چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۸۱۰۲
plusresetminus
تفاوت قیمت «آیفون» در کشورهای مختلف
 قیمت «آیفون ۱۴» در نواحی مختلف جهان به‌ دلیل میزان مالیات و موارد دیگر بسیار متفاوت است. قطعا «اپل» با معرفی «آیفون ۱۴»، گوشی هوشمند بسیار باکیفیت و جذابی روانه بازار کرد اما قیمت ۸۰۰ دلاری آن (بدون در نظر گرفتن مالیات) باعث می‌شود بسیاری از افراد در سرتاسر جهان نتوانند این گوشی را خریداری کنند. البته قیمت گوشی‌های هوشمند «اپل» در همه کشورها یکسان نیست. در برخی نواحی جهان می‌توان «آیفون ۱۴» را با قیمت ارزان‌تر خریداری کرد. «آیفون ۱۴» در ایالات‌‌متحده به‌ طور رسمی با برچسب ۸۰۰ دلاری به ‌فروش می‌رسد. البته درصورتی ‌که به وب‌سایت «اپل» مراجعه کنید، مدل آنلاک این محصول در واقع با برچسب ۸۲۹ دلاری عرضه می‌شود و مالیات آن در هر ایالت می‌تواند تفاوت داشته باشد. به‌ هرحال قیمت نهایی گوشی مورد اشاره بین ۸۷۵ تا ۹۲۰ دلار خواهد بود که ما برای مقایسه، قیمت پایین‌تر یعنی ۸۷۵ دلار را در نظر می‌گیریم.
براساس اعلام Androidauthority، قیمت آیفون ۱۴ در استرالیا نسبت‌ به سایر کشورهای جهان ارزان‌تر است؛ زیرا دستگاه مذکور در این کشور با برچسب ۸۴۸ دلار یا حتی کمتر به‌ فروش می‌رسد. پس‌ از آن چین و کره‌جنوبی قرار دارند که اپل را به‌ ترتیب با قیمت ۸۵۷ و ۸۵۸ دلار عرضه می‌کنند. تایوان و ژاپن نیز در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار دارند و قیمت آیفون ۱۴ در این کشورها نسبت‌ به ایالات‌متحده حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار ارزان‌تر است.
از طرف دیگر، برزیل و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که آیفون ۱۴ را با قیمتی بالاتر نسبت‌ به سایر کشورها عرضه می‌کنند. در حالی ‌که قیمت این محصول در اکثر مناطق بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار است، مردم این دو کشور برای خرید جدیدترین پرچمدار «اپل» باید ۱۵۰۰ دلار یا حتی بیشتر پرداخت کنند. به‌ عنوان مثال خرید آیفون ۱۴ در برزیل برای شما ۱۵۲۱ دلار هزینه خواهد داشت.
اما در کشور ایران بدون تعارف باید گفت که قیمت آیفون روند صعودی بسیار بالایی دارد. با هربار افزایش نرخ ارز، قیمت آیفون یکی از اولین مواردی است که بالا می‌رود. روزی به آیفون‌های ۳ یا ۴ میلیون تومانی، لقب محصول لاکچری را می‌دادیم؛ اما حالا کار به جایی رسیده است که قیمت بهترین مدل آیفون در ایران، چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.
نوسان نرخ دلار و ارز یکی از مشکلاتی است که همواره با آن در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستیم. به‌طوری که ممکن است چیزی را که امروز تهیه می‌کنیم فردا به آن قیمت نباشد و متضرر شده یا مثلا سود کرده باشیم. البته با کمی دقت و مطالعه متوجه خواهیم شد که در بازار بی‌ثبات ارز، خرید ارزان‌تر سود تلقی نمی‌شود، تنها گذر موقتی از یک چالش همیشگی‌ است.
از طرفی با توجه به ممنوعیت واردات
«آیفون ۱۴» و توقف تولید «آیفون ۱۳»، باعث می‌شود تا صادرکنندگان، موبایل‌های دست دوم امارات و کشورهای دیگر را جمع ‌کنند و آیفون ۱۳را به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند. به همین دلیل ایران جزو معدود کشورهایی است که وقتی خط تولید یک کالا مثل پراید یا آیفون ۱۳ متوقف می‌شود قیمت آن در بازار بسیار بالاتر به فروش می‌رسد.
به هر حال آنچه باید گفت این است که دولت همچنان هیچ تصمیمی برای آزاد کردن واردات و رجیستری گوشی «آیفون ۱۴» و دیگر مدل‌های آن ندارد. عجیب است که این رویه تا پیش از این برای هیچ دستگاهی در حوزه گوشی‌های هوشمند اتخاذ نشده بود.
آیا خرید «آیفون» از کشورهای دیگر به‌صرفه است؟
مردم ترکیه و برزیل می‌توانند با خرید آیفون ۱۴ از کشورهای دیگر، به ‌میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. به ‌هر حال ساکنان ایالات‌ متحده با خرید این گوشی از کشورهای دیگر تفاوت زیادی در قیمت آن احساس نخواهند کرد. در واقع داده‌ها نشان می‌دهد ایالات‌متحده یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید آیفون ۱۴ است.
چرا قیمت «آیفون» در کشورهای مختلف تفاوت دارد؟
مالیات یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت زیاد قیمت آیفون ۱۴ در کشورهای مختلف جهان است. مالیات بر فروش و عوارض واردات نیز روی قیمت این محصول تاثیر دارند. از آنجا که قیمت آیفون در هر کشور براساس دلار آمریکا اعلام می‌‌شود، نرخ‌های مبادله‌ای نیز وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت. همچنین قیمت خرده‌فروشی گوشی مذکور در هر کشور براساس داده‌های سپتامبر ۲۰۲۲ تعیین شده است و به‌ دلیل شرایط تورمی اقتصاد جهان در ماه‌های اخیر و نوسانات قیمت ارزها، این تخمین‌ها می‌تواند با قیمت‌های کنونی کمی تفاوت داشته باشد.
از طرفی با توجه به پایین بودن مالیات فروش موبایل در آمریکا، شاهد قیمت بالاتر گوشی‌های آیفون در خارج از این کشور هستیم. به عنوان مثال قیمت «آیفون ۱۴» در هند به این دلیل بالاتر است چون ۱۸ درصد مالیات و ۲۲ درصد عوارض گمرک مشمول قیمت این گوشی می‌شود. همچنین در خصوص هند باید اشاره کرد که اپل در این کشور تولید نمی‌شود. از آنجا که هند از بازارهای خود محافظت می‌کند، «اپل» مجبور است عوارض واردات برای گوشی‌های آیفون را پرداخت کند که این امر در قیمت محصول منعکس می‌شود.
بنابراین «اپل» در همه کشورهای جهان نمایندگی رسمی ندارد و به‌ همین ‌دلیل فروش آیفون ۱۴ در برخی نواحی جهان می‌تواند قیمت کاملا متفاوتی نسبت‌ به قیمت‌های جهانی داشته باشد؛ زیرا در این شرایط فروشندگان معمولا هزینه‌های دیگری مثل حق بیمه را به قیمت نهایی آیفون اضافه می‌کنند.
https://sobhshod.ir/vdcc.xq4a2bqsila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما