شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۸۱۱۰
plusresetminus
در بورس جهانی چه خبر است؟
شاخص‌های اصلی وال‌استریت پس از مذاکرات بین کاخ سفید و نمایندگان جمهوریخواه در مورد افزایش سقف بدهی ایالات‌متحده کاهش یافت.
عدم پیشرفت در افزایش سقف بدهی ۴/۳۱ تریلیون دلاری دولت ایالات‌متحده قبل از ضرب‌الاجل اول ژوئن، با چندین دور گفت‌وگوهای بی‌نتیجه، سرمایه‌گذاران را با افزایش خطر یک نکول فاجعه‌بار نگران کرده است.
جو بایدن رییس‌جمهور دموکرات و مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوریخواه کوین مک کارتی، مذاکراتی را برگزار کردند که کاخ سفید آن را ثمربخش خواند.
آنجلو کورکفاس استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در ادوارد جونز می‌گوید: «تا دیروز، سرمایه‌گذاران در مورد تصمیم‌گیری سقف بدهی ایالات‌متحده بسیار خوش‌بین بودند، اما اکنون با نزدیک‌تر شدن به تاریخ ۱ ژوئن، دوباره شاهد احتیاط هستیم.»
میانگین صنعتی داوجونز با ۵۹/۲۵۵ واحد یا ۷۷/۰ درصد کاهش به ۹۲/۳۲۷۹۹ واحد رسید، S&P 500 با ۳۴/۳۰ واحد یا ۷۳/۰ درصد کاهش به ۲۴/۴۱۱۵ واحد رسید و نزدک کامپوزیت با ۱۴/۷۶۰۸ درصد کاهش به ۰۸/۷۶ درصد و سپس به ۸/۴ درصد رسید.
۱۰ بخش از ۱۱ بخش S&P 500 در قلمرو منفی به پایان رسید و املاک و مستغلات بیشترین کاهش را داشتند. انرژی تنها سود بخش بود. شاخص نوسانات CBOE، که به عنوان شاخص ترس وال‌استریت شناخته می‌شود، در حوالی بالاترین سطح سه هفته اخیر قرار داشت.
سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی کمپین افزایش نرخ تهاجمی خود را در نشست ۱۳ تا ۱۴ ژوئن متوقف کند.
کریستوفر والر رییس فدرال‌رزرو گفت که نگران عدم پیشرفت در مورد تورم است و اگرچه ممکن است نپذیرفتن افزایش نرخ بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی ممکن است، پایان کمپین افزایش احتمالی وجود ندارد.
پل نولتی مشاور ارشد ثروت و استراتژیست بازار در مدیریت ثروت مورفی و سیلوست گفت: «اقتصاد هنوز خوب است و از دیدگاه فدرال‌رزرو، واقعا دلیلی برای عقب‌نشینی از سیاست پولی سخت‌تر وجود ندارد.
بازارهای بورس اروپا با سیر نزولی
شاخص‌های اصلی بازارهای سهام کشورهای اروپایی روز پنجشنبه ۲۴ می ۲۰۲۳ معاملات خود را با روند نزولی آغاز کردند.
در این راستا، شاخص «یورو استوکس ۶۰۰» با کاهش در سطح ۶/۴۵۷ واحد فعالیت خود را آغاز کرد.
شاخص «دکس ۴۰» بورس آلمان با ۲/۰ درصد افت به ۸۰۹/۱۵ واحد سقوط کرد.
همچنین شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۴/۰ درصد نزول به ۵۹۶/۷ واحد و شاخص «ام‌آی‌بی ۳۰» بورس ایتالیا نیز با ۲/۰ درصد کاهش به ۴۷۰/۲۶ واحد رسیدند.
شاخص «کک ۴۰» بورس فرانسه با کاهش ۳/۰ درصدی در سطح ۲۲/۷ واحد قرار گرفت.
شاخص «ایبکس ۳۵» بورس اسپانیا نیز با ۳/۰ درصد افت به ۱۳۷/۹ واحد دست یافت.
نرخ برابری یورو/ دلار نیز در سطح ۰۷۲۰/۱ واحد قرار دارد.
انویدیا سوار بر موج هوش مصنوعی رکورد بازار سهامی آمریکا را شکست
در یک اتفاق جالب افزایش تقاضا بر چیپ‌های هوش مصنوعی و درآمد خیره‌کننده شرکت انویدیا، سازنده چیپ آمریکایی، باعث شده تا ارزش این شرکت به سمت هزارمیلیارد دلاری شدن برود؛ آستانه ارزشی که تنها بزرگانی مثل اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون در حال حاضر بالاتر از آن به سر می‌برند.
براساس آخرین داده‌های روز پنجشنبه، ارزش این شرکت حدود ۹۴۰ میلیارد دلار است و انویدیا با شکستن رکورد تاریخ بازار سهامی تنها در یک روز ارزش خود را ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش داد.
افزایش تقاضا برای پردازنده‌های هوش مصنوعی باعث شده تا سهام شرکت‌های تولید‌کننده آنها سر به فلک بکشد. شرکت انویدیا در صورت قرار گرفتن در کلوب هزار میلیاردی‌ها به جمع اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون می‌پیوندد.
فایننشال‌تایمز می‌گوید: برآورد فروش ۱۱ میلیارد دلاری این شرکت ۵۰ درصد بالاتر از برآورد‌های پیشین وال‌استریت است و همین موضوع باعث توجه سرمایه‌گذاران به انویدیا شده است.
سهام این شرکت تنها در ساعات پیش از بازار نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار رشد کرد که بیشتر از ارزش شرکت اینتل، AMD یا کوالکام است و براساس داده‌های بلومبرگ بیشترین صعود یک‌روزه ارزش سهام در تاریخ بازار سهامی آمریکا را نشان می‌دهد.
بیشتر غول‌های تولید‌کننده چیپست دوران خوبی را پشت سر می‌گذارند. TSMC تایوان و ASML هلند نیز هرکدام ۵/۳ و ۵ درصد رشد کرده‌اند.
شرکت انویدیا می‌گوید تنها شرکتی است که می‌تواند تقاضای صنعت برای ساخت هوش مصنوعی مولد را پاسخ گوید و قلب تپنده این سیستم‌های انسان‌مانند را تامین کند.
به گفته این شرکت تقاضا برای قدرت پردازشی در شرکت‌های ابری و اینترنتی «رشد تصاعدی» داشته و صنعت خودروسازی، امور مالی، درمان و ارتباطات نیز به این پردازنده‌ها روی آورده‌اند.
محصولاتی همچون پردازنده H100 انویدیا نه‌تنها برای غول‌های تکنولوژی مثل گوگل و مایکروسافت بلکه برای موج جدید استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی جذابیت خاصی دارد و به پیشتازی این شرکت در صنعت چیپ منجر شده است.
به نظر می‌رسد که بازار چیپست‌ها با هوش مصنوعی رابطه مستقیم پیدا کرده است به طوری که ارزش شرکت AMD، غول دیگری که چیپست‌های اختصاصی برای هوش مصنوعی تولید می‌کنند نیز حدود ۹ درصد رشد کرد، اما شرکت اینتل که از نگاه سرمایه‌گذاران در گذار به هوش مصنوعی عقب مانده است شاهد ریزش ارزش سهام خود بود.
https://sobhshod.ir/vdcb.8bwurhb8giupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما