شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۸۱۰۶
plusresetminus
تورم ماهانه ارديبهشت ‌ماه چقدر شد؟
مركز آمار اين‌بار با سه روز تاخير، اطلاعات مربوط به شاخص قيمت مصرف‌كننده در ماه دوم 1402 را منتشر كرد. در اين آمار، بيش از هر چيز ديده مي‌شود كه سرعت رشد تورم به صورت ماهانه (ارديبهشت امسال نسبت به فروردين) گرفته شده، اما به صورت سالانه فضاي تورمي همچنان رو به بالاست.

 گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه تورم سالانه (12 ماه منتهي به ارديبهشت 1402 نسبت به 12 ماه منتهي به ارديبهشت 1401) نزديك به 50درصد بوده. اين درحالي است كه رقم تورم سالانه فروردين ماه، 47.6درصد بود. بنا بر آخرين روايت مركز آمار ايران، سبد مصرفي متوسط ايرانيان نسبت به ارديبهشت سال گذشته ۵۴٫۶ تورم تجربه كرده است. تورم سالانه اجاره‌خانه كه پراكندگي زيادي در سطح كشور دارد، براي كل كشور ۳۸٫۳درصد اعلام شده است. با اين حساب، تورم بقيه سبد مصرفي ۶۲،۳درصد محاسبه مي‌شود.


تورم سه رقمي در برخي خوراكي‌ها
نكته جالب در آمار تورم ارديبهشت ماه، شكل‌گيري تورم سه رقمي در برخي خوراكي‌ها طي ارديبهشت امسال نسبت به ارديبهشت سال گذشته است. ارديبهشت سال گذشته دولت با حذف ارز ترجيحي 4200 توماني، برنامه بزرگ خود با عنوان تكراري «جراحي اقتصادي» را از سفره مردم آغاز كرد و نتيجه اين جراحي پرهزينه، حالا و بعد از يك سال در بخش خوراكي‌ها مشخص شده است. به ‌طور مثال، تورم سالانه گوشت قرمز و گوشت ماكيان ۱۱۶٫۳درصد و روغن‌ها و چربي‌ها ۲۰۲،۵درصد توسط مركز آمار گزارش شده است. يا در گروه شير، پنير و تخم‌مرغ تورم سالانه ۸۱درصدي رخ داده است. اين اتفاق موجب شده تا تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها در ارديبهشت ماله به بيش از 76درصد برسد كه عدد بسيار بالايي محسوب مي‌شود.


تورم ماهانه ارديبهشت ‌ماه چقدر شد؟
شاخص كل قيمت مصرف‌كننده طي ماه ارديبهشت امسال، ۲٫۸درصد رشد كرده است. بنابراين تورم ماهانه به روايت مركز آمار ايران، ۰٫۹ واحد درصد كمتر از فروردين امسال و ۰،۵ واحد درصد كمتر از ارديبهشت سال گذشته بوده است.
تورم ماهانه نشان مي‌دهد قيمت كالاها و خدمات مصرفي در ارديبهشت چه مقدار بيشتر از فروردين بوده است. نمودار بالاي گزارش وضعيت اين شاخص را براي گروه‌هاي كالايي و خدمات مختلف به نمايش درآورده است. رشد سبد مصرفي بدون در نظر گرفتن اجاره ۳٫۲درصد براي ارديبهشت محاسبه شده است. تورم ماهانه كالاها ۲٫۴ و تورم ماهانه خدمات ۳٫۲درصد بوده است. اعمال افزايش قيمت‌ها در سال جديد عامل احتمالي پيشتاز شدن تورم حمل ‌و نقل عمومي در ارديبهشت است. جدا از اين بخش، تورم ۶درصدي بهداشت و درمان در يك ماه قابل توجه است.
در مقايسه با ارديبهشت سال گذشته، تورم ماهانه بخشي از خوراكي‌ها مثل گوشت و تخم‌مرغ و نوشيدني‌ها حتي افزايش يافته است. اما براي تعدادي از اقلام مثل روغن‌ها، هتل‌ و رستوران و كليت گروه حمل‌ و نقل تورم ارديبهشت ۱۴۰۲ كمتر از ارديبهشت قبلي بوده است.


تورم شديد حمل و نقل
 نكته جالبي كه در انتشار آمار تازه تورم ديده مي‌شود اضافه‌ شدن جزييات بيشتر به اطلاعات منتشر شده است. به‌ طوري كه زيرگروه‌هاي حمل‌ و نقل، شامل سه بخش خريد وسيله حمل ‌و نقل، استفاده از وسيله نقليه شخصي و خدمات حمل ‌و نقل عمومي هم براي اولين‌بار به تفكيك قرار گرفته‌اند. بنا بر روايت مركز آمار، تورم خريد وسيله حمل ‌و نقل، يعني عملا خريد خودرو و موتوسيكلت در ارديبهشت منفي 2.9درصد بوده اما در بازه نقطه به نقطه، يعني ارديبهشت ماه سال گذشته تورم اين بخش بيش از 75درصد بوده است. ضمن اينكه تورم بخش حمل و نقل عمومي نيز در بازه يك ماهه 13درصد و در بازه يكساله نزديك به 50درصد افزايش پيدا كرده است.


روند صعودي در تورم سالانه
شاخص ديگري از تورم به نوعي ميانگين شاخص قيمت مصرف‌كننده در 12 ماهه منتهي به هر مقطع را با موقعيت مشابه خود در سال گذشته بررسي مي‌كند. اين شاخص تورمي حافظه بلندمدت‌تري دارد و دامنه بيشتري از تغييرات را شامل مي‌شود. همين موضوع هم موجب شده تا متغير سوم تورمي در كشور، طرفداران و در عين حال منتقدان خود را داشته باشد.
در هر صورت رقم منتشر شده از اين شاخص در ارديبهشت امسال نشان مي‌دهد تورم ميانگين (سالانه) در كل، خوراكي و غيرخوراكي برخلاف دو متغير ديگر مسيري صعودي داشته است. در همين رابطه تورم سالانه در ارديبهشت برابر با 49.1درصد بوده و در بالاترين سطح خود در سال‌هاي گذشته قرار گرفته است. اين رقم در خوراكي‌ها به 74.1درصد و در كالاهاي غيرخوراكي به 38درصد رسيده است.
https://sobhshod.ir/vdcg.z97rak9q3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما