قوت فیلم سینمایی «سه کام حبس» است. مشکل بزرگ فیلم که برخی تماشاگران را نیز می‌تواند دلزده کند، حجم تلخی فیلم و بدبختی‌های نازل‌شده بر سر کاراکترهاست که با تصاویر سرد و فیلتر سیاه و سفید روی تصاویر، از این فیلم، محصولی غم‌انگیز و ناراحت‌کننده ساخته است. با این حال اشارات انذار دهنده فیلم به مسئله اعتیاد، قابل توجه است و می‌تواند از جمله نقاط مثبت تازه‌ترین فیلم سامان سالور به شمار آید.
https://sobhshod.ir/vdcc.pq4a2bqx4la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما