چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۸۰۹۷
plusresetminus
206 بهتر است يا لندكروز؟
مناظره خودرويي بين دو نماينده مجلس در برنامه تلويزيوني تهران ۲۰ با محوريت بازار خودرو جنجالي شد. در بخشي از اين گفت‌وگو كوچي درباره وضعيت بازار خودرو در كشور خطاب به ميرسليم گفت: شما عضو هيات‌مديره شركت‌هاي موتورسازي بوديد. ۴۰ سال است با اين ادبيات حق مردم در صنعت خودرو را پايمال مي‌كنيم. من مدافع نظام و مردم هستم. سياست‌هايي كه آقاي ميرسليم مي‌گويند نتيجه‌اي جز نارضايتي شديد براي مردم ندارد و عملا مردم را داريم عليه نظام هدايت مي‌كنيم. ميرسليم در ادامه مناظره گفت: دليل صف كشيدن مردم براي خريد خودرو قانوني بود كه در مجلس گذاشته شد و ۵۰ درصد ظرفيت خودروساز‌ها را به زنان خانه‌دار دادند.


جنجالي‌ترين قسمت مناظره با زير سوال بردن كيفيت ۲۰۶ بود كه كوچي با مخاطب قرار دادن ميرسليم از وي پرسيد: اگر شما بتوانيد لندكروز دست دوم را با قيمت يك ميليارد بخريد، ۲۰۶ يك ميلياردي را مي‌خريد؟
ميرسليم، نماينده مجلس در پاسخ گفت: لندكروز با ۲۰۶ فرقي ندارد! آنقدر كشور ما مردم براي اينكه پولشون آب نشه ميان سرمايه‌گذاري مي‌كنند در خودرو، اما آقاي رشيدي مي‌فرمايند خودرو خارجي جذابيت بيشتری داره اگر اينطور هست مردم سرمايه خود را در خودرو خارجي مي‌گذارند و باعث افزايش قيمت خودرو‌ها مي‌شود. براي واردات يك ميليون خودرو بايد ۷ ميليارد يورو هزينه كرد كه با اين پول مي‌شود ۳ كارخانه توليد كرد.
كوچي نيز در پاسخ ميرسليم متذكر شد: با ۷ ميليارد مي‌شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحي كرد، مردم سرچ بزنند ببينند هزينه طراحي صندوق عقب ۲۰۶ چقدر بوده است. ميرسليم در ادامه مناظره بيان كرد: ما اصلا ارز لازم براي واردات را نداريم.  كوچي: هر كسي گفت يك سنت ارز براي واردات خودرو تخصيص پيدا كند شريك فساد در جمهوري اسلامي است.

ميرسليم خطاب به كوچي: شما دروغ مي‌گوييد
ميرسليم در پاسخ به سوال كوچي ابراز كرد: من عضو هيات‌مديره خودروساز‌ها نبودم و شما دروغ مي‌گوييد اگر شما نمايندگان عزيز سفارش نكنيد فلاني و فلاني را استخدام كن خودروساز ناچار نميشه كه كسي را استخدام كنه. كوچي نيز متذكر شد: شما در شركت طراحي موتور ايران‌خودرو هستيد. كوچي با قاطعيت ادامه داد: من از توليد داخلي حمايت مي‌كنم. همين موشك‌هايي كه مي‌سازيم چرا يكي نمياد بد اين‌ها رو بگه؟ مگر همه قطعات توليدي پهپاد‌هايي كه مي‌فروشيم به كشور‌هاي ديگر را خودمان توليد مي‌كنيم؟ آلودگي هوا سالانه بين ۸ تا ۱۱ ميليارد دلار هزينه براي كشور ما ايجاد مي‌كند، ۸۰ درصد آلودگي هوا به خاطر خودرو‌ها هست. اگر خودرو‌ها درست باشد يعني ما سالانه ۸ تا ۱۱ ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي داريم.

موضوع اصلي براي واردات تامين ارز است
اميرحسن كاكايي؛ عضو هيات علمي دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره اين مناظره معتقد است؛ در اين مناظره ما شاهد سخنان پوپوليستي بوديم و به نظر مي‌رسد برخي از صحبت‌ها هم به درستي منعقد نشدند. كاكايي در مورد واردات خودروي دست‌دوم و اينكه آيا واقعا فرقي بين لندكروز دست‌دوم و 206 وجود ندارد به «اعتماد» گفت: مسلما كه فرق دارد و مي‌توان در ايران هم لندكروز وارد كرد و سوار هم شد؛ اما موضوع اصلي تامين ارز است كه اول بايد تكليف اين مساله روشن شود ضمن آنكه هر كشوري مباني خود را براي توسعه دارد و ما بايد تكليف خودمان را روشن كنيم و اگر قرار باشد ما بدون حساب و كتاب از هر كشوري يك تكه از سياست‌هايش را‌برداريم كه نمي‌توانيم كشور را اداره كنيم.

به جاي لندكروز فكري  به حال حمل و نقل عمومي كنيد
كاكايي گفت: اگر فرض كنيم امروز منابع مالي براي واردات لندكروز وجود دارد، سوال اين است كه چرا نبايد اتوبوس وارد شود و كدام يك براي حمل و نقل مردم واجب‌تر است؟ اين ممنوعيت‌هايي كه براي واردات خودرو گذاشته شده تنها براي حمايت از توليد داخل نيست، براي اين است كه ارزي وجود ندارد تا مملكت بچرخد، اگر ارزي هست ابتدا بايد مترو توسعه پيدا كند و حمل و نقل عمومي، اتوبوس و كاميون‌ها به روز شوند. او افزود: اگر در مملكت را كامل باز كنيم و همه بتوانند لندكروز وارد كنند و تنها 10 هزار خودرو وارد نشود قيمت دلار سر به فلك مي‌كشد و نتيجه آن مي‌شود كه حتي قيمت نان و مرغ هم ده برابر خواهد شد.

دلار 4 نرخي شده است
اين فعال حوزه خودرو با بيان اين پرسش كه كدام كالا را مي‌توان با ارز 28500 توماني وارد كرد كه ارزانتر از توليد داخل باشد، افزود: آيا توليد گندم در كشور ارزانتر است يا گندم وارداتي مسلما توليدات داخل ارزانتر هستند، اگر امروز قيمت گاز را افزايش دهند پتروشيمي‌ها هم قدرت رقابت نخواهند داشت يا اگر زرماكارون كه صادركننده نمونه است مواد اوليه‌اش را با دلار واقعي محاسبه كنند آيا باز هم قادر است صادركننده نمونه باشد؟
عضو هيات علمي دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: همين امروز هم دلار در بازار متشكل ارزي محدود است زيرا پتروشيمي‌ها دلارهاي خود را در بازار متشكل ارزي 42000 تومان نمي‌فروشند و مي‌گويند نرخ دلار 52000 تومان است و براي همين هم دلار در بازار كم شده است، ضمن آنكه نرخ دلار در ايران امروز 4 رقم است؛ يك رقم 28500 تومان، يك رقم 42000 تومان و يك رقم 52000 تومان است و يك رقم هم هست كه با مبناي نرخ سكه طلا محاسبه مي‌شود و بالاتر از اين سه نرخ است و حال تصور كنيد پتروشيمي‌ها دلارشان را خارج از سيستم بانكي بفروشند آيا ديگر مي‌توان مملكت را چرخاند؟

كشور تحريمي هزينه‌هاي لجستيك را  افزايش داده است
او افزود: دلارهاي خارج از كشور هم دو دسته هستند؛ يك دسته دلارهاي مربوط به صادرات رسمي است و يك دسته از دلارها هم مربوط به ثروتمندان خارج از كشور است و برخي معتقدند كه بايد دلار اين افراد را وارد كشور كرد. كاكايي در مورد كمبود لوازم يدكي خودرو هم گفت: سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا در بخش لوازم يدكي كسي جلوي تجار را گرفته است؟ چرا قيمت لوازم يدكي در ايران چند برابر قيمت‌هاي بين‌المللي است و چرا اصلا برخي از لوازم خودرو پيدا نمي‌شود؟ مسلما هيچ تاجري دلش براي ما نسوخته و هر تاجري هم كه بخواهد واردات داشته باشد براي سود بيشتر است. اين فعال حوزه خودرو خاطرنشان كرد: كسي مخالف واردات نيست اما به هر دليلي امروز ايران تحريم است و ساختارهاي كشور به گونه‌اي شده كه نمي‌توان به راحتي نقل و انتقالات مالي داشت و براي يك فعاليت صنعتي در كشور بايد كلي هزينه لجستيك براي تحريم‌ها پرداخت كرد و ارتباطي هم به صنعت خودرو ندارد.

قياس پرايد با لندكروز و بنز در تصادف‌ها  اصلا منطقي نيست
او در مورد كيفيت خودرو و كم‌فروشي از سوي خودروسازان هم گفت: اين نكته قابل قبول است كه كيفيت در برخي از خودروها افت داشته اما اين مساله را نبايد تعميم داد، امروزكيفيت خودرو از سوي چند سازمان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و از سال 1390 به بعد كيفيت ايمني هم تغيير كرد و به لحاظ استاندارد خودروها ارتقا پيدا كردند و سعي بر به روزرساني شد و يورو 4 به يورو5 تبديل شد و اين ادعاها در مورد كيفيت بايد اثبات شود و اگر اعلام مي‌شود كه فلان خودرو در تصادف له شده بايد ديد سرعت خودرو در آن سانحه چقدر بوده و مسلما قياس پرايد با لندكروز و بنز در تصادف‌ها اصلا منطقي نيست.
كاكايي تصريح كرد: طبيعي است كه اگر مواد پليمري و پوشش خودرو را از شركت BASF آلمان خريداري كنند كيفيت بالاتري نسبت به موادي است كه از يك شركت درجه 2 چيني خريداري مي‌كنند و عمر مفيد داشبورد هم متفاوت خواهد بود، هر چند به لحاظ كيفيت در هر دو استانداردها لحاظ شده است و اگر تا امروز هر اتفاقي هم افتاده در چارچوب قوانين و اوضاع فعلي مملكت بوده است.

سياست‌گذاري‌ها اشكال دارد نه صنعت كشور
او ادامه داد: من نمي‌گويم اوضاع صنعت خودرو خوب است اما اين صنعت را بايد در بسته كلي اقتصاد و صنعت كشور بررسي كرد كه در راس آن قانونگذاراني هستند كه به جاي پاسخگويي به مردم خودشان مطالبه‌گر شده‌اند! زيرا همه اين مشكلات نشان‌دهنده آن است كه سياست‌گذاري‌ها اشكال دارد و نه صنعت كشور.
اين فعال حوزه خودرو در مورد ظرفيت توليد خودرو نيز گفت: در يك مقطعي كه كشور با دنيا ارتباط داشت توليد خودرو با مجموعه سي‌كي‌دي به 1 ميليون و 650 هزار دستگاه هم رسيد اما در همان زمان فولاد را از كره جنوبي وارد مي‌كرديم و كيفيت بالاتر و قيمت تمام شده خودرو پايين‌تر بود و امروز هم ظرفيت توليد بين 1 ميليون و 400 هزار دستگاه تا 1 ميليون و 600 دستگاه رسيده است و وزير قبلي صمت هم ميزان توليد را 1 ميليون و 700 هزار دستگاه اعلام كرده بود و يك بار اضافه بر دوش صنعت خودرو گذاشت.

آيا با سودهاي ميلياردي  فولادي‌ها كارخانه‌اي هم تاسيس شد؟
او افزود: اينكه اعلام شده تا 2 ميليون دستگاه خودرو هم مي‌توان توليد كرد، بايد گفت بله مي‌توان توليد داشت به شرط آنكه در اين صنعت سرمايه‌گذاري درستي صورت گيرد و چند ميليون دلار هم نياز به سرمايه دارد و بايد پرسيد اين ميزان را از كجا قرار است تامين كنند؟ كاكايي تصريح كرد: يكي از گلوگاه‌هاي صنعت خودرو ورق فولاد است و بايد بررسي شود در طول 4 سال گذشته فولاد مباركه و مابقي توليدكنندگان فولاد ميلياردها تومان سود كردند، چند كارخانه فولاد تاسيس شد؟ يا چند پروژه پتروشيمي قرار بود اجرا شود كه نشد؟ ضمن آنكه سال گذشته كه ميزان توليد از 1 ميليون دستگاه به 1 ميليون و 200 دستگاه خودرو رسيد بخش زياد آن از طريق ارزبري جبران شد. او در مورد كمبود برق در صنعت هم گفت: چرا ايران امروز توان توليد برق بيشتر را ندارد؟ به دليل اينكه در اين بخش سرمايه‌گذاري نشده است و به جاي آنكه سياستمداران در اين مورد صحبت كنند تنها در مورد خواسته‌هايشان صحبت مي‌كنند، عمده آلودگي در زمستان‌ها در تهران به دليل تردد خودروها نيست بلكه به دليل مازوتي است كه در نيروگاه‌ها مي‌سوزانند.

 
https://sobhshod.ir/vdcf.1dciw6dxegiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما